Flere kjøretøy er målt til over 200 kilometer i timen på trønderske veier. Den høyeste hastigheten registrert så langt i år er 222 kilometer i timen i Strindheimtunnelen, viser tall fra Statens vegvesen. Det er 80-sone på stedet.

- Det er meningsløst og livsfarlig å kjøre med slike hastigheter på norske veier. Norske veier er ikke laget for slike hastigheter, og det er trafikkfarlig å kjøre så fort. Førere som kjører med slike hastigheter setter seg selv og andre i fare, sier distriktsleder Per Einar Hollum i Utrykningspolitiet (UP).

Over 200 km/t

Statens vegvesen har fartsregistrering flere steder i Trøndelag. Adresseavisen har fått innsyn i hastighetene målt så langt i år på flere av disse punktene. På flere av stedene er kjøretøy målt til over 200 kilometer i timen, blant annet på E6 på Mæresmyra i Steinkjer og fylkesvei 17 på Åsmyra i Namsos (se grafikk).

- Det er helt forferdelig at folk kjører med slike hastigheter. Dette er noe som skjer tidvis over hele Norge. De er nok dessverre ikke klar over hvilken risiko de utsetter seg selv og andre for, sier seksjonsleder Erik Jølsgard i Statens vegvesen.

Målrettet kontroll

Mange kjøretøy er også registrert over 120 kilometer i timen, for eksempel er nesten 7000 kjøretøy registrert over denne hastigheten i Strindheimtunnelen. Over 25 000 kjøretøy er registrert over 120 kilometer i timen på E6 i Melhus.

Jølsgard i Statens vegvesen sier at de leverer informasjonen fra fartsregistreringen til politiet. Det kan danne grunnlag for om politiet skal ha målrettede kontroller på disse stedene.

- Vi har blant annet hatt noen kontroller i Strindheimtunnelen. Da fikk vi tatt noen av sjåførene som kjørte altfor fort, sier Hollum.

- Mange førerkortbeslag

- Hva er ditt inntrykk av folks holdning til å kjøre for fort?

- Jeg synes vi gjør mange førerkortbeslag på grunn av for høye hastigheter. I en hektisk hverdag så kan det skje den beste at man glipper og får en fartsbot. Kjører man så fort at man mister førerkortet, så er det en bevisst handling. Da bør man tenke seg om og senke farten. Mange som mister førerkortet blir fortvilt når de oppdager hvor avhengig de er av å ha det, sier Hollum, som opplyser at UP bruker informasjonen fra fartsregistreringen til å finne ut når det er mest hensiktsmessig å ha kontroller.

- Vi vet at fart har stor betydning for ulykkesbildet. Da må vi være der vi ser at det kjøres med høye hastigheter. Målet er å unngå ulykker, fortsetter han.

- Fullstendig galskap

Leder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth, er sjokkert over at personer kan kjøre i over 200 kilometer i timen på trønderske veier.

- Det er fullstendig galskap. Jeg blir skremt av disse hastighetene. Vi vet at høye hastigheter, eventuelt kombinert med andre risikofaktorer, kan føre til katastrofale ulykker. Man er til fare både for seg selv og andre. Det er ingen grunn til å kjøre med slike hastigheter på norske veier, sier Børseth.

Han mener det må flere tiltak til for å få slike sjåfører bort fra veiene, og endre holdningene.

- Det handler om ukultur og lite respekt for lover og regler når man kjører så fort. Vi må finne ut hvilke miljø disse personene tilhører for å sette inn målrettede tiltak og komme i dialog med disse sjåførene. Slik kan vi endre adferden. Det er også viktig med kontrolltiltak, som fartskontroller og automatisk trafikkontroll, for å redusere hastighetene, sier Børseth.

Utvikling over tid

Statens vegvesen bruker informasjonen de samler inn fra fartsregistreringen blant annet til å registrere den generelle respekten for skiltingen på stedet. Informasjonen kan også si noe om det generelle fartsnivået på stedet og hvordan det utvikler seg over tid. Statens vegvesen kan også foreslå at det settes opp en fotoboks på aktuelle strekninger hvis de ser at strekninger.

- Per i dag er det kun E6 øst som kan være aktuelt for nye fotobokser, sier Jølsgard.