I forbindelse med innføring av de tre superbusslinjene, bærebjelken i den nye rutestrukturen fra august 2019, blir 28 stoppesteder lagt ned over hele Trondheim.
Når de tre superbusslinjene blir satt i drift, blir det ingen stopp på disse holdeplassene verken av superbusser eller andre busslinjer.
Opprettelsen av superbusslinjene ble vedtatt av fylkestinget og bystyret i Trondheim i vår.
Forslaget til stasjonsnett på de tre superbusslinjene skal behandles på ett møte i kontaktutvalget for Miljøpakken fredag.
Det forsvinner 13 stoppesteder på strekningen Kattem/Heimdal – Ranheim (S1), mens linjene S2 (Kattem/Heimdal/Tiller - Skovgård) og S3 (Byåsen - Lohove) mister henholdsvis fire og elleve holdeplasser.
- Bakgrunnen for nedleggelsen av holdeplassene er ønsket om raskere framkommelighet. Gjennom å legge ned stoppesteder, vil bussene få en høyere gjennomsnittshastighet. Færre holdeplasser gir en raskere trafikkavvikling, forklarer prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.
Titusener av passasjerer i Trondheim må bytte buss hver dag fra 2019
Superbusstrasé kan gi tvangsdeling av 60 eiendommer på Heimdal
Holdplassavstand: 675 meter
- Utgangspunktet for utvelgelsen av stasjoner som legges ned er den internasjonale standarden BRT (Bus Rapid Transport) som anbefaler at avstanden mellom superbusstasjonene skal ligge mellom 500 og 800 meter fra hverandre for å oppnå best mulig hastighet. Ut fra lengden på linjene finner vi antallet stasjoner. I Trondheim blir gjennomsnittlig avstand mellom stasjonene på de tre linjene 675 meter.
På noen strekninger, for eksempel ved Lerkendal, er det åpenbart at stoppestedene ligger alt for tett. Da må det fjernes stasjoner. Videre har vi sjekket tall for hvor mange som benytter hvert enkelt stoppested og om stasjonen ligger i et område med mulighet for befolkningsvekt. I tillegg har vi vurdert trafikksikkerhet og andre praktiske forhold, sier Fiksdal.
Mens nærmere hver fjerde stasjon av dagens stoppesteder på de tre superbusslinjene, S1, S2 og S3, blir lagt ned, blir det bare opprettet fire nye stasjoner totalt.
Kommentar: Et pengesluk på hjul
- Nedleggelsen av stasjoner omfatter bare de tre superbusslinjene. Passasjerene vil rammes ulikt. Noen får lenger distanse til stasjonen, mens enkelte får stasjoner som ligger nærmere enn i dag, sier Fiksdal.
Det antas at det tar cirka fire minutter å gå 300 meter i normal, rolig gange og at det tar cirka sju minutter å gå 500 meter. Forskning viser at reisende vil være mer tilbøyelige til å akseptere noe lengre gangavstand ved høy frekvens.
- I tillegg til superbusslinjene, finnes det er rekke andre typer busslinjer fra 2019 i Trondheim med totalt 400 stoppesteder, understreker Fiksdal.
I sentrum forsvinner stoppestedene Kalvskinnet og Hospitalskirken. I selve Midtbyen blir det bare to superbussholdeplasser, i Prinsenkrysset og i Olav Trygvasons gate.
På kartet over de tre superbusslinjene som kontaktutvalget får tilbehandling fredag, er flere områder merket "uavklart" på kartet. – I disse områdene kan det bli mindre justeringer av nøyaktig plassering av stasjonene. Hvis for eksempel grunnundersøkelser viser geotekniske utfordringer, kan det bli aktuelt å flytte stasjonene noe, forklarer prosjektleder Birgitte Kahrs i Superbussprosjektet.
Bruker 250 mill. kroner for å slippe humpete gate for superbussen
Knutepunkttrøbbel for superbussprosjektet
Disse holdeplassene legges ned
S1 Kattem/Heimdal – Ranheim
Kattem
Kattemskogen
City Syd vestre/østre
John Aae veg
Bratsbergveien
Professor Brochs gate
Einar Tambarskjelves gate
Rosendal
Saxenborg alle
Anton Jenssens veg
Hitravegen
Johannes Minsaas veg
Ranheimsvegen
Nye stasjoner: Abels gate
Anders Søyseths veg
Må bygge ferdig to superbussholdeplasser i uken hver uke i 16 måneder
Innføring av superbusser fra 2019 er et risikoprosjekt
S2 Kattem/Heimdal/Tiller - Skovgård
Korsen
Ditlev Bloms veg
Bratsbergveien
Professor Brochs gate
Einar Tambarskjelves gate
Biskop Sigurds gate - flyttes
Stiklestadvegen
Nye stasjoner: Abels gate
Leangen stasjon
LES OGSÅ. - Helt tullete å legge ned holdeplasser
S 3 Byåsen - Lohove
Søndre Hallset veg
Byåsen skole
Stabells vegKalvskinnet
Hospitalskirka
Gløshaugen N.
Prestegårdsjordet
Bugges veg
Moholt
Brøsetvegen
Estenstadvegen
Kilde: Superbussprosjektet