Da flertallet la frem sitt budsjettforslag mandag sa både ordfører Rita Ottervik (Ap) og varaordfører Hilde Opoku (MDG) at flertallet går inn for et forslag om å innføre parkeringsavgift for alle bilister som besøker kommunale idrettsanlegg. Nå sier Geir Waage at dette ikke må tolkes som en generell ordning der alle idrettsanleggene skal ha en slik avgift.

Utspillet mandag har vakt voldsomme reaksjoner i sosiale medier og i Adresseavisens debattforum på nett.

- Vi ber rådmannen komme tilbake med en sak som vurderer dette, men det betyr ikke at Arbeiderpartiet er klare for å innføre en generell parkeringsavgift. Det finnes idrettsanlegg som ligger så langt unna byen, og som har så dårlig kollektivtrafikk til og fra, at det vil være uaktuelt å innføre en slik. Andre anlegg er tilholdssted for idrett som krever at utøverne har med seg så mye utstyr at det blir vanskelig å forvente at de som skal dit skal ta bussen, sier Geir Waage.

Aps gruppeleder sikter spesielt til skianlegget i Granåsen og ishockeyhallen på Leangen som idrettsanlegg som kan by på utfordringer når det gjelder parkeringsavgift.

Spektrum i en særstilling

Etter det Adresseavisen forstår har tanken om parkeringsavgift på kommunens idrettsanlegg blitt lansert spesielt med tanke på byggingen av en ny storhall på Nidarø. I reguleringsplanen for en slik hall har det politiske flertallet bestilt en utredning som legger opp til at det skal etableres langt færre parkeringsplasser på området, enn tilfellet er i dag.

- Det skal bli færre parkeringsplasser her, og det kan bli krevende om slike parkeringsplasser nært sentrum ikke er avgiftsbelagte. Trondheim Spektrum ligger i gåavstand fra Midtbyen og har meget gode kollektivtrafikkforbindelser, det er det ikke så mange andre kommunale idrettsanlegg som gjør. Anleggene som ligger ute i bydelene har en litt annen rolle, og om det blir aktuelt med parkeringsavgifter der må vi vurdere når rådmannen har laget sin utredning, sier Waage.

Mye negativt

Waage legger ikke skjul på at han har mottatt mange negative reaksjoner etter at Adresseavisen mandag omtalte forslaget om å innføre parkeringsavgift.

- Mange har oppfattet dette som at det nå blir parkeringsavgift utenfor alle idrettshallene i Trondheim, men det er ikke tilfellet uansett hvordan vi til sist konkluderer. Mange av idrettsanleggene i Trondheim eies ikke av kommunen selv, men av idrettslagene. Vi har verken mulighet eller ønske om å pålegge disse å innføre parkeringsavgift. Forslaget er heller ikke tenkt slik at det skal bli p-avgift utenfor de skolene der det er bygget idrettshaller de siste årene.

LES OGSÅ (KOMMENTAR): Rørende enighet om eldreomsorgen

- Idrettsanlegget på Dalgård, Lade, Trondheim Spektrum, Leangen og Granåsen er blant de anleggene som eies av kommunen. Leangen og Granåsen ser jeg stiller seg litt annerledes enn særlig Trondheim Spektrum. Vi har som overordnet mål å redusere biltrafikken i Trondheim, og legge forholdene til rette for at folk kan gå eller sykle også på fritiden. Når vi har bygd nye anlegg de siste årene har vi lagt vekt på å redusere antallet parkeringsplasser, og det er en utvikling som skal fortsette.

- Er det slik at dere går tilbake på dette fordi dere ser reaksjoner fra familier som synes det er vanvittig at de skal ta bussen fra Byåsen til en håndballcup på Vikåsenhallen en tidlig lørdags morgen, for så å busse videre til Lade for en fotballkamp på ettermiddagen?

- Det vi har sagt er at rådmannen skal se på dette og komme tilbake med en sak til oss som vurderer fordeler og ulemper. Fra Aps side har det aldri vært intensjonen å innføre en generell parkeringsavgift på alle kommunens idrettsanlegg, alle anlegg kan ikke skjæres under samme kam. Men de anleggene som ligger i områder der det er godt kollektivtilbud, og som ligger i sentrumsnære områder, kan det være aktuelt å innføre en slik avgift. Det skal vi ta endelig stilling til når vi får saken tilbake fra rådmannen, sier Geir Waage.

Idretten er positiv

Anne-Lise Bratsberg, leder i Idrettsrådet i Trondheim stiller seg positiv til utredning av parkeringsavgift.

- Fra idrettens side har vi tidligere vært skeptisk til eventuell innføring av p-avgift ved idrettsanlegg. Nå viser flere statlige utredninger at hverdagstransporten i større grad må flyttes fra bil til kollektivtransport og sykkel/gåing. Skal dette oppnås, så er bruk av økonomiske virkemidler en av flere måter å regulere dette på. Ut fra et miljø- og folkehelseperspektiv må idretten akseptere utredning av innføring av parkeringsavgift, sier hun,

Bratsberg vil ikke før det foreligger en utredning si noe mer konkret om hva som er ulempene og fordelene ved dette.

LES OGSÅ: Frps budsjettforslag skal få fart på Torget