I Trondheim er det superbussen som i fremtiden skal bli ryggraden i kollektivtransporten. Så kan man eventuelt se for seg en gang i fremtiden å endre superbussen til en bybane. Den planen har SV liten tro på. Kommunalråd Ottar Michelsen og SVs førstekandidat til Stortinget, Lars Haltbrekken, mener bybanen må planlegges på siden av superbuss, ikke som en mulig løsning på sikt.

- Vi har ikke tro på at man en gang i fremtiden skal rive opp asfalten der superbussene går, for så å legge ned skinner der. Det er utopi, og vil aldri bli gjennomført. Bare rent praktisk er det umulig å se for seg at man skal stanse bussene i den perioden det tar å legge ned skinner. Skal vi ha en bybane i Trondheim så må det prosjektet være helt uavhengig av superbuss-løsningen, og planleggingen må starte nå, sier Ottar Michelsen.

LES OGSÅ (KOMMENTAR): Et pengesluk på hjul

Må tenke skinner

SV vil lete frem bybanen på nytt og ser for seg en skinnegående transportløsning som går gjennom det nye campus-området NTNU planlegger fra Gløshaugen og nedover mot Elgeseter.

- Området mellom de nye boligområdene på Rotvoll og Overvik, gjennom campus og ut til Sorgenfri og Sluppen vil være en viktig akse i årene som kommer. Det er helt avgjørende å styrke kollektivtrafikken fra de nye områdene der folk kommer til å bo i fremtiden, og dit de kommer til å jobbe eller studere. Superbussen skal vi få til å virke, men i tillegg må vi også tenke bane. Det er nå disse områdene planlegges og utvikles, derfor må også bybaneløsningen være med i planene allerede nå. Utbyggerne som ønsker gode og attraktive kollektivforbindelser må derfor være en pådriver for å få gode løsninger på plass tidlig, sier Lars Haltbrekken.

Transport der folket skal bo

De to SV-politikerne mener det er på tide å se annerledes på hva som er mulig å få til med kollektivtrafikken i Trondheim.

- Vi må legge bort alle tanker om at bybane skal være en slags superbuss 2.0 fordi dette er bare å sørge for at det aldri kommer en ny bybane. Skinnegående og moderne transportnett må allerede tenkes inn i de nye utviklingsområdene og på campus. På den måten kan vi skape en by der superbussen går på enkelte steder, og der vi i tillegg bygger en skinnegående transport der folk skal bo i fremtiden. I årene som kommer vil folk ønske å bo der kollektivtilbudet er best. Det må utbyggerne ta inn over seg og legge inn i sine planer, sier Haltbrekken.

To traseer

SVerne ser for seg to aktuelle bybane-traseer i fremtiden. Den ene fra Overvik/Rotvoll-området øst for byen og inn til Midtbyen. På sikt kan en sløyfe også legges opp over Dragvoll som kan bli et nytt område for boliger når NTNU flytter til det nye campusområdet. Den andre traseen ser de for seg kan gå fra Midtbyen og sørover gjennom campus til Sluppen og Sorgenfri.

- Dersom vi bygger i samme sporbredde som toget kan jo disse banene forlenges inn på jernbanenettet helt til Værnes i øst eller til Heimdal og lenger sør den andre veien, sier Ottar Michelsen.

SV mener kollektivløsninger i større grad må bli en del av utviklingen av nye boligområder og at slike løsninger må på plass først i prosessen med å bygge nye boligområder.

- I Trondheim er bybaneplanene mer eller mindre lagt på is. Det er superbussen det handler om, og bybaneambisjonene er lagt inn i en statlig utredning rundt byutredningen. Vi trenger nye tanker og ideer for bybane i Trondheim enn de vi har nå. I dag bærer staten 50 prosent av investeringskostnadene ved støtte kollektivprosjekter. SV ønsker at dette skal økes til 70 prosent. Bergen fikk en bybane på plass, det er ingen ting som tilsier at det skal være umulig i Trondheim. Men da må man skape bybane som en egen løsning, ikke som en mulig utvikling av et superbussprosjekt en eller annen gang i fremtiden, sier Lars Haltbrekken og Ottar Michelsen.