Torsdag kom tallene som viser at over halvparten av grunnskolene i landet presterer midt på treet når det kommer til å løfte elevene sine, men 20–25 prosent gjør det dårligere enn snittet.

- At noen kommuner har jobbet godt med å heve kunnskapsgrunnlaget i skolen og andre ikke har klart det, viser at det er strekk i laget. Derfor vil vi gi ekstra hjelp til de kommunene som trenger det, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Våren 2017 skal regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om norsk skole. Her blir forskjeller i skolekvalitet og tidlig innsats viktige temaer.

Undersøkelsen viser skolens innsats for å heve elevene

På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har forskere fra Statistisk sentralbyrå (SSB) undersøkt hvor mye den enkelte skole bidrar til det elevene lærer, når man tar hensyn til elevenes familiebakgrunn.

Resultatene for hver skole presenteres på en skala fra én til seks, og det nasjonale snittet er på 3,4.

- Det rapporten viser, er at over halvparten av skolene faktisk ligger i mellomsjiktet. Forskjellen mellom skolene er større på målinger som viser resultat av nasjonale prøver og i eksamen, sier Kjartan Steffensen i SSB.

- Undersøkelsen bekrefter at de fleste elever i Norge går ved en skole som gir dem den progresjonen vi ville forventet. Likevel ser vi at de skolene som bidrar mest til elevenes læring, gir elevene over ett skoleår mer læring enn de som bidrar minst, sier forskeren.

Store forskjeller mellom skolene i Nord- og Sør-Trøndelag

I Nord-Trøndelag ligger over halvparten (55 prosent) av barneskolene under det nasjonale snittet, målt etter hvor mye skolen bidrar til det elevene lærer fra 1. til 4. klasse. I Sør-Trøndelag gjelder dette 26 prosent av skolene.

På ungdomstrinnet er bildet mer positivt. Sør-Trøndelag skiller seg ut på landsbasis med mange gode ungdomsskoler. Nesten én av tre ungdomsskoler i fylket ligger over landsgjennomsnittet. I Nord-Trøndelag ligger tre av fire ungdomsskoler på snittet for det for det som i forskningen kalles skolebidrag, mens 13 prosent er over.

Minister vil slutte å gi lik ressurstilgang

Hvor du bor og hvilken skole du går på, har mye å si for hvor mye du lærer på skolen.

- Vi kan ikke akseptere at noen skoler gir elevene over ett skoleår mindre læring enn andre. Alle elever skal ha de samme mulighetene til å lykkes, uavhengig av hvilken skole de begynner på, understreker sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Han lover et veilederkorps med fageksperter som skal ut til de svakeste kommunene og skolene for å hjelpe til med skoleutvikling.

- Til nå har vi smurt ressursene tynt utover. Det er ikke gitt at man trenger like mye hjelp i Osloskolen som i Nord-Trøndelag, sier Røe Isaksen.

- Jeg håper at skoleledere og lokalpolitikere bruker resultatene fra denne undersøkelsen til å utvikle sine skoler videre, understreker kunnskapsministeren. Og resultatene skal sammenstilles med andre undersøkelser som sier noe om felt som lærertetthet, lærers kompetanse og mobbing og trivsel i skolen.

Måling

- Du er ikke redd for at fokuset på måling og offentliggjøring av resultater skal gjøre at skolene ensidig fokuserer på det som faktisk blir målt?

- Nei. Alt dette er grunnleggende ferdigheter for å kunne takle det å kunne gå på skole. Når det er sagt, er vi alltid oppmerksomme på faren for snevrere kunnskapssyn, men her er det ingen overhengende fare for det. Det er ingen grunn til å være redd for informasjon. Ingenting blir bedre av å holde ting hemmelig, sier kunnskapsministeren.

- Hva er din kommentar til at over halvparten av skolene i landet ligger omtrent på snittet?

- Forskjellen mellom norske skoler er mindre enn skoleforskjeller i mange andre land. Det er også slik at vi ofte har større ulikheter innad mellom elever. Likevel ser vi at 20–25 av skolene våre ligger under snittet og at 15 prosent av elevene går ut med kritisk dårlige leseferdigheter. Undersøkelser som PISA og nasjonale prøver viser at norsk skole er på riktig vei. Denne undersøkelsen er et bedre verktøy en sistnevnte, siden den viser hva skole og skoleeier faktisk bidrar med, til elevenes læring i grunnleggende ferdigheter som lesing, regning og engelsk, sier Røe Isaksen.

- Vi kan ikke akseptere at noen skoler gir elevene over ett skoleår mindre læring enn andre. Alle elever skal ha de samme mulighetene til å lykkes, uavhengig av hvilken skole de begynner på, understreker sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Roald, Berit, NTB scanpix