- Det mest effektive tiltaket for å stanse økningen i biltrafikken, er å gjøre det dyrere å bruke bil. Et annet virkemiddel er å redusere antall parkeringsplasser i sentrum, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk institutt (TØI).

Johansen mener «en økning på sju-åtte kroner» i forhold til dagens takster vil stoppe ytterligere trafikkvekst i bomringen.

Forslaget innebærer en takstøkning på rundt 70 prosent.

- Erfaring fra andre byer viser at en så betydelig økning pleier å virke effektivt. Samtidig som man gjør det dyrere å kjøre bil, er det også viktig å gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt, påpeker Johansen.

Etter en betydelig nedgang i biltrafikken i Trondheim mellom 2010 og 2014, ble trenden brutt i fjor. Økningen var på 2,4 prosent i 2015, og er på 2,9 prosent fra januar til april i år.

- Å innføre restriksjoner på bruken av bil gjennom å øke takstene i bomringene og gjøre det dyrere og vanskeligere å finne parkeringsplass, har stor betydning for hvilket transportmiddel man velger, sier forsker Hilde Solli Urbanet Analyse.

- Det avgjørende er den totale kostnaden, økonomisk og praktisk, for den enkelte. Hvis man gjør det lettere å bruke bil, vil et flertall velge bil som transportmiddel, sier Solli, som også peker på arealpolitikk og lokalisering av arbeidsplasser og bosteder som et langsiktig virkemiddel for å få ned bilbruken.

Både restriksjoner og bedre tilbud

- Hva har størst effekt på biltrafikken – restriksjoner i bilbruken eller å legge til rette for et mer attraktivt tilbud for busspassasjerer, syklister og gående?

- Skal man redusere biltrafikken, viser erfaringen at man ikke bare kan gjøre det ene og utelate det andre. Realistisk sett må det både bli mer kostbart å kjøre bil samtidig som tilbudet for bussbrukere, syklister og gående blir bedre, sier Solli.

Også daglig leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund peker på dyrere bomring som et av tiltakene for å hindre videre trafikkøkning i Trondheim.

- Trondheim har gjennom mange år vært et fyrtårn i bymiljøpolitikken ved å vise at det er mulig å få ned biltrafikken.

Når utviklingen snur, må politikerne innføre tøffere restriksjoner enn i dag. Både høyere takster i bomringen og færre parkeringsplasser i sentrum er effektive tiltak, sier Haltbrekken, som mener bystyret ikke kommer utenom restriksjoner i biltrafikken.

Les også: Nå kommer den første bevilgningen til superbuss

Elbilbetaling i bomringen

Haltbrekken mener det også må diskuteres om fritaket for avgift i bomringen må oppheves for elbiler.

- En løsning kan være et differensiert avgiftssystem hvor elbiler betaler en lavere avgift enn utslippskjøretøyer.

- Elbiler er bra, men bare dersom det fører til en overgang fra utslippskjøretøyer til miljøvennlig bil. Hvis elbilen erstatter bussen, sykkelen eller gåturen blir det en negativ miljøgevinst.

En elbil lager også kø og krever areal på bekostning av kollektivtransporten, sier Haltbrekken.

Lederen av Naturvernforbundet mener det er paradoksalt at Trondheim bruker milliardbeløp for å legge til rette for bedre kollektivtransport og mer sykling og gåing samtidig som man bygger ut E6 Sør til firefelts vei.

- En slik veiutbygging trues kommunens egne tiltak på å få redusert biltrafikken, sier Haltbrekken.

- Urovekkende trafikkvekst

- Trafikkveksten i Trondheim er både overraskende og urovekkende, sier direktør Lars Aksnes i Vegdirektoratet.

I den nylig inngåtte bymiljøavtalen med staten har Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune forpliktet seg til å hindre vekst i biltrafikken.

Aksnes ønsker ikke å kommentere hvilke konsekvenser det kan få dersom utviklingen med økning i biltrafikken fortsetter.

- Vi er alle – staten, fylkeskommunen og kommunen – opptatt av å få finne de riktige tiltakene og virkemidlene for å snu utviklingen igjen.

Både i Miljøpakke-sekretariatet og i kontaktutvalget for Miljøpakken arbeides det nå med å vurdere situasjonen.

Mens dette arbeidet pågår, er det ikke naturlig for meg å mene noe om de mulige tiltakene eller konsekvenser, sier Aksnes.