Ett døgn før den fatale helikopterulykken ved Sotra sto Petroleumstilsynet på en pressekonferanse og slo alarm om sikkerheten på norsk sokkel.

Direktør i Petroleumstilsynet (Ptil), Anne Myhrvold, la frem den årlige rapporten om risikonivået i norsk petroleumsvirksomhet (RNNP) torsdag. Hun mener det er flere indikatorer som går feil vei.

– Resultatene er et varsko. De indikerer at noe kan være i ferd med å skje med sikkerhetsnivået i petroleumsvirksomheten, sa hun.

- Vanskelig å spå fremtiden

Til sammen var det 45 hendelser i 2015 som hadde potensial til utvikle seg til storulykker, mot knapt 40 hendelser i 2014. Dagen etter pressekonferansen var den alvorligste helikopterulykken på norsk sokkel siden 1997 et faktum. Professor ved Institutt for marin teknikk ved NTNU, Jan Erik Vinnem, var sterkt involvert i RNNP-rapportene fra starten av i 2001.

– Det spesielle med den nyeste rapporten er at indikatorene for helikoptersikkerhet går i positiv retning. Det har vært veldig få hendelser de siste årene. Men dagen etter at dette er lagt frem, så skjer denne tragiske ulykken. Selv om det kan se ut som om risikoen blir lavere og lavere, kan det skje en ulykke i morgen. Bokstavelig talt, sier han.

– Det er en tragisk påminnelse om at det er vanskelig å spå fremtiden, sier han.

NTNU-professor Jan Erik Vinnem forteller at det har vært flere alvorlige helikopterulykker på britisk sokkel de siste 10-15 årene. I Norge har man vært forskånet for alvorlige ulykker inntil fredagens dødsulykke, og det kan ha gitt et misvisende inntrykk. Foto: richard sagen

- Flere ulykker på britisk sokkel

RNNP-rapportene var et svar på en mistillit mellom aktørene på slutten av 90-tallet. Petroleumstilsynet ville kartlegge risikonivået slik at man kunne få et felles datagrunnlag. Vinnem understreker at den forrige offshorehelikopter-ulykken skjedde for 19 år siden og krevde tolv liv.

– Men det har vært mange ulykker på britisk sokkel de siste 10–15 årene. At vi har vært forskånet i Norge, kan ha gitt et misvisende inntrykk. Helikopterulykker er en betydelig risikofaktor, sier professoren.

I forbindelse med rapporten er det annethvert år en spørreundersøkelse hvor om lag 6000 offshoreansatte svarer. De ble bedt om å angi hvor stor fare de forbinder med ulike fare- og ulykkessituasjoner. De fleste er mest redd for fallende gjenstander, mens på helikopterulykker var det en signifikant nedgang.

– Den siste ulykken var i 1997, og den kommer stadig lenger unna i bevisstheten. Det eneste vi kan være sikre på, er at når denne undersøkelsen blir gjentatt i 2017, så vil tallet sprette opp. Folk vil være mer skeptiske til å fly helikopter, sier han.

Rotoren skal ha løsnet fra helikopteret i lufta. Den ble funnet flere hundre meter fra krasjstedet.

- Protester mot båt

Men skepsisen vil neppe bli så stor at det blir aktuelt med andre transportmidler.

– På 70-tallet var det tre alvorlige helikopterulykker med 34 omkomne. Da kom de første forslagene om båttransport. Men det blir alltid protester når forslag om båt kommer på banen, forteller Vinnem. Når det gjelder konsekvenser, tror Vinnem at helikoptermodellen EC225 Super Puma vil bli satt på bakken en god stund, men så vil produsenten utbedre feilen, og maskinen vil være i luften etter hvert.

– Det virker som denne ulykken ligner litt på en del andre ulykker på britisk og kanadisk sokkel. Der var det også girboksen det var noe galt med. Det har en tendens til å gå fryktelig galt når det er noe med den komponenten.

Helikopteret styrtet ved en holme like utenfor Turøybrua. Øyenvitner meldte om en eksplosjon og kraftig brann etter styrten.

- Store kostnadskutt i bransjen

Kollega Stein Haugen ved Institutt for marin teknikk ved NTNU peker på at bransjen er inne i en brytningstid.

– Det er lav oljepris, og det fører til store kostnadskutt. Da må man være mer oppmerksom. Det er veldig lett at man tenker at kostnadskutt fører til lavere sikkerhet, men det trenger ikke å være en sammenheng, sier professoren. Rapporten viser at det er en betydelig økning i tallet på ansatte som mener at sikkerheten blir nedprioritert i oljevirksomheten.

– Jeg er ikke overrasket. Men det som vil skje etter denne ulykken er at det blir økt fokus på sikkerhet, sier Haugen.

Han er enig med Vinnem om at tidsperspektiv vil ha mye å si for redselen for ulykker.

– Tenk på Sleipner-forliset og Åsta-ulykken. To-tre år etterpå så oppfattet folk hurtigbåt og tog som risikofylte transportmidler. Folk endret oppfatning etter hvert, sier han.

Dykkere lokaliserte de svarte boksene, Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder, som vil bli sendt til England for avlesing så snart som mulig, melder Havarikommisjonen.

- Summen av forhold

Etter over 30 år i faget mener Haugen at det har vært en enorm forbedring med tanke på HMS i offshorebransjen.

– Den dagen vi er fornøyd med sikkerhetsnivået, da bør vi virkelig bekymre oss. Det er synd at det må ulykker til for at vi skal bli minnet på at dette er noe vi må jobbe med hele tiden.

Fagleder Torleif Husebø i Petreoleumstilsynet opplyser at det var flere forhold som bevegde seg i negativ retning, men at det var ingen forhold som stakk seg veldig ut.

– Det var summen av forhold som gjorde at vi kalte det et varsko. Nå må vi bruke kunnskap og ressurser for å hindre den negative utviklingen, sier han. Han mener rapporten ikke må ses på som en konstatering av situasjonen i bransjen.

– Sikkerheten står ved et veiskille og bransjen må jobbe systematisk for å komme inn på rett spor, sier Husebø.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.