Mens nesten 30 prosent av elevene i den videregående skolen i Nord-Trøndelag slutter før de har fullført, er det bare 2 - 3 prosent såkalte «dropouts» ved Leksvik videregående. Det er en av grunnene til at skolen er en av de beste i landet og har skyhøy score i den nye rapporten om kvalitet i skolen, som er laget på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.

- Dette viser bare at mye av det vi gjør er riktig, sier rektor Borghild Husdal Buhaug ved Leksvik videregående skole.

Stortrives på skolen

Det er bare blide fjes å se når Adresseavisen presenterer den nye undersøkelsen for lærere og elever i Leksvik. Mens skolen en stund sto i fare å bli nedlagt, planlegges nå en helt ny skole i Vanvikan hvor også Rissa videregående blir en del av det hele.

Elevene Amber, Odin og Kristian er ikke overrasket at skolen deres får toppkarakter i den nye undersøkelsen.

- Vi stortrives og lærerne er «vår beste venn». Klassene er små og derfor får vi tettere oppfølging, sier elevrådsleder Amber Nepås som går på programområdet for helse- og oppvekstfag.

Kristian Korsen går på programområde for industriteknologi.

- Vi er fem i klassen og dermed får vi tett oppfølging. Det er få som dropper ut av skolen fordi det er et så tett og godt miljø, mener han.

Odin Bjørnebo mener det er en stor fordel at alle kjenner alle.

- Vi har et veldig godt forhold til lærerne og de er tilgjengelig når vi trenger dem. Det er lett å få snakke med kontaktlæreren, sier Odin, som går på studiespesialisering VG2.

LES OGSÅ:

Leverer resultater

Med sine 110 elever og 25 lærere er Leksvik videregående minst i Nord-Trøndelag.

- Dette er en liten videregående skole med fire utdanningsprogram. Men det gjør også at det er lettere å se den enkelte elev. Vi har et lite fagmiljø, men vi leverer resultater, understreker Borghild Husdal Buhaug, som har vært rektor ved skolen siden 2007. Før det var hun ordfører i Leksvik.

- Det viktigste er at vi har dyktige pedagoger som er engasjerte i fagene sine. De har også fokus på klasseledelse, vurdering av læring og fravær. Hvis noen elever sliter har vi et godt system for å fange dem opp slik at flere gjennomfører. Vi har et godt og tett samarbeid med kommune og næringsliv, noe som også har betydning for kvaliteten, sier rektor Borghild Husdal Buhaug.