- Vi mener det er rimelig at elbiler også betaler bompenger. Men det må fortsatt lønne seg å velge elbil, sier Kari Asheim, fagansvarlig transport i miljøstiftelsen Zero.

I motsetning til Norsk elbilforening, som mener det vil være galt å frata elbiler retten til å kjøre gratis i bomringen og kreve betaling på offentlige parkeringsplasser, åpner Zero for at også elbilister må bidra for å få ned den totale biltrafikken.

- Salget av elbiler er ikke avhengig av at bompassering skal være gratis, men det avhenger av at det er vesentlig billigere å passere med elbil enn med fossilbil, understreker Asheim.

Må begrense bilbruken

Hun legger til at bomringen skal begrense unødig bilbruk og bidra til å finansiere kollektivtransport, men satsene må ikke utformes slik at det blir økonomisk gunstigere å velge fossilbil enn det er nå.

- Hvor mye bør elbilistene betale i bomringen?

- Vi foreslår en sats på 30 prosent for elbiler. Når elbilandelen vokser til nivåer der også en sats på 30 prosent gir store inntektstap, kan satsene økes for alle. Men nullutslippskjøretøy bør i overskuelig fremtid ikke betale mer enn halv bomavgift.

- Bør også ladbare hybrider få lavere bomavgift?

- Ja, ladbare hybrider kan få en mindre rabatt, mens det kan innføres en økt sats for gamle dieselbiler som forårsaker helseskadelig luftforurensning. Autopass-teknologi kan gjøre det mulig å differensiere ytterligere, sier Asheim.

Stimulere elbilsalget

Hun er enig i at elbiler måtte gis en rekke insentiver for å stimulere salget. Men det har aldri vært meningen at alle fordelene skal beholdes i all evighet. Når man når et visst antall elbiler, er det naturlig at fordelene helt eller delvis forsvinner. Fra kommende årsskifte vil elbilister måtte betale for parkering på offentlig sted i Trondheim.

Før eller siden vil elbiler måtte betale i bomringen, men spørsmålet er om de skal gis rabatt. Også øvrige avgiftsfordeler ved kjøp og bruk av elbil vil gradvis forsvinne.

For første gang siden bomringen i Trondheim ble gjeninnført i 2010, øker nå personbiltrafikken på nytt. En stor del av økningen skyldes elbiler. Økningen av elbiler i bomringen er formidabel, og i sentrum står elbiler på rekke og rad, gratis parkert. Rett nok ble det i vår ikke lov å stå lenger enn tre timer, mot tidligere fem timer før elbilen må flyttes eller det må betale avgift.

Årsaker til elbilkjøp

Leder i Trøndelag elbilforening Ståle Langolf sier en medlemsundersøkelse viser at 33 prosent oppga gratis parkering som fremste årsak til at de kjøpte elbil. 18 prosent svarte at de ikke ville kjøpt elbil om de ikke fikk parkere gratis i sentrum.

Gratis passering i bomringen er for mange elbileiere en enda viktigere årsak til at de kjører elektrisk i stedet for fossilbil. i Trondheim er elbilsalget stabilt. En av fem solgte personbiler er elbil.

I osloområdet har det vært innført forbud for elbiler i flere kollektivfelt i forbindelse med tunnelarbeid. Før forbudet sa bussjåførene at de ble hindret og kom senere frem på grunn av alle elbilene. Etter at elbilene forsvant, økte gjennomsnittsfarten for bussene i kollektivfeltene.

Men nå blir det igjen tillatt for elbiler i kollektivfelt i Oslo. Men det må sitte minst to personer i hver bil, såkalt kompiskjøring.

Må opprettholdes: leder i Trøndelag elbilforening Ståle Langolf sier at én av tre medlemmer oppga gratis parkering som en viktig årsak til at de kjøpte elbil. Foto: Rune Petter Ness
Må betale: Fagansvarlig transport i Zero Kari Asheim foreslår en takst på 30 prosent for elbiler i bomringen. Foto: ZERO, Zero