Mindre enn tre år før de tre superbusslinjene og den nye rutestrukturen skal tas i bruk, er knutepunktene på Strindheim og Tiller i arealvansker.

De seks knutepunktene er definert som et nav i det nye bussystemet og er planlagt som stasjonsområder med kiosker og toaletter nær boliger og arbeidsplasser.

Ifølge det vedtatte rutestrukturprosjektet, skal knutepunktene bygges på Heimdal stasjon, Tillerterminalen/Senterveien, Lerkendal, Prinsenkrysset (ferdigbygd), Trondheim sentralstasjon og Strindheimkrysset.

De største utfordringene i den videre planleggingen er knyttet til knutepunktene Strindheimkrysset og Tillerterminalen/Senterveien, begge byggeprosjekter som er høyt oppe på AtBs prioriteringsliste i superbussprosjektet.

Knutepunkt Strindheimkrysset: Må reduseres

Strindheimkrysset er knutepunktet med flest berørte linjer utenfor sentrum. Superbusslinjene S1 og S2 samt ni andre linjer passerer knutepunktet, mens seks linjer har Strindheimkrysset som endestasjon.

Det er et viktig overgangspunkt for Lade og Strindheim og åpner for reiser til Lade og til områdene sør for Trondheim sentrum fra de østlige delene av Trondheim

I rutestrukturprosjektet, som var ferdig i vår, var det blinket ut en tomt like ved den gamle brannstasjonen som knutepunkt.

Det viser seg nå at tomten likevel ikke kan benyttes.

- En gjennomgang av avtaler og eksisterende arealplaner for det planlagte knutepunktet ved Strindheimkrysset, viser at det er så mange kryssende hensyn at det vil bli vanskelig å realisere prosjektet i så stor utstrekning som rutetsrukturprosjektet ble forespeilet. Tomten skal istedet benyttes til andre mer bymessige formål,forteller plan- og driftssjef Harald Storrøøning i Atb.

- Betyr dette at knutepunktet må flyttes?

- Nei,  knutepunktet kan ikke flyttes. Strindheimkrysset er det beste punktet for å bytte buss for passasjerer som skal reise videre til Lade, videre østover og mot Lerkendal - og alt der imellom.

Trondheim kommune må derfor finne en tomt i området som er egnet til knutepunktbehov.

- Det som imidlertid allerede er klart, fordi vi ikke får bygge et knutepunkt på den opprinnelige tomten, er at AtB ikke kan planlegge å snu busser på Strindheim i like stor skala som vi la opp til i rutesrukturprosjektet. Vi blir nødt til å føre flere busser igjennom krysset og snu disse et mer egnet sted. Trolig går det mot etablering av et omstigningpunkt på Skovgård i stedet for Strindheim, men altså i langt mindre målestokk enn knutepunktet som var planlagt på Strindheim, sier Storrønning.

Knutepunkt Tiller: Planlegging i stampe

På Tiller er det planlagt et knutepunkt, også kalt Tillerterminalen, i Sentervegen ved City Syd. Foreløpig står videre planlegging av knutepunktet i stampe.

Årsaken er at kommunedelplanen for Tiller, som blant annet omfatter arealet for den planlagte terminalen, fortsatt ikke er vedtatt.

- Det er en forutsetning for den videre planleggingen at det blir lagt til rette for terminal i dette området. Det betyr blant annet at superbussene skal kunne passere på Sentervegen gjennom området på vei mot sentrum.

Etter at kommunedelplanen er vedtatt, må arbeidet med en reguleringsplan begynne så fort som mulig om det skal være mulig å bygge ferdig terminalen og knutepunktet i tide, påpeker Storrønning.

Ifølge en mulighetsstudie utført av Asplan-Viak i 2012 er Tillerterminalen planlagt bygd ut i fire faser med holdeplasser og den gangbru over Sentervegen i de to første fasene og deretter en enkel terminal i tredje fase. En fullt utbygd terminal med kiosker og butikker vil først bli bygd senere.

- I første omgang må det legges til rette for at Tillerterminalen realiseres med superbusstasjoner av en slik kvalitet at dette fremstår som et attraktivt byttepunkt, sier Storrønning.

Beregnet kapasitet på Tillerterminalen er 40 busser og 3600 passasjerer i timen i rushtiden. I alt sju linjer går gjennom knutepunktet. I tillegg til superbusslinje S1 gjelder dette matebusser fra Klæbu og Tillerbyen, opp i 18 busser i timen.

- Terminalen må ha stor kapasitet for å unngå opphopning av busser og passasjerer, sier Storrønning.

- Hva skjer dersom terminalen ikke er ferdig i tide til 20. august 2019?

- Da må superbusstrafikken gå via holdeplassene på E6 ved City Syd. Det vil være et langt dårlige tilbud fordi det ikke vil være tilrettelagt for lokalbusspassasjerer og vi kan ikke tilby kollektivreiser på tvers i de sørlige bydelene. Det er faktisk flere som reiser fra Tiller til Heimdal enn fra Tiller til sentrum og St. Olav/Gløshaugen, sier Storrønning.

I tillegg til superbussholdeplasser og knutepunkter, arbeides det også med planer for åtte omstigningspunkter, hvor passasjerer fra matebusser i bydelene skifter til superbusser eller andre kryssende linjer.

Hør Adresseavisens kommentatorer på podkast: