Vegvesenet konstaterer også at Trondheim kommunes planer for den omfattende utbyggingen på jordene overfor Ranheim, bryter den viktige bymiljøavtalen.

Statens vegvesen har levert en svært omfattende og detaljert høringsuttalelse til utbyggingen av Overvik. Høringsuttalelsen er svært spesiell. Den fastslår at utbyggingsplanen for Overvik som er lagt ikke er mulig å gjennomføre, uten at bymiljøavtalen, der Trondheim har forpliktet seg til å ikke øke biltrafikken, brytes. På en rekke sentrale punkter har Statens vegvesen krav de mener må innfris før utbyggingen starter. Hvis kravene innfris, vil utvilsomt utbyggingen utsettes i lang tid.

- Vi må si fra nå

Avdelingsdirektør Eva Solvi bekrefter at høringsuttalelsen er sjelden kost.

- Den må være det. Vi må si fra nå, før det gis grønt lys til Overvik. I bymiljøavtalen har Trondheim forpliktet seg til boligbygging langs eksisterende kollektivrutenett. Når det ikke går en eneste buss til Overvik sier det seg selv at det ikke er tilfelle her. Det legges opp til spredt boligbygging uten at vei, og ikke minst, kollektiv- og sykkelnett er på plass. Dette er systemer som må være der før boligbyggingen starter, fastslår Solvi.

Hun opplyser at høringsuttalelsen er sendt i forståelse med Sør-Trøndelag fylkeskommune og Fylkesmannen – som er enige med deres vurderinger.

- En svært vanskelig sak

Solvi jobber i Statens vegvesen i Sør-Trøndelag. Deres jobb er blant annet å samarbeide og gi råd til Trondheim slik at planer utvikles i tråd med Bymiljøavtalen. Avtalen innebærer at Trondheim skal få 3,4 milliarder kroner som en del av Miljøpakken for å bygge ut vei- og kollektivnett i byen. Riset bak speilet har Statens vegvesen nasjonalt som truer med å trekke støtte om ikke Trondheim leverer sine forpliktelser om nullvekst i trafikken.

- Vår rolle som lokal instans er å påpeke når Trondheim går på tvers av det avtalen sier. Det er mange utbyggere som har gode ønsker for vekst. Men det må gjøres innenfor samordnede planer. Overvik er ikke et eksempel på dette, fastslår Solvi – og kaller dette en svært vanskelig sak.

Her er de fem viktigste innsigelsene:

1. Veien som går over Overvik-området er ikke en miljøgate, men en hovedvei, fastslår de. I motsetning til hva som er utbyggernes plan, mener Statens vegvesen at hele Overviktraséen, inkludert gang og sykkelvei, må bygges før noen av boligområdene kan tas i bruk.

2. Det må etableres en egen kollektivtrasé for buss langs hele Overviktraséen, i begge kjøreretninger. «Etter vår mening er det ikke tilfredsstillende å legge til rette for 2400 boliger uten at vesentlige elementer som viktige kollektivtraséer er på plass», heter det. Statens vegvesen bruker her ordet «vi krever at..»

3. Brundalsforbindelsen (den planlagte, men ikke finansierte, tversoverforbindelsen fra IKEA-krysset oppover til Jonsvannsveien) må stå ferdig før boliger på Overvik tas i bruk. Dette er ikke minst for å minske belastningen på et allerede presset Moholt-kryss og det avlaster også det sterkt trafikkerte Skovgård-krysset. Når det gjelder Moholt-krysset er det særlig følgene for busser som blir sittende fast vegvesenet er bekymret for.

4. Ramper for å skjerme Skovgård-krysset må også være på plass i forkant av utbyggingen. Krysset må skjermes, fastslår Statens vegvesen.

5. Trondheim kommune bør utsette endelig vedtak av Overvik-planen inntil planene for ny Jakobsli skole er ferdigbehandlet. At skolen er planlagt bygd før sykkelforbindelse er etablert, er ikke akseptabelt, fastslår vegvesenet. Her argumenterer Statens vegvesen med trafikksikkerhet og stor fare for trafikkvekst fordi skolen nå er planlagt helt sør i feltet.

- Et kjempedilemma

- Folk som flytter til Overvik vil også ha bil. Hvis du etablerer mønstre fra starten av der de er avhengige av bil for å komme seg, er det vanskelig å snu på det i ettertid, sier Solvi og understreker:

- Vår jobb er å påse at det ikke bygges slik at all trafikk struper seg.

Hun kaller hele planen et kjempedilemma:

- Det fins ingen gode løsninger for kollektiv og annen trafikk slik denne planen er nå. Vi skal også ha på plass superbusser og nye rutenett i nær framtid. Overvikplanen har kommet opp utrolig raskt. Kanskje for raskt, med tanke på alle hensyn man skal ta. Jeg skjønner at hver enkelt utbygger er utålmodig. Men får Overvik grønt lys, vil nummer to, tre og fire komme etter, advarer hun.

- Ingen kommentar

- Vi har ingen kommentar til Statens vegvesens merknad nå. Vi føler oss trygg på at vi i den videre prosessen sammen med Trondheim kommune og de andre partene vil komme fram til en god og bærekraftig løsning, sier Sissel Arctander, prosjektleder i Overvik utvikling.