Adresseavisen fortalte tirsdag at Mesta har fått over tre millioner kroner i bøter fra Statens vegvesen for 34 tilfeller av manglende brøyting og snørydding.

- Det er ikke mulig å levere tilfredsstillende vintervedlikehold med de kontraktsprisene Mesta opererer med. Helt siden vi fikk vite prisen på Mestas kontrakter, har vi skjønt hva slags standard på brøytingen som ville bli resultatet i vinter, sier Svein Tore Sæther, Graver AS, Per Håvard Ramlo, Ramlo Sandtak og Per Ivar Winsnes, Winsnes Maskin og Transport.

De tre firmaene danner et arbeidsfellesskap som har konkurrert med Mesta om anbudet.

Mestas anbud for perioden 2016–2020 for området Trondheim Ytre (hele Trondheim minus sentrum) lå nærmere 30 prosent (72 millioner kroner) under anbudet fra Graver AS og Ramlo Sandtak.

Veidekke leverte et anbud som lå mellom tilbudet fra Mesta og arbeidsfellesskapet Graver, Ramlo og Winsnes.

De tre entreprenørene mener Statens vegvesen burde ha reagert da de så hvor mye lavere Mestas anbud lå enn de fire andre som konkurrerte om kontraktene.

- Standarden og kvaliteten på veivedlikeholdet om vinteren er nøyaktig beskrevet. Statens vegvesen burde ha ant uråd da de fikk se Mestas tilbud. Etter vårt syn burde Mesta aldri fått kontrakten for vintervedlikeholdet, sier de.

Avviser kritikken

Statens vegvesen avviser kritikken.

- På driftskontrakter på vei er det alltid laveste pris som er tildelingskriterium. Når kontrakten inneholder alle de kvalitetskravene som stilles, kan vi ikke trekke i tvil om Mesta kommer til å oppfylle kontrakten, sier seksjonssjef Arne Iversen i Vegseksjon Sør-Trøndelag i Statens vegvesen.

Ved nye kontraktsperioder pleier Statens vegvesen på forhånd å beregne hva kontraktene vil koste for å ha et sammenligningsgrunnlag i anbudskonkurransen.

Iversen bekrefter at Mestas anbudstilbud lå «godt under» vegvesenets egen beregning av kontraktssummen for Trondheim Ytre og Malvik, Selbu og Klæbu.

Etter hva Adresseavisen har grunn til å tro lå vegvesenets sum meget nær anbudssummen fra arbeidsfellesskapet Graver, Ramlo og Winsnes.

- Er det ikke tegn på at Mestas anbud er altfor lavt priset når det er en avstand på rundt 70 millioner kroner mellom anbudet og Vegvesenets egen beregning?

- Det er oss helt uvedkommende dersom Mesta legger opp til en anbudsstrategi hvor de er villige til å tape penger for å vinne en kontrakt, sier Iversen.

Alle hovedentreprenører som inngår kontrakter med Statens vegvesen om veivedlikehold må legge fram en nøyaktig plan som beskriver hvordan vintervedlikeholdet skal utføres.

- En kontraktspris med de summene Mesta opererer med, innebærer i praksis langt færre ressurser enn normalt. Vi forstår ikke hvordan Statens vegvesen kan godkjenne en vinterplan med så begrensede ressurser at den umulig kan oppfylles, sier Sæther, Ramlo og Winsnes.

Graver AS og Ramlo Sandtak har i samarbeid med Trondheim Bydrift i vinter hatt ansvaret for Trondheim sentrum, et område hvor det ikke er ilagt en eneste bot.

Les også: I verste fall kan det ta 15 timer før brøytebilen kommer

- En hån mot andre som leverer anbud

De er meget kritisk til at nærmere 130 avvik ikke har fått konsekvenser for Mestas kontraktsforhold med Statens vegvesen.

- Ingen andre entreprenører ville ha sluppet unna med så mange avvik og sanksjoner uten at det har fått konsekvenser for kontrakten. At de får fortsette er en hån mot andre som har levert inn anbud, sier de tre entreprenørene i arbeidsfellesskapet.

- Hva tenker dere om at Statens vegvesen lar Mesta beholde kontrakten tross et tresifret antall avvik og over tre millioner kroner i bøter?

- Det kan virke som Mesta får særbehandling og slipper billigere unna kontraktsbrudd enn andre hovedentreprenører. Når man vet at Mesta er et statlig selskap, lukter det litt «bukken og havresekken», sier de tre daglige lederne.

- Det stemmer ikke at Mesta har sluppet billig unna. Tvert imot har de måttet svare for alle kontraktsbruddene og er ilagt en lang rekke sanksjoner. Vi tar jobben med å følge opp kontraktene på alvor. Det skylder vi andre som har levert inn anbud, påpeker Arne Iversen.

Avdelingsdirektør Arne Årsbog i Mesta har ikke svart på Adresseavisens henvendelser om å kommentere kritikken fra de tre konkurrerende entreprenørene.

Les også: - Tung jobb for renovatørene

- Alle som har vært ute på veiene i de områdene Mesta har hatt ansvaret for i vinter, har med egne øyne kunnet konstatere at brøytingen ikke har holdt mål, sier fra venstre Per Ivar Winsnes, Winsnes Maskin og Transport, Per Håvard Ramlo, Ramlo Sandtak og Svein Tore Sæther, Graver AS