- Vi åpnet døra på gløtt, i det stille, uten større festivitas. Vi var veldig spente på hvordan folk ville ta imot det nye tilbudet ved Ladestien, sier Thomas Hammeren (42).

Dørene ble åpnet onsdag 22.juni. Søndag var det over 1000 personer som handlet. Hvor mange personer det totalt var i løpet av  helgen, har ikke Hammeren oversikt over.

Sammen med John Petter Udness (44) står Hammeren som driver av det nye serveringsstedet i Djupvika, nedenfor Norges geologiske undersøkelse (NGU). Astrid Risan (22) er som daglig leder eneste fast ansatte. I alt vil rundt 15 personer jobbe på Ladekaia, alt etter ved behov.

- Navnet Ladekaia ga seg selv, sier Hammeren. Ladekaia er Lades eneste kaianlegg.

Lange køer

- Allerede på åpningsdagen strømmet folk til, og i helgen gikk vi periodevis tom for varer. Men leverandørene svingte seg rundt og skaffet oss nye varer. Vi måtte også tilkalle ekstra bemanning for å kunne ta unna køen av gjester.

Hammeren sier det har vært helt tullete, men kjempeartig. Det er tydelig at folk har savnet et slikt serveringssted ved den populære Ladestien. Nå har han bestilt et ekstra kassaapparat, slik at bestillingene skal kunne gå kjappere unna.

- Vi er målløse over den kolossale responsen, men det er artig at stedet har slått så godt an. Nå er utfordringen å kunne klare å servere alle gjestene, sier Hammeren.

Ammunisjonsskur fra krigen

Kaiområdet består av to skur fra krigens dager, bygd som ammunisjonslager. I naboskuret er det toaletter, og der skal kajakklubben og en dykkerklubb leie. Området eies av Trondheim kommune. Serveringsskuret med uteområde er stort sett bygd om og innredet på dugnad av venner og naboer. Gode sponsorer har også stilt opp.

Dugnadsånden har vært fenomenal, understreker Hammeren.

Arkitektstudenter fra NTNU har hatt Ladekaia og nærområdet som prosjektoppgave. På våren og forsommeren i fjor deltok et 30-talls studenter med hammer og sag for å innrede skuret. Men ikke lenge etter ble stedet tagget ned. Synderne meldte seg imidlertid selv, men hærverket var med på å forsinke fremdriften. Og for noen uker siden var det innbrudd få dager før alarmen ble montert. Det ble stjålet møbler og verktøy.

Kommunen har bistått

Driverne hadde planer om å åpne til påske, men prosjektet har tatt litt lengre tid enn planlagt. De innrømmer at tidsplanen nok var vel ambisiøs. – Største bidragsyter har vært kommunen, som har sørget for å legge inn strøm, vann, kloakk og internett. Kommunen har lagt forholdene godt til rette for oss. Vi står som leietagere, sier Hammeren.

Begge skurene var våren 2014 bare timer fra å bli jevnet med jorden. En gravemaskin hadde allerede rukket å slå hull på taket der serveringsstedet nå åpner. Bystyret bestemte da at skurene likevel ikke skulle rives.

Hammeren vil verken bruke navnet kafé, eller aller minst restaurant, om Ladekaia. Stedet skal være folkelig og jordnært. Skal du ha indrefilet av moskus må dra andre steder. Her skal det være enkle retter fra gode råvarer, ingen gourmetrestaurant med hvite duker.

- Vi satser i første omgang på reker, spekemat fra Røros, kjøttsuppe, litt rocka smørbrød og hvetebakst. Vi har også skjenkebevilling for øl og vin, samt brennevin til lukket selskap.

Satser på gjenbruk

Interiøret er rustikt. Alle bord og oppheng for belysning er laget av gjenbruksmaterialer. Det er også bardisken. Bare stolene og noen sofaer er kjøpt nytt.

- Hvem er målgruppen?

- Den er veldig bred, fra 18 år og oppover. Etter hvert vil vi ha live musikk på scenen og vise en og annen fotballkamp, men dette blir ingen fotballpub.

- Åpent hele året?

- Nei, sesongen blir fra mai og ut september. Vi åpner tidlig på ettermiddagen og i helgene stenger vi ikke før klokken 01. I vintersesongen vil det være tilbud for sluttede lag. Bygget er ikke isolert, men vi har stråleovner. Vi vil også vurdere om vi skal ta imot bordbestilling etter hvert.

Plass til 250 gjester

Ladekaia har om lag 250 sitteplasser, hvorav 80 inne. Daglig leder Astrid Risan har jobbet som assisterende restaurantsjef under Thomas Hammeren på Burger King på Lade.

- Å drive Ladekaia er en helt ny utfordring. Jeg er svært spent på hvordan vi blir mottatt, sier hun. Prisene betegner de å være på det jevne, 78 kroner for en halvliter.

Hammeren sier interessen for Ladekaia har vært mildt sagt enorm. Å jobbe utendørs har ikke vært enkelt. – Det har hendt at så mange har stoppet opp for å prate at vi ikke har fått arbeidsro. Men det er jo selvsagt fint at folk er interessert i stedet.

Sponhuset i Ringvebukta

- Ladekaia kan bli en konkurrent til Sponhuset i Ringvebukta?

- Jeg tror vi kommer til å utfylle hverandre. Sponhuset er kanskje mer et sted for barnefamilier på dagtid, mens vi får muligens mest besøk på ettermiddags- og kveldstid.

Thomas Hammeren sier han ønsker at det ble bygd ei kai, slik at båter kan legge til. Trekaia fra krigens er for lengst råtnet opp.

Ladestien: Astrid Risan og Thomas Hammeren konstaterer at Ladestien passerer rett forbi vinduene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Utsikt: Fra serveringsstedet ser man rett ut på fjorden. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ombygd lager: Skuret som nå bli serveringssted, ble bygd som ammunisjonslager av tyskerne. For to år siden sto gravemaskina klar til å starte riving. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Rustikt: Det aller meste av interiøret er laget av gamle materialer, bortsett fra stolene. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Kaianlegg: Driverne av Ladekaia ønsker at det igjen ble bygd ei trekai, slik at båter kan legge til. Foto: jens petter søraa