Når førsteklassingene skal lære å lese, lærer de oftest én bokstav i uka. Men nå slår Lesesenteret tvil om denne praksisen er den beste.

- Enkelte skoler har økt progresjonen, og lærer elevene to bokstaver i uka. Erfaringene med dette er veldig gode. De opplever at elevene lærer raskere og det blir mer energi i undervisningen. Elevene kommer raskere i gang med å skrive og lese tekster, sier Kjersti Lundetræ, førsteamanuensis ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking ved Universitetet i Stavanger.

Tradisjon

Hun sier at det å lære én bokstav i uka, har vært det vanlige ved norske barneskoler i mange år.

- Det handler nok først og fremst om tradisjon. Det har vært en tanke om at bokstavene er noe av det viktigste elevene lærer, og da må en bruke god tid på hver bokstav, sier Lundetræ.

Mindre gap

Når elevene lærer to bokstaver i uka, vil de være gjennom hele alfabetet allerede før jul. Det fører til at elevene får mer tid til å repetere og jobbe med alle bokstavene i løpet av skoleåret. Skolene erfarer at dette er en fordel for elevene.

- Med raskere innlæring vil lærerne raskere oppdage elever som sliter med å lære bokstavene. Det blir enklere å tilpasse undervisningen, og å gi en ekstra innsats til de som strever, sier Lundetræ som påpeker at en på denne måten også raskere reduserer gapet mellom elever som kan å lese og de som ikke kan å lese. Samtidig unngår en lettere at elever som leser, kjeder seg i norsktimene.

- Spennende

Ved Vikhammer skole i Malvik har de hatt en praksis med en bokstav i uka. Dermed har de brukt tiden fra skolestart til påske med å lære alle bokstavene.

Nå vurderer de å øke tempoet fra en til to bokstaver i uka.

- Vi ser at det nå anbefales å lære elevene to bokstaver i uka. Det hadde vært spennende å prøve ut dette. Vi har lagt en plan for innøving av en bokstav i uka, men slike planer må være dynamiske, sier Sissel Halseth Halvorsen.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.