Oppfordringen kommer fra Miljøpakken og Trondheim kommune. Rundt omkring i byen popper nye snarveier opp. Nye «short cuts» skal gjøre det mer fristende å la bilen stå og heller gå.

Mandag er det offisiell åpning av en oppgradert snarvei på 215 meter i Duedalen, et kjent friområde under Festningen. I den bratte skråningen mellom Studenterhjemmet og Lillegårdsbakken er det bygget en ny trapp i granitt. Den har håndløper (gelender), det er montert lysmaster, lagt nytt grusdekke og satt opp skilt som forteller at dette er en snarvei.

Denne er, ifølge leder for gågruppa i Miljøpakken i Trondheim kommune Siri Bø Timestad, kanskje den fineste snarveien som til nå er bygget. Den provisoriske tretrappen er historie.

Tidlig mandag morgen får varaordfører Hilde Opoku (Miljøpartiet De Grønne) æren av å klippe snora. I oktober i fjor, bare timer etter at hun var valgt til varaordfører, åpnet hun en 150 meter lang snarvei ved Kristiansten barnehage.

Snarvei for skolebarn

Tellinger viser at flere velger å gå snarveiene når de rustes opp. Snarveien gjennom Duedalen er skolevei for elever ved Singsaker skole og snarvei til sentrum.

- Vi prioriterer traseer med viktige målpunkt som skole, arbeidsplasser, holdeplasser og lokalsentrene, forteller Siri Bø Timestad.

Ofte er det beboere som kontakter Miljøpakken og spør om ikke eksisterende snarveier kan utbedres. Belysning er et sterkt ønske. Også tett vegetasjon inntil stien vil mange ha fjernet. Folk sier de føler seg tryggere hvis det kommer lys langs snarveien.

I Duedalen har den nye snarveien kostet om lag 750 000 kroner. Midtveis i trappen er det satt opp en benk der folk kan sette seg ned og ta en pust i bakken, samtidig som man kan beundre utsikten over byen.

Kartlagt 350 snarveier

Miljøpakken har kartlagt rundt 350 snarveier i Trondheim. Seks – åtte snarveier skal rustes opp hvert år. Gjennomsnittlig lengde er stort sett på 150–200 meter. Den lengste er på vel 600 meter og går langs Dybdahls vei.

I år kommer sju nye snarveier, seks av dem er ferdig bygget. De er totalt på 1,4 km og til sammen sparer man 25 minutter på å gå dem.

For øvrig skal bystyret i Trondheim 16. juni vedta en egen gåstrategi for kommunen. I forbindelse med arealplanlegging skal gåstrategien legges til grunn, ved at det skal tas mest mulig hensyn til de gående.

I tillegg til Duedalen er disse snarveiene ferdig bygget eller snart klare til åpning:

Havstein Går mellom Åsveien skole og Havsteinbanen. 260 meter lang. Stien er utbedret og lys montert. Sparer sju minutter.

Sigurd Bergs allé på Rosenborg. Snarvei mellom Weidemanns vei og Sigurd Bergs allé er ikke helt ferdig. Viktig rute til og fra sentrum. 85 meter lang. Sparer ett minutt. Traseen er utbedret og håndløper (gelender) montert.

Steinberget 600 meter lang passasje mellom Sverresborg og sentrum. Nytt grusdekke og skiltet. En ny parsell mellom Fridtjof Nansens vei og Dyrborgskogen er bygget. Sparer fem minutter.

Leirfossveien–Sluppen Snarvei til arbeidsplasser i Fossegrenda og på Sluppen. 150 meter lang trasé. Nytt grusdekke og skilting. Sparer tre minutter.

Elgveien–Rogneveien på Bysåen. Snarveien er ca. 260 meter lang. Den er rustet opp med bl.a. lys. Hyppige brukere er elever ved Åsveien skole og de som skal til Havsteinbanen. Sparer sju minutter.

Tillerringen–Hårstad skole 230 meter lang passasje til Hårstad skole på Tiller. Satt opp lys og skilt og ryddet vegetasjon. Sparer sju minutter.

Wilhelmsmyrveien En 150 meter lang trasé til Stabbursmoen skole. Sparer tre minutter.

I fjor ble tre viktige og mye brukte snarveier satt i stand: Blomsterstien, Festningen og Fuglesangen.

Kort gangavstand

Ifølge den nasjonale reisevaneundersøkelsen fra 2013/2014 foregår 27 prosent av alle turer i Trondheim til fots. Det tilsvarer 140 000 turer i gjennomsnitt hver dag. 10 000 går til Midtbyen hver dag. Gangtrafikken over bruene til Midtbyen har økt med 28 prosent på fem år, viser manuelle tellinger.

110 000 personer i Trondheim har mindre enn 15 minutter å gå til sentrum eller lokalsenter. 40 000 har mindre enn 30 minutter å gå til Torvet. 10 000 elever i barneskolen (75 prosent) har mindre enn 15 minutter å gå til skolen.

I alt har Miljøpakken satt av 180 millioner kroner som skal brukes til ulike gåtiltak frem til 2025. Det kan trengs. Den nasjonale reisevaneundersøkelsen viser at nesten halvparten av alle nordmenn går mindre enn 500 meter på en vanlig dag. Vi går i gjennomsnitt 15 minutter per dag. Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet hver dag. Det tilsvarer en kort fottur på to–tre km. Men bare 30 prosent av den voksne befolkningen beveger seg så mye.

Utbedret: Representanter fra Miljøpakken i Trondheim kommune kan stolt vise frem den nye snarveien i Duedalen, som offisielt åpner mandag. F.v: gåplanlegger Torgeir Haugstølen, prosjektleder for snarveier Nina Brenne og leder for gågruppa Siri Bø Timestad. Foto: Nils H. Toldnes
Før: Slik så den gamle snarveien i Duedalen ut, en provisorisk tretrapp nærmest Studenterhjemmet. Foto: Trondheim kommune
Etter: Den 150 meter lange traséen mellom Leirfossveien og Sluppen etter rehabiliteringen. Foto: Trondheim kommune
Før: Slik så det ut før snarveien mellom Leirfossveien og Sluppen ble utbedret. Foto: Trondheim kommune
Etter: Dette er den nye snarveien mellom Sverresborg og sentrum. Foto: Trondheim kommune
Før: Slik så det ut før traséen mellom Sverresborg og sentrum ble rustet opp med midler fra Miljøpakken. Foto: Trondheim kommune