Det vedtok komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune på møtet torsdag.

Komitéleder Stig Klomsten (Ap) var før møtet skeptisk til frislipp av drosjesentraler i Trondheim. Men med de forutsetninger som nå er lagt til grunn, støtter han vedtaket.

- Flertallet ønsker en AS-modell i stedet for enkeltmannsløyver. I fremtiden bør det legges opp til at transportbedrifter driver drosjesentralene og ikke hver enkelt løyvehaver, sier Klomsten.

Fylkestinget skal behandle saken om et par uker, og da vil endelig vedtak bli fattet. Klomsten tror innstillingen fra komiteen vil gå gjennom, eventuelt med mindre justeringer.

Klar for konkurranse

Drosjeeier Geir B. Lerdahl sier han er glad for endelig å kunne gi TrønderTaxi og Norgestaxi konkurranse. Sammen med Ole-Andreas Norum har han søkt om at Trondheim Taxi skal få etablere sentral i Trondheim. Også Nidaros Taxi og Christiania Taxi har levert inn søknader. De fleste som ønsker seg inn i Trondheim Taxi kommer fra Norgestaxi, der de har sagt opp sine løyver.

Lerdahl og Norum mener tiden for lengst er inne for å åpne for mer konkurranse innen drosjenæringen. – Kvaliteten på taxitjenestene over hele landet er synkende. Vi vil heve den og bli beste leverandører til så vel privatkunder som til næringslivet og det offentlige. Men det er ikke aktuelt å dumpe prisene, for det er på kvalitet Trondheim Taxi skal vinne kunder, hevde de.

Saken har vært utsatt siden desember da fylkestinget skulle ha behandlet spørsmålet om antallet sentraler og løyver.

Både Bergen og Stavanger har i flere år hatt flere drosjesentraler, men fremdeles er den sentralen som i sin tid hadde monopol den dominerende sentralen med flest løyver.

Bør ha 50 -60 løyver

- Hvis fylkestinget gir klarsignal til flere sentraler, kan vi være oppe og gå i månedsskiftet juni/juli. Det vil nok gå et halvår før full drift. En sentral bør ha 50–60 løyver for å være konkurransedyktig, mener Lerdahl, som i sin tid var daglig leder ved Norgestaxi i Trondheim.

I første omgang må Trondheim Taxi slåss om de 36 løyvene som nå blir ledige, gjennom torsdagens vedtak. Det settes et tak på maksimalt 250 løyver, inkludert hoved- og reserveløyver i én sentral. Antall hovedløyver økes med 36 fra 274 til 310. Og det åpnes ifølge vedtaket for å tildele flere løyver til én løyvehaver og løyver til selskap i henhold til yrkestransportforskriften.

Komiteen går inn for å redusere antall reserveløyver med 45, ved at det ikke tildeles eller godkjennes bruk av nye reserveløyver før antall reserveløyver er mindre enn 70. Muligheten for bruk av reserveløyver begrenses til maksimalt 24 timer (tre dagsverk) i uken. Sentralene avgjør selv når på døgnet reserveløyvene skal kunne benyttes.

Krav til sentraltilknytning

Kravet til sentraltilknytning opprettholdes, og løyvehavere skal stå fritt til å skifte sentraltilknytning. Sentralene har ingen plikt til å ta imot løyvehaver som ønsker å tilknytte seg sentralen.

- Vi går inn for at fylkeskommunen som løyveutsteder må stille krav til sentralene med hensyn til bl.a. opplæring av sjåførene, og passasjerene skal ha lett tilgjengelig prisinformasjon, understreker Klomsten.

Han legger til at sentralene innen ett år skal ha løsninger som gir godt synlig tilbud om fastpris ved bestilling, tilbud om bildeling på ordinære turer (ut over dagens flytaxi-tilbud). Kvaliteten på tjenesten og kundetilfredsheten skal jevnlig måles.

Repkurs for sjåfører

Videre pålegges sentralene å måle og dokumentere beleggsprosenten for sine drosjer per time og per kjørte km for fylkeskommunen. Fylkesrådmannen bes gå i dialog med næringen for å etablere offentlig eksaminering av nye sjåfører. Det uteredes muligheter for en ordning med repetisjonskurs for sjåfører slik det er for bussjåfører.

Dessuten bes fylkesrådmannen, i samarbeid med bransjeaktørene, fagforeningene i bransjen og i samråd med Samferdselsdepartementet å utvikle en løsning for felles kundeinformasjon og drosjeformidling. Dette for å bygge opp under målet om en mer effektiv og klimavennlig utnyttelse av drosjene i trondheimsområdet.

Endelig: Ole-Andreas Norum (t.v.) og Geir B. Lerdahl som har sine løyver i Norgestaxi, har søkt om å få etablere den nye sentralen Trondheim Taxi. Sterkt forsinket håper de sentralen kan være i drift fra månedsskiftet mai/juni. Foto: Kim Nygård