En av de viktigste funnene i 22. juli-kommisjonens arbeid er at operasjonssentralene som skulle takle terrorangrepet var for lavt bemannet.

«Politiaksjonen på Utøya var svakt koordinert og tok derfor lengre tid enn nødvendig. Den underbemannede operasjonssentralen, som etter planen skal lede og koordinere, ble overlesset med telefoner,» står det i rapporten.

Siden den gang har bemanning ved flere av operasjonssentralene i Norge (se kart) blitt bedre. Arild Syvertsen, som er leder for Fellesoperativ enhet i Nord-Trøndelag, sier at de er flere på jobb i dag.

- Nå er vi aldri færre enn to personer på jobb ved operasjonssentralen i Steinkjer. Det kunne vi være før 22. juli, sier Syvertsen.

Minimumsbemanning

Hos kollegene i Sør-Trøndelag er ståa derimot den samme.

- Akkurat nå er bemanningen ved operasjonssentralen i Sør-Trøndelag den samme som i 2011, sier politimester Nils Kristian Moe ved Trøndelag politidistrikt.

Som en direkte konsekvens av 22. juli innførte Politidirektoratet (POD) minimumsbemanning for alle politiets operasjonssentraler, og det ble krevd spesialutdanning for alle som leder sentralene. Det vil si at det alltid skal være minst to personer på operasjonssentralen ved de minste politidistriktene og tre ved de mellomstore distriktene.

Trondheimsforskere mener samfunnssikkerheten i Norge etter 22. juli kan sammenlignes med en bodybuilder med sterk overkropp og svake ankler.

- Bedre rustet

Operasjonssentralen i Nord-Trøndelag får ytterligere tre årsverk fra i høst, mens operasjonssentralen i Sør-Trøndelag får seks. Høsten 2017 skal operasjonssentralene i Trøndelag være slått sammen.

- Sammenslåingen krever at bemanningen er bedre enn den vi har i dag, understreker Moe.

Moe mener politiet nå er bedre på videreutdanning og opplæring av personer som jobber på operasjonssentralen. Det gjør at man er bedre rustet hvis det skjer en ny alvorlig hendelse.

- Vi setter folk i en bedre posisjon til å klare jobben under ekstreme hendelser. Det vil alltid ha betydning hvor mange personer vi er på jobb. Desto flere vi er, desto større er muligheten for at vi klarer å løse oppgaven, sier Moe.

Økt bemanning

Leder ved operasjonssentralen i Oslo politidistrikt, Martin Strand, sier at de har økt bemanningen med 30 prosent siden 2011. De har høyere bemanning gjennom hele døgnet.

I tillegg har Oslo politidistrikt satset på videreutdanning for de ansatte på operasjonssentralen. De har også styrket ledelsen.

- Vi har et ledersikt som er mer tilbaketrukket og som leder det overordnede nivået. I tillegg har vi ledere på et operasjonelt nivå. Det vi lærte av det som skjedde 22. juli er bakgrunnen for endringene, sier Strand.

Utøya ligger i Nordre Buskerud politidistrikt. Da skytingen på øya startet hadde Nordre Buskerud bemannet operasjonssentralen med én operasjonsleder.

- Bemanning var normalt to, men i deler av døgnet var det tidvis bare én. Vi har økt bemanningen etter terrorangrepet, skriver politimester i Sør-Øst politidistrikt, Christine Fossen, i en e-post til Adresseavisen.

Bedre utdanning

Stabssjef Gustav M. Landro ved Vest politidistrikt mener det er viktig å ikke se seg blind på rene tall når det kommer til bemanning og økt beredskap på operasjonssentralene.

- Det har kommet bedre telefon- og varslingssystem, nødnett, bedre utdanning for operatører, operasjonsledere og stab og i tillegg bedre og mer oppdaterte datasystem. Det gjør oss bedre rustet ved lignende hendelser på operasjonssentralene, sier han.

Han understreker også at det har blitt bedre kapasitet, utstyr og trening på operativ side til å håndtere slike hendelser i dag sammenlignet med 2011.

- Dagens personell er rekruttert mot nye kriterier og får i tillegg bedre opplæring enn det vi hadde mulighet til å gi før 2011, sier han.