- Kundene ønsker å ta med seg varene med en gang. De vil ikke vente i mange uker på sofaen, sier fungerende varehussjef ved Ikea på Tunga i Trondheim Randi Schjetne.

Varehuset åpnet i 2002. Siden er både butikkdelen og lageret utvidet, og det er bygget en stor parkeringskjeller. Nå er byggearbeidene i full gang i Tungaveien. Den tidligere parkeringsplassen til Nortura er gravd ut, og støpearbeidene er i full gang.

Lagerbygget er tegnet av Selberg arkitekter og byggearbeidene står Veidekke for. Lageret skal stå ferdig om knapt et år.

Bygger et mellomlager

Ifølge Schjetne blir dette et mellomlager. Varene flyttes etter hvert over veien til lageret i selve varehuset. Kundene skal med andre ord ikke dra til det nye lageret og hente varer der.

- De siste par årene har vi måttet leie ekstern lagerplass andre steder. Nå får vi vårt eget lager, som gjør utfordringene med logistikken mye enklere, sier varehussjefen.

Varehuset på Leangen har 1,7 millioner besøkende i året og omsetter minst like mye som de 30 øvrige møbelforretningene i Trøndelag.

- Vi bygger det nye lageret for å kunne møte fremtidens krav. Netthandelen øker, og det stilles store krav til digitale løsninger. Det skal være enkelt å handle, også for kunder som bor et stykke unna, opplyser Randi Schjetne.

Øker markedsandelen

I tråd med Ikeas policy vil hun ikke røpe lokale salgstall eller markedsandeler, bortsett fra at Ikea tar stadig mer av markedet med hensyn til møbel og interiør.

- Nordmenn er i særklasse når det gjelder oppussing og penger vi bruker på interiør?

- Ja, og det merker jo vi. Hjemmeinnredning er veldig populært, nordmenn trives i hjemmet sitt. I motsetning til folk i mange andre land vil vi heller være i hjemmets lune rede fremfor å gå ut.

- Og nå er Ikea i ferd med å forberede jula?

- Ja, som du ser er julestjerner og juletrær på vei ut i lokalene. Det samme er pepperkakene, gløggen og de første varene som er særpreget for jula.

Som en magnet

Næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Trondheimsregionen Børge Beisvåg sier Ikeas etablering på Leangen har virket som en magnet på handelen i ikke bare Trondheim, men hele regionen.

- Da Ikea endelig fikk byggetillatelse etter mange år, fryktet mange næringsdrivende at det ville bli kroken på døra for flere virksomheter. Det har i liten grad slått til. I stedet har forretningene hatt en oppsving i handelen. Når det regner på presten, drypper det på klokkeren. Mange kommer langveis fra for å handle på Ikea, og da tar de gjerne også en tur innom andre typer forretninger, sier Beisvåg.

De siste tallene Næringsforeningen sitter på, viser en pen vekst for møbelbransjen i regionen.

Befolkningsvekst i Trondheim

- Trondheim og nærområdene opplever befolkningsøkning. Men det er klart at Ikea er med og generer en god del av den økte handelsvirksomheten. Ikea har en fordel fremfor mange andre ved at de har varene på lager. Du slipper å vente ukevis på den nye sofaen fra fabrikken, sier Beisvåg.

Varehussjef Randi Schjetne viser til at Ikea har et fortrinn ved at de dekker folks behov for innredning av hjemmet gjennom ulike livsfaser.

- Vi skal være best på dette området. Gjennom laver priser skal alle ha råd til å innrede boligen sin, uansett om du er student, enslig, småbarnsforelder, samboer eller gammel. Hos oss skal du alltid finne det som dekker behovet ditt der og da.

Bobiler fra Nord-Norge

Schjetne legger til at ved de ulike utstillingene hjelper man kundene til å kunne realisere drømmene. At Ikea på Leangen er landets nordligste Ikea-varehus merkes godt, særlig om sommeren. På bobilparkeringen står biler fra langt nord i Nord-Norge og langt sør i landet. Det nærmeste Ikea-varehuset ligger på Ringsaker. Det nærmeste i østlig retning er i Sundsvall. Derfor drar flere fra Åre til Leangen for å handle.

I Trondheim er Ikea mer besøkt enn både Nidarosdomen, Ringve og Sverresborg. På Ikea på Leangen jobber totalt 400 personer. Interessen for å jobbe der er stor. Da det skulle ansettes sommervikarer, søkte 600 på de 60 ledige jobbene.

Bruker penger: - Hjemmeinnredning er veldig populært, nordmenn trives i hjemmet sitt. I motsetning til folk i mange andre land vil vi heller være i hjemmets lune rede fremfor å gå ut, sier varehussjef Randi Schjetne ved Ikea. Foto: jens petter søraa