- Han har vært kjempeheldig, rett og slett. Det kunne vært dem. Ulykken kunne skjedd på tur ut, sier Fostervold til Adresseavisen.

Hun var på jobb fredag ettermiddag da mannen Terje ringte henne fra Gullfaks-feltet der han jobber som driftsinspektør. Tidligere på dagen hadde han fløyet ut til feltet med den samme Super Puma-maskinen, som senere fløy tilbake mot land med 13 personer om bord.

- Det var faktisk han som ringte meg før jeg fikk vite noen ting. Jeg var på jobb, og har ikke tid til å følge med på nyhetene. Han ringte meg og spurte om jeg hadde lest noe, og da fortalte han meg hva som hadde skjedd, sier hun.

Her kan du lese alle sakene om helikopterulykken.

- Rotoren løsnet

Like etter klokken 12 styrtet helikopteret ved en holme i havgapet utenfor Bergen. Øyenvitner fortalte at rotoren løsnet fra helikopteret og fortsatte alene gjennom luften.

- Jeg er veldig glad jeg ikke visste noe før han ringte, sier Fostervold, som samtidig tenker på dem som ble rammet av ulykken:

- Det er helt forferdelig. Jeg er selvsagt kjempeglad for at det gikk bra for dem som fløy ut, men jeg tenker på dem som er berørt, sier hun.

- Har du vært bekymret for disse helikopterturene?

- Jeg har egentlig aldri vært bekymret, for jeg vet at de setter sikkerheten veldig høyt. De flyr for eksempel ikke hvis det er tåke eller dårlig vær. Samtidig vet jeg jo at denne typen helikopter har vært et tema, og at det har vært en generell oppfatning at de ikke likte å fly med det.

Innførte flyforbud

Helikopteret som styrtet er av typen EC 225, og eies av helikopterselskapet CHC. Selskapet stanset i går alle flyvninger med denne helikoptertypen, og like etterpå innførte Luftfartstilsynet flyforbud for denne typen på norsk sokkel.

Fredag kveld stanset også britiske luftfartsmyndigheter alle flyvninger med samme helikoptertype. Helikoptermodellen EC225 Super Puma har vært involvert i fem ulykker på fire år i Storbritannia.

De som omkom i ulykken var ansatt i seks forskjellige selskaper, Statoil, Halliburton, Aker Solutions, Schlumberger, Welltec og Karsten Moholt.

- Aldri vært bekymret

Fostervolds mann jobber i Aker Solutions som har kontrakt på vedlikeholdsarbeid på Gullfaks. Hun sier at mannen egentlig er stasjonert på Gullfaks C, men at han av og til er på Gullfaks B-plattformen hvor helikopteret kom fra.

Hun sier at han har jobbet offshore i flere år, i en turnus som innebærer to uker jobb og tre eller fire uker fri. Utover dagen fredag fikk hun telefoner fra bekymrede familiemedlemmer, som visste at Terje skulle fly ut samme dag.

- Jeg har egentlig aldri vært bekymret for han ringer alltid når han kommer frem. Jeg kan ikke sitte og tenke på hva som kan skje. Det er selvsagt en risiko, men jeg kan ikke tenke på det til daglig, sier hun.

Hun sier at mannen liker å jobbe ute på sokkelen.

- Han trives veldig bra med å jobbe offshore. Men nå er det tøffe tak for alle sammen, på grunn av omstillingene i bransjen, så det er ikke så trivelig som det har vært. Det er mange som har mistet jobben, sier hun.

Fortsetter leting

Stabssjef Gustav Landro hos politiet i Bergen og Per Angel ved Kripos' ID-gruppe holdt en pressebrifing om siste nytt etter ulykken lørdag morgen.

13 personer var ombord i helikopteret, men politiet kan foreløpig ikke si om alle er funnet.

- Om vi har funnet alle kan vi ikke svare på. Vi vet bare hvor mange som var i maskinen, sa Angel under pressebrifingen.

Han sier at de fortsatt leter i området, men at de samtidig setter i gang et identifiseringsarbeid basert på blant annet DNA og annen informasjon.

Terje Fostervold er vanligvis stasjonert på Gullfaks C-plattformen. Foto: PRIVAT