- Trafikken på veiene angår liv og helse for alle trafikanter. Vi kan ikke ha et system hvor prisen på vedlikeholdskontraktene spiller en så avgjørende rolle at det går på akkord med sikkerheten, sier Høyres fylkespolitikere Guro Angell Gimse og Henrik Kierulf.

Hovedentreprenøren Mesta har i vinter fått 34 bøter med nærmere 130 avvik fra kontrakten for manglende snøbrøyting og snørydding.

Adresseavisen fortalte mandag at Mestas kontraktilbud lå rundt 70 millioner kroner under totalsummen på 245 millioner kroner over fem år som Statens vegvesen hadde beregnet at vintervedlikeholdet ville koste.

- Langt større vekt på kvalitet

Høyre vil ha slutt på dagens tildelingspraksis hvor prisen er det eneste avgjørende for Statens vegvesen når det blir avgjort hvem som blir hovedentreprenør for vintervedlikeholdet.

- Statens vegvesen må i langt større grad enn i dag legge vekt på kvalitet når det skal besluttes hvem som får ansvaret for brøyting og snørydding av veiene om vinteren, sier de to.

De er bekymret for at praksisen med at hovedentreprenøren med det laveste pristilbudet får kontrakten, fører til at prispresset øker på underleverandørene.

- Når hovedentreprenøren presser prisen for å få anbudet, får det automatisk også konsekvenser for underleverandørene, sier Gimse og Kierulf.

Les også: I verste fall kan det ta 15 timer før brøytebilen kommer

Vil ha "kvalifiseringsrunde"

Som erstatning for dagens system, hvor Statens vegvesen er pålagt å velge det laveste tilbudet, foreslår Gimse og Kierul et system med prekvalifikasjon.

Det betyr at hovedentreprenører som er interessert i å gi anbud må gjennom en "kvalifiseringsrunde".

- Prekvalifiseringen skal legge vekt på hver enkelt søkers kvalifikasjoner innen helse, miljø og sikkerhet (HMS), samfunnsansvar og tekniske spesifikasjoner. Bare hovedentreprenører med god nok kvalitet får anledning til å gi anbud, forslår Høyrepresentantene.

I en slik prosess ønsker Gimse og Kierulf at det også blir lagt vekt på forhistorie og tidligere erfaringer med hovedentreprenører.

- Statens vegvesen må i tillegg til pris, legge avgjørende vekt på materiell, underleverandører og kompetanse, sier Høyrerepresentantene.

Les også: - Tung jobb for renovatørene

- Like strenge krav til underleverandøren

De vil også at antall nivåer med underleverandører bør begrenses og at kravene til underleverandører blir like strenge som til hovedleverandører.

- Det betyr at Statens vegvesen også må godkjenne underleverandørene, sier Gimse.

De vil fram til fylkestinget i juni arbeide for å få de øvrige partiene på fylkestinget med på et forslag til endring av tildelingsrutiner av vedlikeholdskontrakter.

Målet er at forslaget blir innarbeidet i utfordringsdokument for 2017, et dokument som beskriver de viktigste utfordringene fylkeskommunen står overfor neste år.

Forslaget deres kommer først opp til behandling i infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag denne uken og deretter på Fylkestinget i midten av juni.

- Vi arbeider også for at vårt forslag for tildeling av vedlikeholdskontrakter blir en del av Høyres program sentralt, sier Guro Angell Gimse og Henrik Kierulf.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: