- Trondheim Båtforening har allerede fått en tillatelse til vinterlagring oppe på pirene, uten at vi kan se at det foregår noen slik lagring, sier daglig leder ved Grilstad Marina, Liv Malvik.

Samtlige båter i vinterhavn ligger på vannet. Ifølge Malvik er det ikke økonomisk grunnlag for å drive maritim virksomhet på land. Dessuten finnes det flere virksomheter i trondheimsområdet som tilbyr vedlikehold og service.

Styreleder Olaf Hjelmeland har gjennom Adresseavisen rettet kritikk mot Grilstad Marina for at foreningen ikke har vært tatt med på råd i forbindelse med at området N7 øst for moloen er foreslått omregulert til boligformål. Båtfolket var forespeilet at de kunne bruke deler av området til oppstillingsplasser for vedlikehold og service.

1000 småbåter på Grilstad

Båtforeningen viser i sin merknad til at det er et stort antall fritidsbåter i trondheimsregionen, men det mangler areal som tilbyr mulighet for å kunne ta opp båten, spyle og bunnsmøre. Spyling og bunnsmøring kan utgjøre en miljøtrussel ved manglende tilrettelegging for oppsamling av bunnstoff. Det vil komme mange nye båtplasser ved Grilstad Marina, som med sine om lag 1000 båtplasser blir et av Norges største småbåtanlegg. Båtforeningen mener det bør finnes et serviceområde for båter der.

Båtforeningen har fått beskjed om at de i stedet kan benytte firmaer eller andre småbåthavner i Trondheim og nabokommuner, som har ledig kapasitet.

- Det er ikke primært opplagsplass det er størst behov for, men et serviceområde med plass til fire - seks båter for å få gjort ren båtene under. Det finnes knapt et sted hvor det gror så mye under båtene som på Grilstad, spesielt i indre basseng. Det kan skyldes stillestående vann. Jeg går ut fra at det er lite ønskelig at vi starter slik virksomhet på moloen, sier Jan Terje Strømsnes, daglig leder i Trondheim Båtforening.

Ifølge Strømsnes er moloen lite egnet til slik virksomhet, både på grunn av forurensingsfaren og at det ofte blåser for mye der.

Fra næring til bolig

På N7 var deler av området regulert til 17 000 m² næringsformål i fire etasjer. Nå har Grilstad Marina søkt Trondheim kommune om å beholde bare 2000 m² til næring og bruke resten til boligbygging. Sammen med området B3 vil det kunne bygges 383 boliger.

Etter at forslaget til omregulering har vært ute på høring, er det kommet inn seks merknader. Sameiet Kanalen med 174 leiligheter klager på reduserte siktlinjer og friareal for beboerne. Sameiet påpeker at en forutsetning for den eksisterende reguleringsplanen var at det ble avsatt tilstrekkelig areal på land for funksjoner knyttet til småbåthavna.

Andre tilbud finnes

I en redegjørelse til byplankontoret vedrørende de forskjellige merknadene viser Grilstad Marina til at det er betydelig kapasitet ved de virksomhetene som tilbyr båtservice i eller rundt Trondheim. Derfor er det neppe behov for å avsette areal til ytterligere serviceområder for fritidsbåter.

Dessuten har Trondheim kommune takket nei til å leie areal med den begrunnelse at det ikke er grunnlag for å drive økonomisk forsvarlig virksomhet på området. Den opprinnelige reguleringsplanen ble vedtatt av bystyret høsten 2009. Liv Malvik viser til at de økonomiske rammebetingelsene har endret seg siden den gangen.

Malvik fastholder sine tidligere uttalelser om at Sameiet Kanalen må ha misforstått når de hevder at det skal bygges boliger på grøntarealene. Det er bare beliggenheten på de private grøntområdene som foreslås endret for å få mer skjermede grøntområder enn i opprinnelig plan.

Vil bygge lavere

For den nærmeste bebyggelsen til Sameiet Kanalen foreslås lavere gesimshøyder enn maks regulert høyde. For området B3 forholder utbyggerne seg, med svært få unntak, til den opprinnelige reguleringsplanen.

- Når det gjelder et eventuelt bolighus på åtte etasjer på området N7 vil dette ligge så langt unna Sameiet Kanalen at dette vil være uproblematisk i forhold til siktlinjer, sol og skygge, sier Malvik.

Har beregnet trafikken

Alle boligene på Grilstad Marina er tilknyttet fjernvarme fra Statkraft, og utbygger vil i den forbindelse kontakte Statkraft i forbindelse med videre prosjektering av ledningsnett for fjernvarme i området.

Grilstad Marina har fått ViaNova til å beregne trafikkmengden i forbindelse med at det skal bygges flere boliger, 383 i alt. ViaNova har kommet til at det kan bygges 476 boliger på B3 før det gir en økning av trafikkmengden sammenlignet med eksisterende plan.

Miljøtrussel: Olaf Hjelmeland, styreleder Trondheim Båtforening, sier det mangler areal som tilbyr mulighet for å kunne ta opp båten for å spyle og bunnsmøre. Dette kan utgjøre en miljøtrussel ved manglende tilrettelegging for oppsamling av bunnstoff. Foto: jens petter søraa