To år og ni måneder før superbusslinjene i Trondheim skal være i drift, er prosjektet allerede havnet i tidsnød. Ingen av tiltakene som må til for å gjennomføre superbussplanen, har kommet lenger enn planleggings- og utredningsstadiet.
AtB har opprinnelig satt opp en liste over 180 ulike store og små prosjekter i forbindelse med innføringen av de tre superbusslinjene fra 20. august 2019. Det er allerede klart at det ikke vil være mulig å gjennomføre samtlige tiltak før 2019.
Miljøpakken har derfor laget en liste med de 21 kritiske tiltakene inndelt i kategoriene "svært kritisk" og "kritisk".
Må bygge ferdig to superbussholdeplasser i uken hver uke i 16 måneder
Skal bygge holdeplasser til superbuss for en halv milliard kroner
Mange store byggeprosjekter
Mesteparten av tiltakene må være gjennomført innen august 2019, ellers vil det være "kritisk for å kjøre superbuss i tråd med ruteplanen", heter det i AtBs vurdering.
Punktene inneholder en rekke store byggeprosjekter som bussterminal, kollektivfelt, knutepunkter, omstigningspunkter, snuplasser, traséutbedringer og superbusstasjoner.
Av tiltakene som må være på plass innen superbussene er i trafikk, er blant annet ti kilometer kollektivfelt, realisering av bussterminal på Tiller, knutepunkt på Strindheim, omstigningspunkter i Tonstadkrysset og Husebytunet, snupunkter på Kattem og Strindheim og flere titalls superbusstasjoner.
- De 21 punktene blir behandlet i henhold til plan- og bygningsloven. Punkter som utløser regulering krever behandling av flere enkelttiltak. Punktene behandles også gjennom en samlet prinsippsak om holdeplasser. I tillegg skal prinsipper om standard og kostnadsnivå for holdeplassene avklares politisk.
Der vil vi også vise kostnader slik at politikerne får vurdere behov/kvalitet og økonomi samlet, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken.
28 stoppesteder i Trondheim foreslått lagt ned i august 2019
Titusener av passasjerer i Trondheim må bytte buss hver dag fra 2019
16 måneders byggetid
På grunn av planlegging og ikke minst vinteren vil ikke byggevirksomheten kunne begynne før til våren.
- Vi regner med å begynne byggeperioden i 2017, straks værforholdene tillater det, trolig rett etter påsken i april neste år, sier prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har beregnet åtte måneders byggetid i året. I desember, januar, februar og mars blir det byggestans på grunn av snø og kulde.
Dermed gjenstår totalt 16 måneders byggetid fordelt på 2017, 2018 og 2019.
Superbusstrasé kan gi tvangsdeling av 60 eiendommer på Heimdal
Kommentar: Et pengesluk på hjul
21 kritiske tiltak for superbussprosjektet
* Lund, Kattem: Endeholdeplass og snuplass med hvilebod og snuplass og parkering for inntil fire busser.
* Peder Myhres vei, Ranheim: Utvidelse parkering endeholdeplass for inntil to busser.
* Hallset: Utvidelse parkering endeholdeplass for inntil to busser.
* Skovgård: Opprettelse av to superbusstasjoner og rundkjøring. Sjåførfasiliteter for inntil tre bydelslinjer. Tilrettelegging for parkering for inntil fire superbusser og to bydelsbusser.
* Senterveien/Tillerterminal: God fremkommelighet Sentervegen–Østre Rosten til John Aas veg kritisk for fremføring av superbusslinje 1 til Tillerplatået. Overgang fra linjer til/fra Tillerringen og Klæbu kritisk.
* Haakon VIIs gate: Kollektivfelt i begge retninger. Bygge to superbusstasjoner.
* Strindheim: Etablere knutepunkt med hvilebod, parkering for inntil tre busser og ladestasjon for elbuss i egen fil. Knutepunktet representerer overgang fra øst mot Lade og Lerkendal. Fire ruter skal ende opp i umiddelbar nærhet av knutepunktet.
* Olav Tryggvassons gate: Etablere superbussholdeplass.
* Tonstadkrysset/Okstadbakken: Omstigningspunkt for ruter for Sørbyen. Ivareta omstigning øst og vest uten å måtte reise via Tillerterminalen. Kollektivfelt Okstadbakken. Viktig med tanke på trafikksikkerheten for stående i bussen.
* Husebytunet: Omstigningspunkt for linjer fra Øvre og Nedre Flatåsen og Lundåsen.
* Samfundet–Høgskoleringen–Moholt: Holdeplasser for superbusslinje 3.
* Heimdal–Søbstadveien–Saupstadringen: Holdeplasser for superbusslinje 2.
* Bakke bru–Innherredsveien–Strindheim knutepunkt: Holdeplasser for superbusslinje 1.
* Krysset Selsbakkvegen/Arnt Smistads vei–Munkvoll til holdeplass Munkvoll: Utbedring av kryssing trikkespor for å unngå skade på bussene. Omstigningspunkt Munkvoll betinger snumulighet.
* Byåsveien -Ila–Sentrumsterminalen: Holdeplasser for superbusslinje 3.
* Ranheimsveien Grilstad–Peder Myhres vei: Holdeplasser superbusslinje 1.
* Trondheim sentralstasjon: Kritisk periode bygging av ny sentralstasjon. Superbuss må passere i anleggsperioden.
* Mellomveien–NIdarholms gate–Jarleveien–Lade Alle–Haakon VIIs gate: Tiltak for å løfte standard kjørevei til superbusstandard.
* Heimdal stasjon inkl. Bjørndalen og jernbanebru: Dårlig fremkommelighet i rush, særlig nordgående retning.
* Krysset Bjørndalsveien–Sivert Thonstads vei og Sivert Thonstads vei: Fremkommelighet i krysset med Bjørndalen.
* Østre Rosten fra krysset Senterveien–Tonstadkrysset: Kollektivfelt i begge retninger.
Kilde: Miljøpakken
Bruker 250 mill. kroner for å slippe humpete gate for superbussen
Knutepunkttrøbbel for superbussprosjektet
Rettelse
I forbindelse med artikkelen fredag om nedleggelse av 28 bussholdeplasser i Trondheim, presiserer Miljøpakken at kartene med oversikten over holdeplasser som legges ned er et forslag. Forslaget skal behandles politisk før det blir endelig.