Mandag får alle fast ansatte i NTNU-administrasjonen en epost om hva som blir deres fremtidige arbeidsoppgaver.

NTNU holder sitt løfte om ikke å si opp ansatte i forbindelse med kuttene på grunn av regjeringens avbyråkratiseringskrav. Kravet kom midt oppe i den omfattende fusjonen mellom universitetet, Høgskolen i Sør-Trøndleag og høyskolene i Ålesund og Gjøvik.

- Jeg er lettet over at alle fast ansatte i tekniske og administrative stillinger er innplassert. Det gjelder omkring 1500 personer, sier Ida Munkeby, organisasjonsdirektør i NTNU.

De midlertidig ansatte faller imidlertid utenfor garantien. 75 personer har kontrakter med sluttdato 31. desember 2016, og ytterligere 80 midlertidige har sluttdato innen utgangen av september 2017.

- Kommer alle 155 til å miste jobben?

- Her er det stor variasjon. Det er tenkelig at enkelte av kontraktene blir forlenget noen måneder for å ivareta hensynet til sikker drift. Så har vi noen ubesatte stillinger der det er aktuelt å utlyse internt og der midlertidig ansatte kan søke og ende opp med tilbud om jobb. Jeg vil understreke at vi har mange dyktige midlertidig ansatte på NTNU som gjør en viktig jobb for oss.

- Kvaliteten vil falle

- Hvilke konsekvenser får en sterk reduksjon blant de midlertidige?

- Vi skal være så ærlige å si at det kan bety et kvalitetsfall i våre tjenester en stund fremover. Nå har vi vært i omstilling i to år, og mange har jobbet mye. En så stor reduksjon får konsekvenser, men vi mener det ikke vil være kritisk for virksomheten. Hvor det vil merkes mest, vet vi ikke. Vi må prøve oss litt frem. På lengre sikt ønsker vi å jobbe smartere og effektivisere prosesser.

30 klager

Ifølge Munkeby kommer flesteparten av de fast ansatte til å jobbe med omtrent det samme som før. Men en god del skal flytte, skifte oppgaver og komme sammen med nye kolleger.

Alle er ikke lykkelige over sin nye rolle. Organisasjonsdirektøren har mottatt 30 klager i forbindelse med innplasseringene. Ifølge Munkeby er ti av dem løst, og 20 skal behandles så fort som mulig.

Det er særlig blant dem som før var ansatt ved Høgskolen i Sør-Trøndelag at det har vært usikkerhet rundt nye arbeidsoppgaver på grunn av tilpasningen til NTNUs systemer.

- Blir de tidligere Hist-ansatte et B-lag i den nye organisasjonen?

- Nei. Vi har ikke havnet i en slik situasjon. Alle har fått sin plass i organisasjonen, også noen i lederjobber, naturligvis. Samtidig skal det ikke legges skjul på at dette er en virksomhetsoverdragelse og at endringene nok er størst for de Hist-ansatte.

- Mindre usikkerhet

Ida Munkeby har inntrykk av at uroen og usikkerheten i organisasjonen har avtatt.

- Men vi skal følge dette nøye fremover. Å leve med usikkerhet såpass lenge kan skape slitasje. Vi må ha et veldig bevisst arbeidsmiljøfokus fremover og kommer til å gjennomføre en stor arbeidsmiljøundersøkelse i november 2017.

Det er satt av penger til opplæring og kompetansepåfyll, men NTNU har ingen oversikt over behovet ennå.

NTNU-styret har bestemt at alle kuttene i forbindelse med regjeringens avbyråkratiseringskrav skal tas i administrasjonen, i praksis 10 prosent. Syv prosent i 2016-2017, og tre i 2018. I tillegg til nedbemanning blant midlertidig ansatte, skal NTNU spare på naturlig avgang. NTNU har også hatt full stillingsstopp i høst og vil i januar vurdere om den skal forlenges.

- Uvisst ennå

Iver Johnsen, nestleder i Norsk Tjenestemannslag ved NTNU, mener det ennå er uklart hvor mye nedskjæringene vil ramme de midlertidig ansatte.

- NTNU har fortsatt en rekke ledige stillinger, vi har avgang ved alderspensjon og folk som slutter av andre grunner eller skifter avdelinger. Dette har vi ikke klarhet i før vi er ferdige med hele innplasseringsprosessen for de med rettigheter til stilling.

ida Munbeby, organisasjonsdirektør