I en kronikk om superbussen i Adresseavisen, skriver Miljøpakken, AtB, Statens vegvesen og fylkeskommunen at "på langt nær alt vil stå ferdig i 2019".

De fire partene som står bak superbussprosjektet, ryggraden i den nye rutestrukturen, omtaler perioden fram til åpningen som "fase 1 i superbussatsingen."

- Vi vil forberede publikum på at alt ikke vil stå ferdig til åpningen og eventuelt ta ned forventningene om det er noen som tar det for gitt at absolutt alt er ferdigbygget og klar til bruk.

Det vil bli noen midlertidige løsninger, også innenfor kollektivbuen (de sentrale delene av Trondheim, red.anm), sier administrerende direktør Janne Sollie i AtB, en av de fire forfatterne av kronikken.

Miljøpakken laget i november en liste med 21 kritiske tiltak som må være gjennomført før åpningen, ellers vil det ifølge AtB vurdering være "kritisk for å kjøre superbuss i tråd med ruteplanen".

Omfatttende byggeprosjekter

Av tiltakene som må være på plass innen superbussene er i trafikk, er det en lang rekke omfattende byggeprosjekter:

* 116 superbusstasjoner.

* 14 knute - og omstigningspunkter.

* Ti kilometer kollektivfelt

* Bussterminal på Tiller.

* Snupunkter på Kattem og Strindheim.

Under tittelen "Hva bli ferdig til 2019?", skriver de fire kronikkforfatterne Heidi Fossland, leder Miljøpakken, Erlend Solem, samferdselsdirektør Sør-Trøndelag fylke, Janne Sollie, administrerende direktør AtB og Eva Solvi, avdelingsdirektør Statens vegvesen at "Å bygge i en by er krevende også på grunn av alt som befinner seg under bakken, fra kabler og rør til arkeologiske skatter", og at "reguleringsarbeid og grunnerverv alene tar ofte flere år."

Prosjektleder Ada Myhren i superbussprosjektet avviser at formuleringen om tidsbruk i reguleringsarbeid og grunnerverv er valgt fordi man frykter store forsinkelser i byggearbeidet.

- Det er en klar og uttrykt målsetting at alle superbusstasjoner utenfor kollektivbuen, knute- og omstigningspunkter, kollektivfelt, bussterminal og snupunkter skal stå ferdig i august om tre år, sier Myhren.

Midlertidige løsninger i sentrum

De største utfordringene for superbussprosjektet, ligger i de sentrale delene av Trondheim. Det er planlagt en lang rekke superbusstiltak langs Kongens gate, Innherredsvegen, Olav Trygvasons gate og Elgeseter gate, men foreløpig foreligger det ingen endelige regulerings- og prosjektplaner for noen av disse strekningene.

Totalt har de fire gatene en total kostnadsramme i superbussprosjektet på 1,7 milliarder kroner i det nye forslaget til handlingsprogram for Miljøpakken. To tredjedeler av summen er beregnet brukt etter 2019.

Fordi superbusstraseen ikke vil være ferdig i disse fire gatene og veiene før lenge etter 2019, må superbussprosjektet planlegge midlertidige løsninger.

- Vi er foreløpig ikke endelig ferdig med å utrede hva en midlertidig løsning innebærer, og hva som skal bygges av infrastruktur før en permanent løsning er på plass etter 2019, sier Myhren.

- Det vil alltid være en risiko i store byggeprosjekter at ikke alt er ferdig i tide. Vi ser allerede nå at det vil være noe behov for noen midlertidige løsninger og improvisasjoner. AtB deltar i utrednings - og planleggingsprosessen for å bidra til riktig prioritering og fremdrift slik at det som er kritisk å få ferdig er på plass til 2019. Vårt motto i superbussprosjektet må være "så supert og så tidlig ferdig som mulig", sier Sollie.

- Ikke veldig dramatisk

- Det er bare to år og åtte måneder til åpningen av superbussprosjektet. Hvor alvorlig vil det være for prosjektet hvis ikke alt som er prioritert av superbusstasjoner, knute- og omstigningspunkter med videre blir ferdig i tide?

- Det vil ikke være så veldig dramatisk. Også i dag hender det vi må kjøre bussene annerledes enn planlagt. Uansett stoler vi på Statens vegvesen når de angir hvilke av byggeprosjektene som vil bli ferdig til 2019. Dersom det er deler av tilbudet som likevel ikke er helt ferdig, er jeg overbevist om at det blir funnet gode midlertidige løsninger. Vår målsetting er et så godt tilbud som mulig for kundene våre og det skal vi klare.

Jeg er uansett optimist med tanke på framdriften i prosjektet. Vi er fire parter som jobber mot et felles mål, sier Sollie.

- Med ikke alt "på langt nær ferdig" i 2019, er det ikke en fare for at publikum vil bli skuffet, at superbussprosjektet ikke blir så supert som man forventer?

- Selv om det blir en del midlertidige løsninger i begynnelsen, er det hevet over tvil at ulempene for passasjerene ville bli langt større hvis vi hadde fortsatt med samme rutetilbudet som i dag.

Trondheim uten superbuss og ny rutestruktur, altså å bygge videre på det samme som i dag, ville gitt et langt dårligere tilbud, sier AtB-direktøren.

Superbuss. De nye superbussene blir ryggraden i den nye rutestrukturen i Trondheim fra 20. august 2019. Foto: jens petter søraa
Byggeplass. Det skal bygges rundt 130 superbussstasjoner i Trondheim før august 2019. Foto: Kjell A. Olsen