Venstrepolitiker Trond Åm er redd det ikke blir noen miljøgate med dette forslaget. Han slår fast at fylkeskommunen er bekymret for trafikkbildet når superbussene kommer i 2019, og frykter det blir for liten plass på to kjørefelt til både busser og biler.

Åm mener det er nødvendig å komme fylkeskommunen i møte for at det i det hele tatt skal bli noe av prosjektet, og er skuffet over at flertallet går bort i fra rådmannens innstilling, som ville ha ført til likelydende vedtak mellom kommunen og fylkeskommunen.

Vil stenge gata for biler

- Det er en forutsetning for at det skal bli noe av prøveprosjektet med miljøgate, sier han.

Trond Åm ønsket et forsøk med å stenge biltrafikken ute fra Innherredsveien mellom Nedre Elvehavn og Stadsingeniør Dahls gate i rushtiden. Slik tror han det er mulig å få til en miljøgate med bare to kjørefelt mot dagens fire.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Politisk krøll om Innherredsveien

Gjennomgangstrafikk i Strindheimtunnelen

Folk som bor langs Innherredsveien ønsker seg miljøgate. Fylkeskommunen trenger plass til kollektivtrafikk og de nye superbussene som kommer i 2019. Det er Trondheim kommune som regulerer, mens Sør-Trøndelag fylkeskommune eier veien. Derfor er trafikkregulering i gata så vanskelig.

Trond Åm syns det er irriterende at fylkeskommunen skal ha så mye å si om utformingen av en sentral bygate i Trondheim, men slår fast at trondheimspolitikerne må ta det inn over seg at fylkeskommunen er opptatt av at bussene skal komme fort fram.

Medlemmene i byutviklingskomiteen er enige i at det må bli et prøveprosjekt med trafikkregulering i hovedgata ut av byen. Etter at Strindheimtunnelen kom, skulle gjennomgangstrafikken gå i tunnelen, men trafikktellinger viser at 35 til 40 prosent av dagens biltrafikk i Innherredsveien er trafikk som bare passerer.

Flertallet vil først prøve med biler i gata

I møtet i byutviklingskomiteen torsdag kveld gikk flertallet inn for å teste ut to kjørefelt åpent både for privatbiler og busser. Det skal være et prøveprosjekt på ett år, men evalueres etter et halvt år. Dersom det ikke fungerer med biltrafikk i gata sammen med kollektivtrafikken, vil flertallet gjøre et forsøk med å stenge gata for biltrafikk i rushtiden.

Venstres Trond Åm ble nedstemt. Han mener flertallets forsøk ikke er noe verdt fordi problemet først kommer med superbussene i 2019. Han ville først prøve ut en ren bussgate i rushtiden, med unntak bare for biler som skal til eiendommer langs strekningen. Deretter ønsket han å prøve ut forslaget til komiteflertallet med to kjørefelt for både biler og busser.

- Slik får vi prøvd ut konsekvensene av å stenge gata for biltrafikk. Så kan vi la både biler og busser kjøre i gata. Dersom det blir et problem når superbussene kommer i 2019, vet veivesenet hva det fører til å stenge for gjennomgangstrafikken, sier Åm.

Frykter for miljøgata

Han advarer bystyret mot å vedta innstillingen fra byutviklingskomiteen.

- Da får vi aldri en miljøgate, sier han

- Det vil fungere med dagens trafikkbilde, men ikke når superbussene kommer. Fylkeskommunen vil ikke gå med på at all kollektivtrafikken og personbiltrafikken bare skal ha to felt ut av byen, sier Trond Åm. Han mener derfor at dagens innstilling fra byutviklingskomiteen betyr kroken på døra for miljøgata.

Venstres Trond Åm kjemper for miljøgate i Innherredsveien. Foto: Foto: Finn Walther
Demonstrerer for miljøgate: Naboer ved Innherredsveien plasserte tidligere i vår ut blomster langs veien i kampen for miljøgate og mindre trafikk. Foto: THERESE ALICE SANNE