Nå er Orkladal Ysteri klar for matfestival i Trondheim.

Annette Syrstad er sommerhjelp, og har hatt det travelt denne uka. Store oster er hentet fra lageret, snittet i passe store biter, pakket og merket.

- Det er mye arbeid, vi skal ha med minst fem sorter ost til matfestivalen, sier Syrstad.

Sjefen sjøl, Merethe Landrø, har bevilget seg noen dager fri for å være med ungene til Norway Cup i Oslo. Når matfestivalen åpner, er hun på plass på boden til ysteriet fra Råbygda ved Orkanger.

- Vi har deltatt på de fleste matfestivalene. De gir oss en fin mulighet til å vise hva vi har å tilby for et stort publikum. Vi er ikke store, og det tar langt tid å bli kjent. Som en liten bedrift er det begrenset hva vi kan bruke på markedsføring, sier Landrø.

Vil ha mye smak

Ysteriet har også deltatt på Bondens marked i Trondheim en rekke ganger.

- Jeg jobber stort sett alene i ysteriet, derfor er det ikke alltid vi får tid til å være med på Bondens marked. Men vi har fått mange faste kunder der. På matfestivalen kommer vi i kontakt med nye kunder som kanskje ikke er så ofte på Bondens marked, sier Syrstad.

Ysteriet satser spesielt på smakssterke oster med lang modning. Noen har også fått spesialitet-merket fra Matmerk. Det er et kvalitetsmerke for norsk mat og drikke som tildeles av en uavhengig jury.

- Det er en trend at folk vil ha oster med mye smak. Da vi begynte å delta på matfestivalen og på markeder var mange skeptiske, og det var ikke alle som turde å smake. Nå reiser folk stadig mer, og blir kjente med utenlandsk mat. Selv synes jeg det er ekstra stas når franske og italienske turister kommer til oss på Torvet og kjøper ostene våre. Det ser jeg på som et kvalitetsstempel, dette er folk som er godt vant, sier Landrø.

Restauranter og hoteller

Orkladal Ysteri er ikke blant de største produsentene, men har gjort seg bemerket med prisbelønte oster. Kundelisten omfatter flere kjente restauranter og hoteller, blant annet i Trondheim og Oslo. Ysteriet har også eget utsalg, og leverer ost til noen butikker som satser på lokal mat. Landrø deltok med produkter fra ysteriet da norsk lokalmat ble presentert på prestisjefylte Grüne Woche i Berlin i 2014.

- Produksjonen har økt jevnt og trutt. Nå skal vi ansette en person fast i tillegg til meg selv. Det er nødvendig for at vi skal klare å øke produksjonen fra fire til seks tonn, sier Landrø, som opprinnelig utdannet seg innen landbruksøkonomi og bygdeutvikling.

Landrø har gått en lang vei siden hun fikk ideen om å starte osteproduksjon. Hun begynte å delta på kurs, og prøvde seg fram på kjøkkenet.

- Da gården gikk inn i en samdrift sammen med to andre, åpnet det seg en mulighet til å bygge ysteri i tilknytning til det nye fjøset. I 2008 sto et moderne ysteri klart. Samdrifta eier halvparten, mens jeg eier den andre halvparten, sier Landrø.

Foreløpig går det med ca. 40 000 liter melk i året til produksjonen. Melka ledes fra tanken i fjøset og inn i ysteriet, resten av samdriftas produksjon leveres til Tine.

Landrø legger ikke skjul på at det har vært mye jobbing.

- Man er nødt til å være sta og ikke gi opp. Men det har vært verdt innsatsen. De siste to-tre årene har jeg levd av osteproduksjonen, og jeg ser lyst på mulighetene til å vokse videre i årene som kommer. Vi merker en økende etterspørsel etter lokalmat, sier Landrø.

Økende etterspørsel

Ysteriet er leverandør til Coop Mega på Orkanger. Butikken satser på å ha et bredt utvalg av lokal mat, sier butikksjef Jørleiv Nyborg.

- Vi fører ost, grønnsaker, kjøttvarer og en rekke andre typer lokal mat fra i overkant av femti produsenter fra hele Trøndelag. Lokal mat har vært et satsingsområde for oss i flere år. På årsbasis er omsetningen i størrelsesorden to millioner kroner, og den øker stadig, sier han.

Butikken legger til rette for at lokale produsenter kan komme for å fortelle om maten de produserer, og om historien som er knyttet til den.

- Dette er svært populært hos kundene, og vi håper å kunne gjøre mer av dette, sier Nyborg.

Mellom oktober 2014 og oktober 2015 ble det solgt lokalmat i norske butikker for 4,2 milliarder kroner.

- Omsetningsveksten for mat og drikke med lokal identitet var tre ganger høyere enn for øvrige kategorier i dagligvarehandelen, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

I tillegg kommer salg av lokalmat på matfestivaler, Bondens marked, gårdsbutikker, hoteller og restauranter.

- Den relle omsetningen var langt høyere enn 4,2 milliarder kroner, sier Sundqvist.

Håper på ny økning

Utstillerne på matfestivalen i Trondheim omsatte for 7,5 millioner kroner i fjor.

- Vi håper å trekke flere tilreisende til Trondheim slik at omsetningen kan økes ytterligere i år, sier daglig leder Aslaug Rustad i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

Få andre matfestivaler har større omsetning.

- Utstillerne ønsker seg hit, og det er nok årsaken til at arenaen var fulltegnet allerede 31. mars, sier Rustad.