To år og ni måneder før superbusslinjene i Trondheim skal være i drift, er prosjektet allerede havnet i tidsnød. Ingen av tiltakene som må til for å gjennomføre superbussplanen, har kommet lenger enn planleggings- og utredningsstadiet.

AtB har opprinnelig satt opp en liste over 180 ulike store og små prosjekter i forbindelse med innføringen av de tre superbusslinjene fra 20. august 2019. Det er allerede klart at det ikke vil være mulig å gjennomføre samtlige tiltak før 2019.

Miljøpakken har derfor laget en liste med de 21 kritiske tiltakene inndelt i kategoriene "svært kritisk" og "kritisk".

Mange store byggeprosjekter

Mesteparten av tiltakene må være gjennomført innen august 2019, ellers vil det være "kritisk for å kjøre superbuss i tråd med ruteplanen", heter det i AtBs vurdering.

Punktene inneholder en rekke store byggeprosjekter som bussterminal, kollektivfelt, knutepunkter, omstigningspunkter, snuplasser, traséutbedringer og superbusstasjoner.

Av tiltakene som må være på plass innen superbussene er i trafikk, er blant annet ti kilometer kollektivfelt, realisering av bussterminal på Tiller, knutepunkt på Strindheim, omstigningspunkter i Tonstadkrysset og Husebytunet, snupunkter på Kattem og Strindheim og flere titalls superbusstasjoner.

- De 21 punktene blir behandlet i henhold til plan- og bygningsloven. Punkter som utløser regulering krever behandling av flere enkelttiltak. Punktene behandles også gjennom en samlet prinsippsak om holdeplasser. I tillegg skal prinsipper om standard og kostnadsnivå for holdeplassene avklares politisk.

Der vil vi også vise kostnader slik at politikerne får vurdere behov/kvalitet og økonomi samlet, sier kommunikasjonsrådgiver Hans Kringstad i Miljøpakken.

16 måneders byggetid

På grunn av planlegging og ikke minst vinteren vil ikke byggevirksomheten kunne begynne før til våren.

- Vi regner med å begynne byggeperioden i 2017, straks værforholdene tillater det, trolig rett etter påsken i april neste år, sier prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Statens vegvesen har beregnet åtte måneders byggetid i året. I desember, januar, februar og mars blir det byggestans på grunn av snø og kulde.

Dermed gjenstår totalt 16 måneders byggetid fordelt på 2017, 2018 og 2019.

21 kritiske tiltak for superbussprosjektet

* Lund, Kattem: Endeholdeplass og snuplass med hvilebod og snuplass og parkering for inntil fire busser.

* Peder Myhres vei, Ranheim: Utvidelse parkering endeholdeplass for inntil to busser.

* Hallset: Utvidelse parkering endeholdeplass for inntil to busser.

* Skovgård: Opprettelse av to superbusstasjoner og rundkjøring. Sjåførfasiliteter for inntil tre bydelslinjer. Tilrettelegging for parkering for inntil fire superbusser og to bydelsbusser.

* Senterveien/Tillerterminal: God fremkommelighet Sentervegen–Østre Rosten til John Aas veg kritisk for fremføring av superbusslinje 1 til Tillerplatået. Overgang fra linjer til/fra Tillerringen og Klæbu kritisk.

* Haakon VIIs gate: Kollektivfelt i begge retninger. Bygge to superbusstasjoner.

* Strindheim: Etablere knutepunkt med hvilebod, parkering for inntil tre busser og ladestasjon for elbuss i egen fil. Knutepunktet representerer overgang fra øst mot Lade og Lerkendal. Fire ruter skal ende opp i umiddelbar nærhet av knutepunktet.

* Olav Tryggvassons gate: Etablere superbussholdeplass.

* Tonstadkrysset/Okstadbakken: Omstigningspunkt for ruter for Sørbyen. Ivareta omstigning øst og vest uten å måtte reise via Tillerterminalen. Kollektivfelt Okstadbakken. Viktig med tanke på trafikksikkerheten for stående i bussen.

* Husebytunet: Omstigningspunkt for linjer fra Øvre og Nedre Flatåsen og Lundåsen.

* Samfundet–Høgskoleringen–Moholt: Holdeplasser for superbusslinje 3.

* Heimdal–Søbstadveien–Saupstadringen: Holdeplasser for superbusslinje 2.

* Bakke bru–Innherredsveien–Strindheim knutepunkt: Holdeplasser for superbusslinje 1.

* Krysset Selsbakkvegen/Arnt Smistads vei–Munkvoll til holdeplass Munkvoll: Utbedring av kryssing trikkespor for å unngå skade på bussene. Omstigningspunkt Munkvoll betinger snumulighet.

* Byåsveien -Ila–Sentrumsterminalen: Holdeplasser for superbusslinje 3.

* Ranheimsveien Grilstad–Peder Myhres vei: Holdeplasser superbusslinje 1.

* Trondheim sentralstasjon: Kritisk periode bygging av ny sentralstasjon. Superbuss må passere i anleggsperioden.

* Mellomveien–NIdarholms gate–Jarleveien–Lade Alle–Haakon VIIs gate: Tiltak for å løfte standard kjørevei til superbusstandard.

* Heimdal stasjon inkl. Bjørndalen og jernbanebru: Dårlig fremkommelighet i rush, særlig nordgående retning.

* Krysset Bjørndalsveien–Sivert Thonstads vei og Sivert Thonstads vei: Fremkommelighet i krysset med Bjørndalen.

* Østre Rosten fra krysset Senterveien–Tonstadkrysset: Kollektivfelt i begge retninger.

Kilde: Miljøpakken

Rettelse

I forbindelse med artikkelen fredag om nedleggelse av 28 bussholdeplasser i Trondheim, presiserer Miljøpakken at kartene med oversikten over holdeplasser som legges ned er et forslag. Forslaget skal behandles politisk før det blir endelig.