Minibussene vil kjøre turer med byens innbyggere på Torvet og på Gløshaugen, hvis alt går som planlagt.

Prosjektet ble nylig presentert på en workshop på Gløshaugen.

Franske EasyMile produserer elektriske førerløse minibusser. Selskapet har utviklet 15 prototyper som testes ut flere steder i verden, som i Nice, Nederland og Singapore. De første prototypene kan ikke kjøre på offentlig vei, men inne på et universitetsområde eller langs en promenade.

I Norge representeres EasyMile av Acando AS. Workshopen ble arrangert i samarbeid mellom Green Highway og Climate-KIC.

Miljøvennlig transport

- Vi ønsker å fokusere på elektrifisering av bilparken og miljøvennlig mobilitet. Sammen vil vi skape et forum for akademia, næringsliv og det offentlige som ønsker å fokusere på fremtidsrettede løsninger, sier Lars Gjølme, koordinator for Entrepreneurship & Innovation Norway Climate-KIC & NTNU.

Han legger til at i midten av oktober er ambisjonen at folk i Trondheim over et par dager kan få bli med de førerløse minibussene på testkjøring. Foreløpige forslag til ruter er på Torvet og på Gløshaugen.

EasyMile EZ10 er autonom, det vil si førerløs. Bussen har plass til 12 passasjerer, seks sittende og seks stående. Bussen har batterier som kan drive den i inntil 14 timer. Den kan kjøre opptil 40 km/t, men i praksis er farten 25 km/t. Bruksområdet er på lukket område, ikke offentlig vei.

Bestille via app

Utviklerne av den autonome bussen mener den har et fortrinn på det man kaller «first and last mile», den første eller siste delen av reisen. Det kan være fra et kollektivknutepunkt til en arbeidsplass eller som en bussløsning til og fra bilen på en litt fjerntliggende parkeringsplass.

Foruten å gå rene shuttleruter, vil EasyMile i samarbeid med Acando utvikle en app som gjør at bussen kan kjøre ut ved behov og hente passasjerer. Man ser for seg at bussen kan være et tilbud for bl.a. pendlere, eldre og pensjonister, studenter, turister og tilreisende.

Trenger tillatelse

- Før vi kan invitere folk i Trondheim på prøvetur trenger vi tillatelse fra regjeringen, politiet og Trondheim kommune. Ifølge Wien-konvensjonen må en bil ha sjåfør for å kunne kjøre, og det må regjeringen gi unntak fra, sier Olav Madland, programleder Smart City og ITS i Acando.

Selvgående busser kan være et bidrag til å redusere plass- og miljøproblemer med transport og være med å gjøre et sentrum mer attraktivt og funksjonelt. Tanken er ikke at selvgående minibusser skal erstatte bilen fullt ut.

- I Trondheim vil bussen gå en runde rundt hovedbygningen på Gløshaugen og en runde rundt statuen på Torvet, slik at flest mulig kan få bli med, sier Madland. Det vil bli sperret av for annen trafikk.

Rask utvikling

Han forteller at EasyMile har planer om å produsere 100 minibusser i løpet av nær fremtid. Også to andre aktører jobber med tilsvarende produkter. Madland understreker at de første elektrisk drevne og førerløse minibussene kan sammenlignes med de første mobiltelefonene. Men utviklingen skjer raskt.

Norske bedrifter har tradisjon for å levere deler til bilindustrien. Acando har sammen med produsenten kartlagt norske bedrifter som kan bidra til å utvikle minibussen. Her bør norsk industri kjenne sin besøkelsestid.

Nylig var Madland i USA og så der en 3D-print av en minibuss. Han tror at allerede i 2017 vil bussene være et faktum flere steder i verden.

Stavanger først ut

- Når vil den første førerløse bussen kunne settes inn i trafikken i Norge?

- På Forus ved Sola flyplass foreligger de mest konkrete planene om å få en buss i pilotdrift. Veien frem til å få den autonome minibussen i pilotdrift, er ennå usikker. De riktige skrittene må tas både juridisk og sikkerhetsmessig for alle parter. Faller alle brikker på plass, kan den autonome minibussen være i pilotdrift i 2017. Ikke bare på ett sted, men flere steder i landet, sier Madland.

En slik buss koster i dag om lag 200 000 euro. Til Trondheim i oktober kommer én buss.

Sikkerhet: Bussproudsenten EasyMile og norske Acando utvikler systemer som skal gjøre den førerløse bussen så trafikksikker som mulig. Foto: Olav Madland
Mini: Bussen har plass til 12 passasjerer, seks sittende og seks stående. Foto: Olav Madland
Alarm: Passasjerene kan trykke på knapper om bord i bussen, ogå en alarmknapp for nødstopp. Foto: Olav Madland
I drift: I løpet av 2017 kan den første førerløse minibussen, drevet på strøm, være i drift i Stavanger. Foto: Olav Madland