Dette er imidlertid fire millioner kroner mindre enn rådmannens anslag da budsjettet ble lagt frem i høst.

- Tallestimatene i budsjettutkastet er beheftet med betydelig usikkerhet, skriver rådmannen i saken som nå skal til behandling i bystyret.

Flere med piggdekk

Det var i budsjettmøtet i desember bystyret i Trondheim vedtok å gjeninnføre piggdekkgebyret fra høsten 2016. Alle partier bortsett fra Frp stemte for forslaget.

Bakgrunnen for forslaget var blant annet at svevestøvnivået flere ganger de siste årene har vært for høyt i byen, samtidig som flere bilister har valgt å kjøre med piggdekk. Mens rundt 80 prosent av bilistene kjørte piggfritt da det var piggdekkavgift i Trondheim, har andelen sunket til rundt 65 prosent etter at piggdekkavgiften ble fjernet i 2010.

- Vi trenger et slikt virkemiddel for å snu utviklingen og skape bedre luft i byen, sa SVs Ottar Michelsen.

For Arbeiderpartiet som tidligere ikke har ønsket piggdekkavgift i Trondheim, ble inntektene avgjørende:

- Det ble ganske enkelt for vanskelig å finne inndekning for en så stor sum i budsjettet. Vi har utfordringer i eldreomsorgen, og vi fant ikke rom for å flytte så mye penger. Derfor aksepterte vi at avgiften gjeninnføres høsten 2016, uttalte ordfører Rita Ottervik (Ap).

Gamle satser

Størrelsen på piggdekkgebyret er ikke noe kommunen kan bestemme, fordi sentrale forskrifter tilsier at en sesong med piggdekk koster 1200 kroner. For en måned er gebyret 400 kroner, og for et dagsoblat ved besøk i byen, vil det koste 30 kroner.

Både Oslo og Bergen har piggdekkgebyr, og gebyret vil være gyldig i alle storbyene.

Rådmannen ønsker derimot høyere satser, og foreslår at de tre storbyene gjør en felles aksjon:

- Gebyrene har vært uendret siden 2005. Takstene bør derfor revurderes av sentrale myndigheter, skriver rådmannen som påpeker at det er særlig uheldig at de som blir stoppet uten gyldig piggdekkoblat, må betale bare 750 kroner, altså mindre enn et sesongoblat koster.

Belønner bilister

Rådmannen foreslår en kampanjeperiode for å få bilister som nå kjører med piggdekk, til å kvitte seg med disse og få en belønning på 1200 kroner for fire dekk. Rådmannen anslår at piggdekkrefusjon vil gi kommunen en utgift på 7,4 millioner kroner i 2016. Samlet anslår rådmannen at piggdekkavgiften vil gi 29,5 millioner kroner i inntekter, slik at det samlede overskuddet for 2016 blir 18 millioner. For neste fireårsperiode anslår rådmannen et overskudd på i nærmere 78 millioner kroner. Pengene skal gå til drift av kommunale veier.

- Vedtaket om piggdekkrefusjon vil, i kombinasjon med at piggdekkgebyret gjeninnføres, føre til at flere velger å bytte fra pigg- til piggfrie dekk. Lavere piggdekkandel gir mindre produksjon av det helseskadelige svevestøvet. Det vil ha en positiv effekt for folks helse, skriver rådmannen.