Foto: Erling Skjervold

Det er snakk om området hvor blant annet Hell kjøpesenter, Scandic Hell og Sandfærhus parkering holder til i dag.

Her kan du selv se studien, som er laget for å vise noen av mulighetene som finnes, i form av tre scenarioer: Boligutbygging nært vannet, shopping og messeområde eller en kunnskapsklynge ved flyplassen.

- Det er snakk om et stort område. Det tilsvarer store deler av Stjørdal sentrum i størrelse. Det har spesielle verdier i og med at det er nært flyplassen og har fin beliggenhet mot vannet, sier arkitekt Gudmund Stokke, fra arkitektkontoret Nordic, som har jobbet med prosjektet og presenterte skissene for politikeren i onsdag.

Tunge aktører

Grunneierne det er snakk om er slett ikke hvem som helst; KLP, som eier Scandic Hell det nærmeste området, Avinor, som eier store områder på østsiden av Fv. 705 og Brødrene Balstad, som sammen med selskapet Utstillingsplassen AS, som kontrolleres av malvikingen Terje Haugan, eier kjøpesenteret.

- Eiendomsgrensene er begrensende, så vi har tenkt; glem det og se på mulighetene, sier Stokke.

I studien skisseres flere byggetrinn, i tiårsintervaller frem til 2050, der dagens kjøpesenter og parkering flyttes til andre steder på området for å frigjøre området mot vannet for å kunne bygge inntil 700 nye boliger.

Bør ses som ny bydel

- Det er godt å lande første milepæl i dette. Vi ser at området vi eier blir mer og mer attraktivt, sier Leif Fossum, som representerer KLP.

- Det viktige er at denne studien har vist mulighetene. Nå må det komme en områdeplan. Stjørdal kommune må fortest mulig legge til rette og erklære det som en ny bydel i Stjørdal. Det bør ikke drøye lenge, da kan visjonene forsvinne, sier Alf Daniel Moen. Den tidligere Ap-politikeren og fylkesordføreren i Nord-Trøndelag har sittet i gruppa som har jobbet med prosjektet på vegne av Brødrene Balstad, som er en av eierne av Hell kjøpesenter.

Nye muligheter. Avinors lufthavndirektør Lasse Bardal, understreker at Avinor ikke skal stå for en utbygging selv, men kanskje være en liten deleier. Dette er snakk om å trekke hit ny aktivitet, og aktører som ellers ikke ville kommet hit, sier han.

Ny aktivitet

- Det er viktig å få frem at aktiviteten vi snakker om her ikke skal konkurrere med det som finnes i Stjørdal i dag. Deter snakk om å få hit ny aktivitet. Aktører som ellers trolig ikke ville kommet hit, sier lufthavndirektør Lasse Bardal.

I mulighetsstudien forutsettes det blant annet at Avinor får gjennomført sine planer om en utvidelse av flyplassen på Langøra sør, og delvis utfylling i det gamle elveleiet mellom Sandfærhus og Langøra. Det forutsetter også flytting av både dagens parkeringsplass ved elven og kjøpesenteret til andre steder på området.

- Dette er en studie som skal vise mulighetene, ikke en fullverdig plan. Det vil dukke opp utfordringer, sier Bardal.

Vil ha monorail eller trikk

Applausen fra politikerne kom spontant helt til slutt i møtet der stjørdalspolitikerne fikk presentert studien. Før det hadde en rekke representanter skrytt av planene som ble presentert.

- Dette er viktig for Stjørdals utvikling. Det er nesten så man applauderer at dere har gått sammen og fått frem dette, sier Aps Torgeir Størseth.- Det eneste jeg savner er trikkesløyfen inn til Stjørdal sentrum, sier Høyres Geir Falck Anderssen, til latter fra formannskapet. Høyrepolitikeren og eiendomsmegleren dyrker nemlig sin interesse for sporvogn med å jobbe deltid som trikkefører på Gråkallbanen.

Anderssen understreker at han liker planene veldig godt og peker overfor Adresseavisen på at det må gjøres noe for å binde en ny bydel til sentrum. Selv om buss og tog er det enkleste mener høyrepolitikeren at det er grunn til å se etter andre løsninger.

- Det er jo så kjedelig å sette seg på en buss. Trikk eller monorail ville vært en attraksjon i seg selv, sier han

PS: Studien det er snakk om er ikke den første som er laget over området, både Stjørdal Næringsforum, Avinor og Balstad-familien har tidligere laget sine egne skisser for hele eller deler av området.