Regjeringen går inn for at elbiler skal slippe unna med halv pris på bl.a. parkering, men det ligger en god stund frem i tid.

- Fra 1. januar 2017 innføres parkeringsavgift for elektriske og hydrogendrevne kjøretøy i Trondheim kommune. Parkeringsavgiften blir lik som for konvensjonelle motorvogner. Bruk av kommunalt eide ladestasjoner vil inngå i p-avgiften, det skal ikke betales ekstra for lading, sier Stein Løberg direktør i Trondheim Parkering.

I dag kan elbiler stå gratis på kommunale parkeringsplasser inntil tre timer. Tidligere kunne elbilene stå gratis hele fem timer. Men fra nyttår må altså elbilsjåfører finne seg i å betale for parkering på lik linje med alle andre bilister.

Statsbudsjettet forvirrer

Forvirringen om hvorvidt elbiler skal betale full eller halv pris, skyldes en formulering i statsbudsjettet for 2017.

Der heter det at elbilene skal beholde en rekke fordeler, som halv pris på parkering. Dette fremgår i statsbudsjettets kapittel 3.8.4 Grønt skatteskifte og punktet Andre tiltak fremover i tid.

Der står følgende: Som videre oppfølging av Grønn skattekommisjon vil Regjeringen frem mot senere budsjetter arbeide med blant annet følgende tiltak: Gratis parkering, ferjetransport, bompengefritak og kollektivfelt avgjøres lokalt, men det etableres en bindende nasjonal regel om at utslippsfrie biler skal ha halvparten av takstene til biler som ikke er nullutslippsbiler.

Bystyret i Trondheim behandlet denne saken 15. desember i forbindelse med budsjettet for 2017. Rådmannen hadde foreslått å utsette betalingsavgiften for elkjøretøy, men ble nedstemt av bystyret.

Opp til hver kommune

I februar 2016 ble den nye parkeringsforskriften vedtatt hvor det blant annet fremkommer at også elbiler skal betale for parkeringen. Samtidig sies det at det er opp til den enkelte kommune å avgjøre om elbiler skal slippe å betale p-avgift på lik linje med konvensjonelle biler.

Stein Løberg forteller at i den nye forskriften står det at fra 1. januar 2018 skal inntil seks prosent av parkeringsplassene ha mulighet for lading, men slik at det hele tiden er minst én ledig plass for lading. Trondheim kommune har etter forslag fra Trondheim Parkering vedtatt at lading skal være inkludert i p-avgiften.

Kravet gjelder for alle områder hvor det skal drives vilkårsparkering, inkludert parkeringshus. Men her støter man på en utfordring. Som Adresseavisen tidligere har fortalt, så advarer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap mot lading av elbiler i p-hus. Det har oppstått brann i elbiler under lading. Derfor ber Trøndelag brann- og redningstjeneste om at elbiler står nærmest utkjøringen, slik at brannvesenet kan dra ut en bil som måtte stå brann.

Må reservere 80 plasser

- Samme regelverk for vilkårsparkering gjelder også for p-hus. Vi er i dialog med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Inntil videre holder vi litt igjen. I Sentralbadet parkeringshus i Prinsens gate er flere ladere montert, mens i Leüthenhaven p-hus får bare kommunale tjenestebiler lade, sier Løberg.

I Trondheim sentrum finnes om lag 1300 kommunale parkeringsplasser på gateplan. Innen 1. januar 2018 må 70–80 av plassene reserveres for lading.

- Kravet er voldsomt, men vi skal klare å innfri det. Plassene vil også kunne brukes av plug in-hybrider, ikke bare elbiler, sier Løberg.

Ved at elbiler også må betale full pris, regner Løberg med at kommunen vil få 2,5 millioner kroner i ekstra parkeringsinntekter i 2017. I dag er flere p-plasser i sentrum blokkert av elbiler gjennom hele dagen. Eierne passer på å flytte hjulene noen centimeter innen tre timer, slik at de kan stå gratis i nye tre timer.

Lettere å få parkert

- Fra 2. januar blir det nok lettere for folk å finne ledig parkeringsplass på gateplan i sentrum, sier Løberg.

Skulle elbileiere fra kommende årsskifte ha betalt halv pris for parkering, ville Trondheim kommune ved Trondheim Parkering ha måttet foreta investeringer på fem–ti millioner kroner. Automater og apper må omprogrammeres og nye skilt må settes opp.

I 2015 ble det lagt frem en sak for bystyret som omhandlet betaling for lading av elkjøretøy. Her ble pris på lading fastsatt til 45 kroner for første time, slik at alle kostnader i forbindelse med tjenesten ble dekket. Bystyret valgte den gangen å utsette saken.

Skuffede elbileiere

Leder i Trøndelag Elbilforening, Ståle Langolf, er naturlig nok skuffet over at elbiler nå må betale p-avgift på lik linje med konvensjonelle biler.

- Det er synd rådmannens forslag om utsettelse ikke ble tatt til følge. Trøndelag var først ute med å kreve betaling for elbiler på ferjer, og nå er Trondheim først ute blant storbyene med å kreve parkeringsavgift, sier Langolf.

Han legger til at i Norsk Elbilforening har man lagt press på Regjeringen for å få innført halv p-avgift så raskt som mulig. Må også elbiler betale i bomringen, frykter Langolf at salget av elbiler vil gå dramatisk ned. 18 prosent av medlemmene i elbilforeningen svarer i en undersøkelse at de kjøpte elbil fordi det er gratis å parkere.

Må betale: Fra 1. januar 2017 skal også elbiler betale full parkeringsavgift i Trondheim. Det blir en god stund til elbiler slipper unna med halv pris. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Protesterer: I Elbilforeningen liker man ikke at utslippsfrie biler skal behandles på lik linje med konvensjonelle biler med hensyn til parkeringsavgift. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
Stein Løberg, direktør i Trondheim Parkering. Foto: Christine Schefte
Ståle Langolf, leder i Trøndelag Elbilforening. Foto: Rune Petter Ness