- Vi har med de nye fraværsreglene gått fra den ene ytterkanten til den andre. Ta time out og juster reglene, sier Hans Lieng, fylkesleder i Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag.

Han viser til at de fleste elevene er pliktoppfyllende. De blir stresset av en ordning som gir lite rom for skjønn og som oppleves veldig rigid. Derfor oppsøker videregåendeelevene lege fra første dag de er syke.

Etter at de nye fraværsreglene trådte i kraft i høst melder skolene om mindre fravær. Har elevene i videregående et fravær på over ti prosent i et fag, risikerer de å ikke få standpunktkarakter. Lieng forteller at i Sør-Trøndelag legger skolene seg tett opptil forskriften. Det er bare helse- og velferdsgrunner som holdes utenom tiprosentregelen. Han mener det er svært viktig at skolene og de enkelte lærerne klarer å holde en mest mulig rettferdig praksis.

Ønsker fraværsgrense

Fylkeslederen opplyser at i forbindelse med en høringsuttalelse til de nye fraværsreglene i 2012 uttalte sju av ti lærere at de ønsket en fraværsgrense. Det hadde blitt mer og mer fravær i skolen og henger sammen med at elevene sliter med ulike problemer.

- Men nå melder lærerne om et mer komplisert byråkratisk merarbeid. Det skal føres fraværsmelding i riktig kode, det skal sendes ut varsel ved et fravær på fem prosent. Elevene har to uker på seg til å dokumentere fraværet. Lærerne må skrive varsel umiddelbart etter fraværet.

Lieng trekker frem kroppsøvingslærerne som står overfor store utfordringer. I praksis bli det umulig å holde oversikten. Noen kan ha 250–300 elever, og eleven skal ha varsel hvis han eller hun er borte én gang.

Må være til stede

Han legger til at mange av målene i læreplanen, både faglige, sosiale og emosjonelle, må realiseres gjennom tilstedeværelse i undervisningen. Spørsmålet er om elevene som er motstander av en fraværsgrense, erkjenner at alle elever har et ansvar for å bidra til et godt læringsmiljø.

Lieng mener man må kunne la foreldrene skrive under på fraværsmeldinger til eleven er 18 år og myndig. Han foreslår inntil tre egenmeldinger per termin. Man slipper at forkjølte elever og de med influensasymptomer oppsøker legekontorene. Og da nærmer man seg en ordning som i arbeidslivet og som elevene før eller siden møter.

Grensen er nådd

- Frafall starter ofte med økende fravær. Mer tilstedeværelse i undervisningen vil gi økt læringsutbytte og mindre frafall på sikt, understreker Lieng. Lærerne er opptatt av at elevene skal gjennomføre skolen og bestå fagene. Lite fravær gjør det lettere for lærerne å skaffe seg et forsvarlig og rettferdig grunnlag når de skal vurdere elevenes faglige prestasjoner. En fraværsgrense gjør det enklere for læreren å være tydelig–nå er grensen nådd.

I fag med få undervisningstimer er det en fare for at grensen for tillatt fravær passeres tidlig i skoleåret dersom den nye fraværsgrensen ikke virker.–Hva vil det bety for umotiverte elever, spør Lieng.

Av og til opplever elever i videregående undervisningstimer uten lærer, fordi det ikke settes inn vikar.–Vil en rigid fraværsgrense virke forståelig for eleven uten at vikarordningen skjerpes, spør fylkesleder Hans Lieng.