Begge sentralene melder i stedet om en økning i antall taxiturer.

For å bli en reell konkurrent bør en ny sentral ha minst 100 løyver. Det fremkom av en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) fra 2012.

Nidaros Taxi med ni biler og Christiania Taxi med tre biler blir altfor puslete. Trondheim Taxi kom aldri lenger enn til planstadiet, før gründerne Geir B. Lerdahl og Ole-Andreas Norum kastet kortene.

Det var i sommer at fylkestinget i Sør-Trøndelag vedtok at det ikke skal være tak på antall drosjesentraler i Trondheim, bare for antall løyver.

Blitt mer effektiv

- Vi har fått mer kjøring på bilene våre, sier driftssjef Anders Mauring i TrønderTaxi.

Fylkestinget har bestemt at Midt-Norges største og eldste drosjesentral skal ha færre løyver. Da svarer TrønderTaxi med å bli mer effektive og utnytte bilparken bedre.

- Vi har fått beskjed fra politikerne om at vi skal bygges ned, og da har vi måttet ta grep for å bli mer effektive, sier Mauring.

- Hva har dere gjort?

- Vi har investert i et nytt trafikkstyringssystem til 30 millioner kroner. Den gjenværende bilparken må utnyttes mest mulig for å unngå dødtid.

Driftssjefen legger til at TrønderTaxi har i dag 260 løyver. Fylkestinget har vedtatt at ingen drosjesentral i Trondheim skal ha mer enn 250 løyer, men det er ikke satt noen dato for dette. Etter hvert som løyver av ulike grunner leveres inn, skal de ikke erstattes. Nye løyver skal gå til konkurrentene.

Ønsker mer konkurranse

Anders Mauring opplyser at TrønderTaxi har fått flere sjåfører over fra Norgestaxi etter at Norgestaxi mistet pasientkjøringen i Trondheim til TrønderTaxi.

- Så dere merker ikke konkurransen fra verken Nidaros Taxi eller Christiania Taxi?

- Nei, den merker vi ikke. Vi har sagt at vi har ønsket mer konkurranse. Det bare skjerper oss. Men for oss har flere sentraler gitt motsatt effekt, vi har fått mer å gjøre.

Norgestaxi etablerte seg i Trondheim rundt år 2000. Politikerne ville gi monopolbedriften TrønderTaxi konkurranse, ikke minst for at to drosjesentraler kunne konkurrere på pris. Men Norgestaxi ble aldri noen virkelig utfordrer. Og passasjerene merket ingen større forskjeller på hva en tur koster. På det meste hadde Norgestaxi 115 løyver og er i dag nede i om lag 70.

Har mistet 11 biler

- Vi merker ikke noe til konkurransen fra de to nye sentralene, sier Roar Refseth, daglig leder ved Norgestaxi i Trondheim.

Sentralen har mistet 11 biler til Nidaros Taxi og Christiania Taxi.

- Men tre biler er nå kommet til, og flere har varslet at de ønsker seg til oss. Vi har mer å gjøre i dag enn da de 11 bilene gikk til konkurrentene. Høsten er alltid en god årstid for drosjenæringen, sier Refseth.

- Det går bra, men vi har for få biler i trafikken. Vi må si nei til enkelte oppdrag, og det er ikke bra. I dag har vi ni biler og blir snart ti biler, sier Bjørn Blomsø, gründer og daglig leder ved Nidaros Taxi. Blomsø kom fra Norgestaxi og tok med seg Carina Solheim. Det er hun som nå ønsker å ta ut et løyve nummer to.

- Trondheim Taxi ga opp da de ikke fikk nok interesserte løyvehavere. Opplever også du manglende interesse?

- Flere har meldt seg interessert, de fleste er tilknyttet Norgestaxi, men jeg er i tvil om jeg skal ta dem inn. Det er ikke lett å bli kvitt en løyvehaver du ikke er fornøyd med vedkommende.

Ser lyset i tunnelen

- Får du økonomi ut av driften?

- Økonomisk går det bra, men jeg har for mye utestående. Er kommet i bakleksa med hensyn til fakturering.

- Har du angret på at du startet egen sentral?

- Nei, det er veldig mye arbeid, men nå ser jeg lyset i tunnelen.

- Hvem tar dere kunder fra?

- Vanskelig å si. Vi som andre sentraler har flere impulsturer, og da er det vel tilfeldig hvilken drosje passasjeren setter seg inn i.

Blomsø sier han mer fastkjøring nå enn da han var tilknyttet Norgestaxi. Nidaros Taxi har felles booking med Christiania Taxi, men Blomsø er ikke glad når operatørene svarer Christiania Taxi og ikke Nidaros Taxi.

30 biler i løpet av året

Daglig leder ved Christiania Taxi i Trondheim, Hasnat Ahmad, sier den fjerde drosjen vil være i trafikken til helgen og en femte og kanskje en sjette i løpet av neste uke.

- Det har ikke gått helt som planlagt. Vi forsøkte et nytt taksameteranlegg, men det har ikke fungert. Så nå er vi tilbake til det opprinnelige taksameteret. Det var en skrape i lakken, og vi brukte mye energi på den nye taksameterløsningen, som dessverre ikke har virket, sier Ahmad.

Christiania Taxi var i drift andre uken i august. Problemene med taksametrene gikk ut over rekrutteringen av sjåfører. Og flere løyvehavere sa de ville vente til problemene var løst.

- Nå rekrutterer vi sakte og sikkert. Målet er å ha 30 biler i trafikken i løpet av 2016. De fleste kommer fra Norgestaxi, sier Ahmad.

At Christiania Taxi skal være billigst ved bestilling, står fortsatt ved lag. Ahmad forteller at de nå tilbyr kjøring fra Trondheim sentrum til Værnes for 630 kroner, døgnet rundt.

Lyser ut til løyver

Rådgiver i samferdselsavdelingen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Torbjørn Finstad, sier at ti ledige løyver skal fordeles i nær fremtid. Løyvene skal gå til de tre minste sentralene. Den som får tildelt løyvet, må selv ta kontakt med den sentralen han vil bli tilknyttet.

De store offentlige oppdragene innehar TrønderTaxi. Ifølge Konkurransetilsynet blir det ingen reell konkurranse hvis én sentral har mer enn 50 prosent av løyvene.

Treg start: Christiania Taxi har ifølge daglig leder Hasnat Ahmad ikke gitt opp håpet om å ha 30 biler i trafikken i Trondheim innen året er omme. I dag har de bare tre. Foto: jens petter søraa
Mer effektiv: Driftsjef Anders Mauring i TrønderTaxi sier de ikke har merket noe til at Trondheim har fått to nye drosjesentraler. Driften er blitt mer effektiv. Foto: Birger Ringseth