For tre-fire år siden var de et sjeldent og snodig syn. I dag suser de forbi deg – oppover!

I Vollabakken, Blussuvollsbakken, Bøckmans veg og Vestoppfarten kommer de i jevnt sig mens de spiser høydemeterne uanstrengt. De plinger kjekt og passerer med rumpa på setet. Elsyklister.

Flere og bedre

De blir stadig fler, mer mangfoldige og sykkelparken blir stadig bedre. Eller, markedet vokser, for å si det på butikkspråket.

- Vi får mye spørsmål om elsykler og folk vil gjerne ha sykler de kan bruke hele året, sier Sølvi Sandvik.

Hun er avdelingsleder for sykkel og ski på XXL Lade.

Typisk får de spørsmål om motor på hjul eller i kranken og om batterikapasitet, samt bagasjemuligheter.

Og dette er rådene selgeren gir:

- Bakhjulsdrevet motor er billigere, men ikke nødvendigvis best. Når motoren sitter i pedalkraken gis sykkelen et naturlig tyngdepunkt, den oppleves verken som framtung eller baktung og balansen bedres. Dessuten blir det ikke så mye rykk og napp, sier Sølvi Sandvik.

Sykkelen som ble best i test hos NAF, koster knapt 20 000. Den har krankmotor og skal være et godt kjøp. XXL har billigere elsykler og de har modeller i 30 000 kroners klassen eller enda dyrere.

- Batteriet er viktig. Batteriet avgjør hvor stor rekkevidde du får, og hvor mye kraft motoren klarer å produsere, sier Sandvik og antyder jo større jo bedre, men at alt avhenger til sist av lommeboka til kjøperen.

- Men en ting jeg ikke ville spart penger på er bremser. Husk, du oppnår større hastighet på en elsykkel!

Derfor må også bremsene være gode og de må respondere når det trengs.

- Jeg anbefaler hydrauliske skivebremser. Det er det beste, sier Sandvik.

Og ellers bør man selvsagt vurdere om det er andre personlige behov man har. For eksempel frakt av bagasje, eller om sykkelen skal brukes på stier og i marka.

Barnesykdommene er forbi

Johnny Kaleas er sykkelreparatør på XXL Lade. Han har vært her i fire år.

- Da jeg startet var det veldig sjelden at det kom inn en elsykkel. De som kom var kanskje snodige konstruksjoner, importert eller selvbygget. I dag vil jeg anta at omkring 15 prosent av de syklene vi mekker på er elsykler, sier Kaleas.

Han sier at barnesykdommene er i ferd med å forsvinne.

- I starten, med den første generasjonen elsykler som kom på markedet her i Norge, var det en del småting som gikk igjen. Fukt i displayet for eksempel, eller at det var en annen feil i det elektriske som vi måtte søke etter. Nå er det nesten forbi, sier Johnny Kaleas.

En av reparatørene har fått kursing spesielt på elsykler og de er godt forberedt på den nye generasjonen sykler som triller inn på verkstedet.

- Men det er i hovedsak etterjustering av gir og bytting av bremser vi gjør. Akkurat som på en vanlig sykkel. I tillegg til lite grann elektroniske ting. Kanskje har det løsnet en ledning.

Vask, tørk, smør

Han synes det er flott at folk har begynt å sykle på grunn av elsykkelen.

- En ting er at folk får beveget seg mer, men tenk også at det er en bil ut av køa, for det er jo der disse folkene har vært! I bil.

Men ikke alle er like flinke til å ta vare på tingene sine. Det de synder mest med, elsyklister som muskelsyklister, er å vaske sykkelen. Johnny Kaleas mener du taper unødvendig mye penger på å være sløv med vaskinga.

- Vask den når den er møkkete. Og tørk den etterpå. Så trenger den litt olje. Og det trenger den litt oftere enn i ny og ne, men ikke for mye om gangen. Mye olje blir bare gris, dessuten trekker det til seg støv og skitt som gir gjørme. Og den gjørma vil igjen gjøre skade, advarer Johnny Kaleas.

De plassene sykkelen har bevegelige deler bør du jevnlig smøre. Det er opplagt at sykkelkjedet skal ha olje. Dessuten frem- og bakgir, bremsevaier (dersom du ikke har hydraulisk bremsesystem), girvaier, bremse- og girhåndtak. Og ikke glem pedalene.

LES OGSÅ : - Sykling forlenger livet

Vintersykkel

Det går mot ny vintersesong og på verkstedet skal de etter hvert forberede seg på en ny sesong med ski. Men før det, kommer vintersyklistene med piggdekkbehov.

- Da er det beste rådet, bortsett fra de jeg har nevnt, å forsøke å holde sykkelen i mest mulig jevn temperatur når den er parkert, sier Johnny Kaleas.

- En varm jakke er et godt råd for all elsykling. Husk at i tillegg til at det går mye fortere, så bruker du ikke nok egenkraft til å bli skikkelig varm, sier Sølvi Sandvik.

Utover det mener hun at hjelm er en fornuftig investering, det samme er registrering hos Falck sitt sykkelregister. Dessuten vil hun anbefale en god lås.

- Når du bruker så mye penger på sykkelen, er det nesten latterlig å bruke 49 kroner på en lås som lett knipes over. Ta heller en tyvene må bruke tid på, sier Sandvik.

Sølvi Sandvik, avdelingsleder for sykkel og ski på XXL Lade. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Solid: - Det er ikke mye feil på elsyklene som lages i dag, sammenlignet med førstegenerasjonen, sier Johnny Kaleas, sykkelreparatør på verkstedet hos XXL-Lade. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Pedalhjelp: Motor plassert i kranken gir bedre balanse. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen
Husk olje: Girene trenger smusning. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen