- Våre beregninger viser at tre av fire elbilbilister vil slutte å parkere på gateplan i sentrum. Det vil trolig frigjøre mellom 150 og 200 parkeringsplasser som elbileiere tidligere har brukt hovedsakelig til arbeidstidsparkering, sier direktør Stein Løberg i Trondheim Parkering.

I februar ble maksimaltidene for parkering i Midtbyen endret fra fem til tre timer. Endringene ble gjort for å redusere elbilbruken av p-plasser.

- Våre undersøkelser etter endringen viser at praksisen med arbeidstidsparkering har endret seg minimalt. Vi har ikke registrert noen særskilte endringer i parkeringspraksisen for elbilbrukere, påpeker Løberg.

I dag finnes det 1333 parkeringsplasser på gateplan i Midtbyen. I tillegg kommer 2182 plasser i p-hus.

Debatten raser: «Elbilistene kan ikke få både i pose og sekk»

Ordet Fritt: Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk

Bare 29 elbilbilister har p-husabonnement

Løberg mener øvrige trafikanter vil merke godt at de fleste elbilene forsvinner fra sentrum. – Det er særlig i de nordøstlige delene av Midtbyen, i Søndre gate, Dronningens gate og Fjordgata at det står parkert mange elbiler på dagtid. Disse plassene vil nå kunne brukes av handlende, påpeker Løberg.

Elbilbrukere har i dag tilbud om parkering i p-husene Leütenhaven, Sentralbadet og Brattøra for 1250 kroner i måneden, et avslag på nærmere 50 prosent sammenlignet med ordinært abonnement for diesel- og bensinbiler.

- Per nå er det liten interesse for tilbudet. Bare 29 bilister har tegnet et slik abonnement, opplyser Løberg.

Rådmannen i Trondheim har beregnet at betalingsavgift for elbiler vil øke overskuddet fra parkeringssektoren fra fire til åtte millioner kroner i året fra 2017.

- Vi regner med inntekter fra elbilparkering på tre til fem millioner kroner i året, sier Løberg.

Elbilboom gir økning i biltrafikken i Trondheim

MDG: Delvis betaling for elbiler

Miljøpartiet de grønne (MDG) vil under bystyremøtet neste torsdag fremme et eget forslag om delvis betaling for parkering for elbiler i Trondheim.

- Vi støtter innføring av tiltak for å minske virkningen av arbeidstidsparkering i sentrum, men vi ønsker samtidig at det fortsatt skal være attraktivt å bruke elbil. Vi kommer derfor til å foreslå en mellomløsning hvor det skal være gratis for elbiler å parkere en viss periode, et sted mellom en og tre timer, og deretter full betaling. Vi støtter dermed verken full p-avgift eller ingen p-avgifti det hele tatt, sier varaordfører Hilde Opoku i MDG-.

- Møter ikke MDG seg selv i døra ved å innføre restriksjoner for miljøvennlige elbiler?

- Den økte arbeidstidsparkeringen og økningen i biltrafikken i bomringen er en uønsket effekt av det store elbilsalget. Vi er nødt til å komme arbeidstidsparkeringen med elbiler til livs samtidig som vi ikke rammer denne gruppen bilister unødig hardt. Det er viktig at elbilbrukerne får beholde noen "gulrøtter".

- Mange vil mene at elbileiere fortsatt har en rekke "gulrøtter" i form av subsidier, momsfritak, billig drivstoff og gratis parkering i bomringen?

- Det er viktig å opprettholde noen fordeler for å stimulere elbilsalget. Å innføre p-avgift er ikke noe være eller ikke være for elbilene. Vi må fortsette å framsnakke elbilen som et utslippsvennlig transportmiddel, sier Hilde Opoku.

Leder: Nye tiltak trengs for å bremse biltrafikken

- Må alltid lønne seg med elbil

Miljøstiftelsen Zero advarer Trondheim kommune mot å innføre full p-avgift for elbiler fra 1. januar. – Vi er ikke imot at elbiler ilegges p-avgift eller må betale for passering i bomringen, men det bør innføres som et prinsipp at det alltid skal lønne seg å kjøre elbil. Vi foreslår derfor halv avgift både på parkering og i bomringen, sier kommunikasjonsrådgiver Per Kristian Sbertoli i Zero.

Zero mener satsene for parkering og bomringen ikke må utformes slik at det blir økonomisk gunstigere å velge fossilbil enn elbil.

- Det har aldri vært planen at elbilfordelene skal fortsette på ubestemt tid. Også for elbiler må det innføres en gradvis betaling. På sikt vil alle biler være nullutslippsbiler og det vil ikke være mulig å opprettholde fordelene, sier Sbertoli.