Høyretoppene Ingrid Skjøtskift, Henrik Kierulf og Guro Angell Gimse har vært på studietur til Malmö for å se på den svenske utgaven av superbuss. Nå advarer de mot luftslott og for høye ambisjoner for den nye superbussen i Trondheim.

- Vi har stemt for superbussplanene, og kommer ikke til å endre det. Men vi må lære av de feilene som ble begått i Malmö. Vi er redde for at man gir en illusjon av at superbussen skal bli et romskip som svever over bakken. Nå er det på tide å få inn litt nøkternhet i planene. Det er i ferd med å bli for lite realisme i hele prosjektet, sier Høyres gruppeleder i Trondheim, Ingrid Skjøtskift.

LES OGSÅ (Lederartikkel): Ottervik må gi svar om superbuss

For ambisiøse planer

Høyre i kommunen og i fylkeskommunen vil ikke foreslå endringer i selve superbussplanen, men lover at de skal være med på å sørge for at det videre arbeidet med de nye superbussplanene ikke sprenger alle investeringsbudsjett. I forrige uke reiste de til Malmö for å studere suksesser og utfordringer med deres prosjekt. I Høyre sprer bekymringen seg rundt at planene er for ambisiøse og at det handler mer om flotte busser og holdeplasser enn å skape et nytt og bedre rutetilbud.

- Dette prosjektet handler egentlig om en ny rutestruktur, om å skape bussforbindelser til og fra jobb og hjem for dem som bor i byen. Vi er redd det hos enkelte er mer fokus på å bygge monumentale holdeplasser og egne veier for disse bussene. Det er ikke avgjørende om reisetiden fra A til B kortes ned med et minutt eller to, det viktigste er å skape nye linjer som gjør at flere bruker kollektivtransport, sier Høyres gruppeleder i fylkestinget, Henrik Kierulf.

Må kutte kostnader

Høyres Guro Angell Gimse, som er nestleder i infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, sier hun er redd for at investeringsbudsjettene vil sprekke kraftig dersom man fortsetter på superbussplanene langs sporet man i dag er inne på.

- Vi har blitt nedstemt i fylkesutvalget på forslag som tok til orde for å bygge holdeplasser med minimumsløsninger. Jeg synes det er urovekkende at man ikke går inn for å holde kostnadene nede. I Malmö så vi at de har bygget doble sett med holdeplasser – ett sett for ekspressbussen og ett sett for de vanlige bussene. Det virker som unødige kostnader. I superbussplanene legges det opp til å avvikle flere holdeplasser og det er lagt opp til at det skal være 700 meter mellom holdeplassene. Det må ikke bli slik at bussen blir så super at folk ikke velger å bruke den, sier Angell Gimse.

Ingrid Skjøtskift er opptatt av at bussen må bli god nok, men ikke ekstravagant.

- I dag er planene for mye preget av feinschmeckeri. Det trengs mer jordnære tanker og planer. Det sies at dette skal bli en bybane på gummihjul, men det er helt urealistisk å tenke at vi skal ha det på plass innenfor de fristene som er satt. Superbussen er og blir en buss, ikke ulik de bussene vi har i dag. Det er ikke snakk om å bygge et romskip som skal frakte folk rundt. Nå gjelder det å sørge for at vi får dette så godt som mulig, samtidig som vi forhindrer at dette blir et pengesluk. Vi så i Malmö at budsjettene sprakk kraftig, det må vi unngå i Trondheim. Vi har sett det før, at når man skal bruke mye av statens penger, så blir man ikke like forsiktig med å holde kostnadene nede. Det skal vi passe på, sier Ingrid Skjøtskift.

Toget må med

De tre høyre-toppene mener også det var feil å ikke innlemme toget i planene rundt den nye superbussen i Trondheim. De ser for seg at hyppige togavganger mellom Heimdal og Ranheim kan bli nyens nye bybane, og at det avdemper behovet for flere av de planlagte superbusstraseene.

- I Malmø, som er en mye større by enn Trondheim, startet de med en linje for ekspressbussen. I motsetning til Trondheim er den ruta flat og har mye mindre utfordringer med snø og vinterforhold enn det vi har. Superbussen er ikke testet på vinterføre i Trondheim. Vi ser også utfordringer med å få til gode anbudskonkurranser på 24 meters lange busser som svært få kan levere. Det er mye som tilsier at det blir viktig å passe på utgiftssiden i denne prosjektet i årene som kommer, sier de tre høyrepolitikerne.

LES OGSÅ (Kronikk): Trondheim skal være best på buss

Ingrid Skjøtskift, til venstre, Henrik Kierulf og Guro Angell Gimse fra Høyre mener det er på tide å senke ambisjonene for superbussen. De frykter at prosjektet er for mye preget av luftslott og frykter sprengte budsjettrammer.