Superbussene i Trondheim er definert som et høystandard busstilbud. I Miljøpakkens handlingsprogram er det satt av 100 millioner kroner mellom 2016 og 2019 for å høyne kvaliteten på traseene.

Må bygge ferdig to superbussholdeplasser i uken

2,8 mill. hver

Det er imidlertid bare småtterier sammenlignet med prosjektet i Kongens gate. Mens de øvrige traséutbedringene i gjennomsnitt får 2,8 millioner kroner hver, skal det brukes 250 millioner kroner alene på strekningen Ilaparken – St. Olavs gate.

- Deler av Kongens gate mellom Ilaparken og St. Olavs gate er i så dårlig forfatning at det er helt nødvendig å utbedre standarden. Gata er hullete og humpete mange steder. Egentlig er hele strekningen «nedkjørt». Gjennom å bedre standarden øker vi komforten for passasjerene på superbussen, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

Grave opp hele strekningen

Miljøpakken foreslår å utbedre hele strekningen.

- Noe av problematikken langs strekningen er knyttet til trikkeskinnene, hvor grunnen rundt er ekstra nedslitt. Vi håper at det i likhet med hva som er gjort tidligere i St. Olavs gate, også skal la seg gjøre å løse utfordringen med trikkeskinnene samtidig, sier Lervåg.

Før prosjektarbeidet begynner og tiltaket skal settes ut på anbud, må det skje en avklaring om standarden lang strekningen.

Målsettingen med prosjektet er å bli ferdig til superbusstarten i august 2019.

Store prosjekter tre andre strekninger

Det er ikke bare i Kongens gate det er planlagt utbedringer i forbindelse med superbussprosjektet.

Også i Olav Tryggvasons gate, Elgeseter gate og Innherredsveien er det planlagt store utbedringstiltak. Samlet for de tre strekningene samt Kongens gate er det satt av totalt 890 millioner kroner i årene 2016 – 2019.

I Olav Tryggvasons gate er utbedringene planlagt i sammenheng med at deler av strekningen stenges for biltrafikk, et tidligere vedtak i bystyret som ikke er satt ut i livet, mens det foreløpig ikke er truffet noen endelige beslutninger om verken Elgeseter gate eller Innherredsveien.

- Det er politikerne som prioriterer bevilgningene og beslutter hvor store ressurser som skal benyttes på hvert enkelt prosjekt. Halvparten av kostnadene finansieres av staten gjennom den nylig inngåtte bymiljøavtalen.

Superbussprosjektet er et samarbeid mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Staten, og prioriteringen gjøres i samarbeid mellom de tre instansene, sier Lervåg.

I tillegg til traséutbedringene og prosjektene i Kongens gate, Innherredsveien og Elgeseter gate, er det foreslått kollektivfelt i begge retninger i Jonsvannsvegen fra Kong Øysteins veg til Omkjøringsvegen. Det er også planlagt kollektivfelt og sykkelveg med fortau i Høgskoleringen.