Konkurransen skulle ha vært offentliggjort 20. desember, men AtB valgte kort tid før konkurransen skulle utlyses, å utsette offentliggjøringen av anbudsgrunnlaget.

Tidligere i høst ble det kjent at superbussprosjektet fra 20. august 2019 er havnet i tidsnød. Ingen av tiltakene som må til for å gjennomføre superbussplanen, har kommet lenger enn planleggings- og utredningsstadiet.

Nå blir også anbudskonkurransen forsinket.

Debatt: Flytting av bussholdeplass på Byåsen

Anbud buss Stor-Trondheim 2019 - 2029

AtB har i hele høst arbeidet med å utforme konkurransegrunnlaget for den nye rutestrukturen, offisielt kalt "Anbud Buss Stor-Trondheim 2019 – 2029."

Helt siden arbeidet med konkurransegrunnlaget begynte tidligere i år, har 20. desember vært fremholdt som en viktig milepæl i prosjektet, datoen for offentliggjøring av anbudskonkurransen.

Det har tidligere vært understreket, senest i sluttrapporten om rutestrukturprosjektet i vår, at for å sikre leveranse av superbussmateriell til august 2019, "må konkurranseutsetting skje innen utgangen av 2016."

Kronikk: Trondheim skal være best på buss

AtB: "Ikke noe dramatikk"

AtB avviser at det er noen dramatikk i utsettelsen av anbudskonkurransen til over nyttår.

«Det er ikke noe dramatikk i dette. Vi tar bare en ekstra runde med en generell kvalitetssikring. Det er et stort og viktig anbud, og derfor er det viktig at all tekst er godt kvalitetssikret. Vi kunngjør konkurransegrunnlaget på Doffin (database for offentlig innkjøp. Red.anm.) i neste uke, og vi vurderer at det betyr lite for tilbyderne at de ikke fikk sett på dette i jula», skriver administrerende direktør Janne Sollie i AtB en tekstmelding til Adresseavisen.

- Jeg er blitt orientert av AtB at utsettelsen skyldes detaljspørsmål om enkelte ruter som ble reist på det siste styremøtet i AtB. Fordi ingen av de fra administrasjonen fra AtB som var til stede på møtet var i stand til å svare på spørsmålene, valgte AtB å utsette datoen for offentliggjøringen av anbudskonkurransen til over nyttår, sier Erlend Solem, fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune.

I sin innstilling om saken til bystyrets behandling i mai skrev kommunaldirektør Einar Aassved Hansen, byplansjef Hilde Bøkestad og programleder i Miljøpakken, Heidi Fossland at «Det haster derfor med å få anbudsgrunnlaget avklart. Det er lagt opp til en stram tidsplan for å legge grunnlaget for anbudskonkurransen».

Kommentar: Et pengesluk på hjul

To års leveringstid på superbusser

En av hovedårsakene til at det haster med anbudskonkurransen, er at det er opptil to års leveringstid på superbussmateriellet. En kontrakt om levering av superbusser i august 2019 må derfor være undertegnet senest i sommer.

Kostnadene for den nye rutestrukturen er beregnet til 822 millioner kroner.

Det nye busstilbudet i Trondheim skal finansieres gjennom en kombinasjon av billettinntekter, tilskudd fra Sør-Trøndelag fylkeskommune og belønningsmidler fra staten.

Kronikk: Byutvikling i brytningstid

Erstatter dagens fem kontrakter

Den nye rutestrukturen skal erstatte dagens fem busskontrakter med Nettbuss (to), Trønderbilene (to) og Tide. Dagens kontrakter omfatter totalt 309 busser.

AtB har tidligere signalisert at selskapet vil vektlegge kvalitet i anbudskonkurransen i tillegg til pris.

I den nye bussparken tilpasset det nye ruteopplegget vil det totalt være behov for om lag 280 busser. Fire eller fem av linjene skal betjenes av totalt 40 elbusser.

En av anbudspakkene i konkurransen, er kontrakten på 55 nye superbusser. Superbussene skal settes inn på tre superbusslinjer, Kattem/Heimdal-Ranheim, Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim/Skovgård og Hallset-Lohove. Superbusslinjene er definert som selve ryggraden i den nye rutestrukturen.

Det ble tidligere i desember kjent at AtB går inn for at superbussene skal være rundt 24 meter lange og ha en kapasitet på rundt 140 passasjerer mot 95 passasjerer i dagens leddbusser.