Dobbeltspor på 25 meters bredde vil skjære gjennom bomiljø og rekreasjonsområder.

- 700 meter lange godstog og hurtigtog i 160 km/t vil passere bare få meter fra skolene på Vikhamar, sier Wenche Eek, leder i interessegruppen Malvikstranda – tog og/eller trivsel.

Foreningen ble stiftet i 2013 da Jernbaneverket for alvor begynte å utrede ulike traseer for en dobbeltsporet jernbane mellom Trondheim og Stjørdal.

Tirsdag la Jernbaneverket og Norconsult frem fire traseer de har fått kostnadsberegnet. Billigste trase vil koste 12,6 milliarder kroner å bygge, mens en utbygging på dagens trase langs sjøen, med noen nye tunneler for å gi rettere sportrasé, kommer på 9,4 milliarder kroner.

Skiller 200 millioner

Ifølge prosjektleder Torun Hellen i Jernbaneverket er endelig trase ennå ikke er valgt, men det ser ut til at slaget vil stå mellom dagens trase (alternativ A) og alternativ D2, som har flere tunnelløsninger. Det skiller mindre enn 200 millioner kroner mellom de to løsningene.

- Vi håper på alternativ D1, som har langtunnelløsning, sier Eek. Hun legger til at beboerforeningen jobber for å få dobbeltspor inn i neste Nasjonal Transportplan (NTP), og at så mye som mulig av dobbeltsporet gjennom Malvik legges i tunnel. Ifølge Eek går de fleste politiske partier inn for å få planene inn i NTP og det meste av dobbeltsporet gjennom langtunnel.

Eek fremholder at alternativ A vil stenge for adgangen til strandsonen, ødelegge for bomiljøet på Vikhammer og Malvik. Traseen vil også lamme all sentrumsutvikling på Vikhammer/Malvikbukta. Det jobbes i dag med en ny sentrumsplan for området.

Får politisk støtte

Interessegruppen Malvikstranda har jobbet aktivt opp mot politikere, både i Malvik, på fylkesnivå og på Stortinget. De har også møtt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og arrangert folkemøter.

- Vårt inntrykk er at vi får støtte. Et dobbeltspor lang trondheimsområdets fineste strandområder må ikke bli realisert. Eneste alternativ bør være langtunnel (alternativ D1), understreker Wenche Eek.

Likevel frykter hun at alternativ A kan bli valgt til slutt, ettersom det fremstår som den billigste løsningen. Eek sier at selv om mange politikere går for tunnelløsningen, er hun redd for at myke verdier som helse og miljø kommer til kort når kostnadene skal vurderes.

Ikke glem stoppestedene

Leder i Jernbaneforum Midt-Norge, fylkestingspolitiker Arnfinn Brechan (Ap), ber Jernbaneverket ikke glemme at Trønderbanen trenger stoppesteder, om den skal ha noen misjon. Så langt virker planene lite gjennomtenkte. Man må ikke bare ta hensyn til langdistansetogene og godstogene med langt færre stopp.

- Studerer man videoen om de ulike traseene på adressa.no, vil man se at dobbeltspor langs sjøen vil rasere hele bygda. Et av jordene nedenfor barneskolen blir fullstendig ødelagt, ved at en tredel av jordet går bort, sier Eek.

Må droppe boligbygging

Hun legger til at i dette området har kommunen planer om å bygge et betydelig antall boliger. Planene må skrinlegges dersom dobbeltsporet blir lagt der. I Malvik og Saksvik vil dobbeltspor dele bygda i to og hindre adgang til badestrendene. Legges sporene i tunnel, kan det anlegges gang- og sykkelsti langs dagens linje.

- Da kan vi få en sammenhengende sykkelsti fra Malvikstien (Muruvik–Hommelvik) til Ladestien, sier Wenche Eek.

Dobbeltspor: Forbi disse boligene på Vikhammer ligger i dag dobbeltspor som brukes som krysningsspor. En ny trasé kan bli lagt inn mot husene. Foto: Privat
Ny trasé: Beboerforeningen Malvikstranda har fått laget denne fotomontasjen på bakgrunn av Jernbaneverkets forslag om å legge dobbeltsporet langs sjøen. Vikhammer stasjon er flyttet 150 - 200 meter. På dette jordet kan det ikke bygges nye boliger, som planlagt. Foto: Privat
Wenche Eek, leder i Malvikstranda - tog og/eller trivsel. Foto: Privat