Overvik-utbyggingen skaper hodebry. Før utbyggingen ble vedtatt, var det nemlig ikke bestemt hvor og hvordan veien til området skulle gå. Det viser seg at eksisterende vei er for bratt til kollektivtrafikk, og utbyggingsselskapet, Overvik Utvikling, har dermed foreslått en ny trasé, som også kommunen mener er den beste. Et lite problem er at dette alternativet går over Presthus gård, som er eid av Agri Eiendom (Felleskjøpet).

- Skyve det over på naboen

Alternativet som går over Overviks egen eiendom, blir vurdert å være et dårligere alternativ i rådmannens høring og Overvik Utvikling argumenterte sterkt for at alternativet der veien går over deres eiendom, ikke engang skulle ut på høring. Det fikk de ikke gjennomslag for, men rådmannen er likevel tydelig på at de mener Presthus-veien er best.

- Det er veldig lettvint å finne løsninger ved å dytte problemet over på naboen, kommenterer konserndirektør i Agri, Noralf Størseth og uttrykker forundring over at veiplanene ikke var klare i forkant når det er vedtas en helt ny bydel.

- Ødelegger området

Han er tydelig på at Agri ikke aksepterer den løsningen som er valgt, og sier:

- Vi har ikke noen mening om utviklingen av Overvik som sådan. Vi trodde den veien som var der skulle brukes, og falt til ro med det. Så, i 12. time, kommer det opp at denne veien ikke holder dagens standard, og at de i stedet skal legge veien over Presthus gård. Vi skal plutselig få en sterkt trafikkert vei over gårdstunet og det ødelegger alle planer vi har for Presthus gård. Det blir en veldig barriere for oss. Det ødelegger rett og slett området.

- Hvilke planer snakker du om?

- Urbant landbruk er jo veldig i tiden nå og Presthus har unike muligheter i så måte. Vi har planer om å utvikle dette som et spesielt tilbud til hele byen med parsellhager og dyrehold. Presthus kan bli en perle for Trondheim. Men jeg skjønner jo at hvis veien skal gå over Overvik, vil man måtte redusere antall boliger som er planlagt.

- Hvor langt er dere kommet med disse planene?

- Vi er i kontakt med Voll gård og arkitekter for å utvikle dette konseptet videre. Med disse veiplanene ødelegges denne spesielle muligheten.

- Men hvis ditt alternativ, over Overvik, er en like god vei, hvorfor har dere ikke fått gjennomslag hos kommunen da?

- Det vet jeg ikke. Det er tydelig at vi har hatt mindre gjennomslagskraft enn andre i den prosessen her.

Størseth mener også at rapporten som Overvik Utvikling har bestilt, og som ligger som saksdokumenter i saken, farer altfor lettbent over landbruksinteresser og veiforhold. De vil derfor få laget alternative rapporter som skal være klar før høringsfristen i slutten av juni.

- Vi vil vise frem de sterke faglige argumentene mot forslaget som rådmannen og Overvik Utvikling har innstilt på.

Størseth sier at de er åpen for gang og sykkelvei på sin tomt – noe han mener ikke vil sjenere driften på samme måte som en sterkt trafikkert bilvei.

Han poengterer også at barnehagene i området vil få redusert kvalitet på uteområdene når de får en vei midt i området de nå bruker daglig.

LES KOMMENTAREN: Er det pengene eller politikerne som styrer Trondheim?

- Ja, det trengs vei, men..

Dette poenget tok barnehageansatt på Presthus gård barnehage og nabo, Kathrine Myran, opp i et leserinnlegg i Adresseavisen onsdag hvor hun henvendte seg til byens politikere.

- Jeg bor på Jakobsli og jobber ved Presthus gård barnehage og vi har nå fått høre at dere planlegger å legge en vei rett over jordene ovenfor barnehagen, slik at våre fantastiske flotte turmuligheter opp til Chamonix nå blir ødelagt av trafikk, skrev hun.

Da Adresseavisen snakket med henne onsdag, på tur i Chamonix med barnehagen, beskriver hun et område som brukes av mange barnehager og skoler og hvor de møter rådyr, ekorn, masse fugler og et yrende dyreliv.

- Dette kommer til å bli sterkt påvirket av at det skal bygges en vei rett ved skogkanten. Ja, det trengs en vei i området, men alternativet de ser ut til å velge, er det dårligste for oss som er opptatt av å bevare miljøet. Det er noe med hele atmosfæren, roen, stillheten. Vi ligger så fint til, kun hundre meter å gå fra barnehagen. Og skal vi nå måtte krysse en vei for å komme oss opp til skogen?

Myran oppfordrer alle som bryr seg om Chamonix om å klage til kommunen.

- Dette er ennå ikke vedtatt, understreker hun.

- Bedre tilgang til bydelen

Overviks prosjektleder for reguleringsplanen, Sissel Artctander, understreker at den planlagte veien vil øke adkomsten til området.

- Miljøgata vil gi en bedre tilgang til den nye bydelen. Det vil komme en bussholdeplass i nærheten, gang – og sykkeltrasé og trygg fotgjengerovergang til å krysse gata. Den nye gata vil binde bydelen sammen; skolen, gravplassen og Chamonix, og vi ser på gata som noe som vil skape aktivitet i bydelen. Når det gjelder barnehagebarnas adkomst til Chamonix, kan de følge nytt fortau, og få en trafikksikker kryssing av den nye gata, påpeker Arctander.

- Agri mener det er lettvint å finne løsninger ved å dytte ting over på naboen?

- Dette er ikke en ny vei, men en omlegging av Presthusvegen som allerede går gjennom Agris eiendom i dag. For å nå nullvisjonen må det tilrettelegges for kollektivtrafikk. Å minimere konsekvensene for LNF-områdene er det vi har jobbet aller mest med i planen. Det viste seg at dagens vei er for bratt for kollektivtrafikken, og den måtte derfor legges et annet sted. Dette gjør også at vi kan tilbakeføre areal til LNF, fra der veien går i dag.

- Agri mener rapporten dere bestilte farer for lett over landbruksinteressene?

- Vi har gått gjennom de tre punktene Fylkesmannen ba oss vurdere: Antall kvadratmeter jord som går med, antall teiger og hvor lett det er å drive jorda med maskiner. Vi har svart ut disse spørsmålene, sier Overvik Utviklings prosjektleder Sissel Arctander.

Bekymret: Nabo og ansatt i Presthus gård barnehage, Kathrine Myran, og konserndirektør i Agri Eiendom, Noralf Størseth, er begge bekymret for veien som vil gå gjennom Presthus gård, om Overvik Utvikling og rådmannen får det som de vil. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Presthus gård er eid av Agri Eiendom (Felleskjøpet). Foto: Nils H. Toldnes, Adresseavisen