- Torsdag kom Nye Veier AS med sin prioriteringsliste, uten at E6 sør er nevnt med ett ord, sier stortingsrepresentant Heidi Greni.

Hun minner om at Senterpartiet advarte mot å opprette veiselskapet Nye Veier AS. Dette ville bety en kraftig utsettelse av prosjektene i Sør-Trøndelag, og som vanlig blir Østlandet prioritert.

- Hvis Høyre kom i regjering, lovte Torhild Aarbergsbotten, Frank Jenssen og Linda Hofstad Helleland at ny E6 gjennom Sør-Trøndelag skulle stå ferdig i løpet av sju år. Nå ser vi at løftet ikke blir innfridd, sier Greni.

Skyver på ansvaret

Hun mener regjeringen skyver ansvaret for å følge opp Norsk Transportplan (NTP) fra seg ved å opprette et veiselskap. Nå er veibyggingen i Sør-Trøndelag helt i det blå. I verste fall risikerer man å passere 2030 før nyveien blir en realitet.

- Nye Veier leverer ikke, veiutbyggingen må tilbake til politisk kontroll snarest, krever hun.

Nye Veier prioriterer strekningene E18 Tvedestrand–Arendal, E18 Langangen–Dørdal og E6 Kolomoen–Moelv for utbygging. I tillegg er strekningene E39 Kristiansand vest–Lyngdal og E6 Ranheim–Åsen prioritert for utredning med tanke på snarlig utbygging.

- Vår oppgave er å bygge raskere og mer kostnadseffektivt. Vi arbeider derfor helhetlig med prosjektene fra første stund, og bygger lengre sammenhengende strekninger. Dette gir raskere og mer kostnadseffektiv utbygging. Vi baserer vår prioritering på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, inkludert netto ringvirkninger, trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet, sier administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.

E6 Ranheim – Åsen

I utbyggingsprosjektet E6 Ranheim – Åsen skal det totalt bygges 55 kilometer firefelts motorvei. Utbyggingsprosjektet er todelt: E6 Ranheim–Værnes på 23 km, hvor reguleringsplanene er vedtatt, og E6 Kvithammar–Åsen på 22 km, hvor kommunedelplan er vedtatt. Det pågår arbeid med å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten for strekningen, både ved å redusere kostnadene og å øke nytten, går det frem av planene til Nye Veier.

- Selv ikke den delen av E6 som ikke ligger i Nye Veier klarer regjeringen å få fart på. Bompengeproposisjonen om Korporalsbru – Vindalsliene er ennå ikke kommet til Stortinget. Dette til tross for at den har vært gryteklar siden i vår. Betyr det at også dette prosjektet blir utsatt i ti år fordi det skal ses i sammenheng med noe annet? Senterpartiet håper endelig ikke det, og det blir spennende å se om statsråden holder lovnaden om at den skal komme rett over jul, men vi finner grunn til å være bekymret, sier Greni.

Ulykkesutsatt strekning

Hun legger til at dette er en av landets mest ulykkesutsatte strekninger. Regjeringen tar ikke ansvar for å bedre trafikksikkerheten når de ikke følger opp NTP.

- Vegforum Trøndelag er tilfreds med at E6 Ranheim–Åsen er en prioritert strekning i Nye Veiers portefølje og at selskapet ønsker snarlig oppstart av prosjektet. Vegforum Trøndelag forventer at kommunene langs strekningen Kvithammer–Åsen raskt vedtar reguleringsplanen for strekningen, slik at prosjektet er klart for overlevering til Nye Veier. Det er også viktig at bompengefinansiering avklares raskt, sier Merethe Storødegård i Vegforum Trøndelag.

Hun legger til at Vegforum Trøndelag er opptatt av at hele porteføljen til Nye veier i Trøndelag snarlig bygges ut. Det ligger en sterk forventning til at E6 Melhus – Ulsberg blir startet opp før Ranheim–Åsen fullføres, slik at E6 Trøndelag blir gjennomført som en helhetlig utbygging.

Utåmodig: - Nye Veier leverer ikke, veiutbyggingen må tilbake til politisk kontroll snarest, krever stortingsrepresentant Heidi Greni (Sp). Foto: jens petter søraa