Bytte av buss omfatter godt over halvparten av linjene, totalt 15 linjer, enten hele eller det meste av døgnet.

Flere bydeler får ikke lenger direkte bussforbindelse til sentrum verken i rushtiden eller ellers i døgnet.

Den nye rutestrukturen fra AtB legger også opp til at reisende med regionlinjer fra Melhus/Brekkåsen og Stjørdal/Hommelvik bare får direktebuss til sentrum i rushtiden.

- Passasjerer vil akseptere å skifte buss dersom de opplever at de kommer raskt fram, sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB.

Bussbytte kritisk suksessfaktor

- Å basere deler av en ny rutestruktur på bussbytte, er en kritisk suksessfaktor. Fungerer ikke omleggingen, vil mange passasjerer snu ryggen til bussen og velge bil i stedet. Dette gjelder i særlig grad dersom bytte av buss skjer i rushtiden på vei til og fra jobb, sier forsker Bård Norheim ved Urbanet Analyse.

AtB karakteriserer bruken av bussbytte fra 2019 sammenlignet med dagens busstrafikk som "betydelig".

Det nye rutenettverket er bygd opp med tre superbusslinjer som basis. - I et nettverk vil bytte mellom kryssende linjer oppfattes som enkelt fordi neste buss aldri er langt unna, skriver AtB i utredningen om den nye rutestrukturen.

Her kan du leser hele utredningen: Framtidig rutetstruktu inkludert superbuss for Stor - Trondheim 2019 – 2029

Flere bydeler uten direkte bussforbindelse

Etter omleggingen får enkelte bydeler ikke lenger direkte bussforbindelse til sentrum verken i rushtiden eller ellers i døgnet.

Passasjerer fra Vikåsen, Værestrøa, Sjetnmarka, Tillerringen, Flatåsen, Jakobsli, Brundalen og Rotvoll mister direkteruten til sentrum.

Det samme gjelder passasjerer fra Klæbu som må bytte buss på Tillerterminalen eller Nidarvoll.

Reisende fra Melhus og Stjørdal får i den nye rutestrukturen bare direktebuss til og fra sentrum totalt fem timer i rushtiden morgen og ettermiddag (kl. 07-09 og kl. 14 - 17)

De øvrige 14 timene med busstilbud  må passasjerene skifte buss på Strindheimskrysset (regionbuss østfra) eller Tillerterminalen (regionbuss sørfra).

SE MER: Dette kan bli Trondheims nye superbuss

Liten eller ingen ventetid avgjørende

Forsker Bård Norheim peker på to helt avgjørende faktorer for at skifte av buss i rushtiden skal bli en suksess:

* Stor fremkommelighet fram til omstigningspunktet. – Å sitte på bussen i kø og lure på om man kommer fram til terminalen tidsnok for bussbytte, kan ødelegge motivasjonen for å bruke buss. Alle etater og beslutningstakere må derfor sørge for at framkommelighet har førsteprioritet, påpeker Norheim.

* Liten eller ingen ventetid på ombordstigningspunktet. – Når man skifter buss, er kortest mulig ventetid for neste buss alfa og omega. Erfaring fra andre ruteomlegginger både nasjonalt og internasjonalt, viser at passasjerene ikke aksepterer å vente mer enn fem til ti minutter på bussbyttet.

Er passasjerene misfornøyd med ventetiden, er det store fare for at de kutter ut bussen og begynner å kjøre bil til jobben, fremhever Norheim.

Dersom omstigningen fungerer som planlagt uten unødvendig ventetid, kan imidlertid ruteomleggingen bli en suksess.

- Undersøkelser viser at passasjerene har lettere for å akseptere skifte av buss dersom de vet at ventetiden for omstigning er liten. Det finnes eksempler på busselskaper som økt trafikken med sju-åtte prosent etter en omlegging som omfatter bussbytte, sier Urbanet Analyse-forskeren.

Les også: 250 superbusser i døgnet gjennom boligstrøk på Heimdal

Les også: Hver passasjer får 0,2 kvadratmeter ståplass i superbussene

Høyere frekvens oppveier ulempen med bytte

AtB er klar over at skifte av buss i utgangspunktet er betraktet som en ulempe for passasjerene.

"Passasjerers byttemotstand kan man veie opp for på mange måter – en av dem er å tilby langt høyere frekvens", heter det i rutestrukturrapporten om omleggingen fra 2019.

Rapporten bruker et eksempel fra Sjetnmarka for å illustrere den nye bussbyttepraksisen.

"Dagens rute 3 fra Sjetnmarka til sentrum går via Kroppanmarka og Fossegrenda og tar ca. 30 minutter i rush. Hvis man i stedet legger opp til omstigning til superbuss på Tonstad vil selve ombordtiden reduseres ned mot 20 minutter. Den reduserte reisetiden kan nesten veie opp for ulempen ved å bytte", skriver AtB.

- Noen passasjerer vil fra 2019 få bussbytter som de ikke har hatt tidligere, mens andre, som i dag må skifte buss, vil få direktelinjer uten bytte av buss, sier administrerende direktør Janne Sollie.

Hun mener passasjerer vil akseptere å skifte buss i rushtiden dersom de opplever at de kommer raskt fram.

Dette er bymiljøavtaler (PDF)

God erfaring med omstigning

- En omlegging av rutestrukturen for busstilbudet som blant annet ombefatter bruk av omstigning har vært gjennomført en rekke steder, også i Norge, med godt resultatet. Erfaringen er etter det jeg kjenner til utelukkende positiv, sier Sollie.

- Hva vil være akseptabel ventetid i rushtrafikken på omstigningspunktene?

- Maksimal ventetid skal være fem til ti minutter. I det nye rutetilbudet er det foreslått at superbusslinje 1 skal ha en ny avgang hvert femte minutt i rushtiden. På superbusslinje 2 vil det være avgang hvert tiende minutt.

Disse to superbusslinjene er overlappende fra Tonstadkrysset og gjennom sentrum. Superbusslinje 3 vil ha avgang hver 7,5 minutt i rushtida.

Utenom rushtiden vil passasjerene trolig akseptere noe lengre ventetid på neste buss da man som regel ikke har det like travelt som når man skal på jobb eller skole, sier Sollie.

Tillerteminalen. Fra 2019 må titusener av passasjerer forberede seg på å bytte buss på vei til sentrum, mange på Tillerterminalen. Foto: Tegning: Asplan Viak
Foto: Janne Solemsløkk