Med en vanlig sykkel ville den kilometerlange turen vært et trafikkfarlig blodslit. Med en toppladet elkassesykkel ser den daglige morgenturen på Byåsen nærmest ut som en lek.

Bjarte Lykke tilhører andelen på seks prosent som sykler året rundt, også om vinteren. Men i motsetning til de fleste andre vintersyklister frakter han også barna med elsykkel.

Denne tirsdagsmorgenen har Trondheim kledd seg i sin aller vakreste vinterdrakt. Nysnøen ligger desimeterdyp og ikke en eneste plussgrad truer januaridyllen med glattis og sørpeføre.

I rekkehuset i Torshaugveien på Sverresborg er morgenvask og frokost unnagjort. Klokka tikker mot halv ni og barnehagestart.

- Syklet hver vinter i årevis

– Jeg har syklet hver vinter i årevis. Bare en sjelden gang har jeg vraket sykkelen til fordel for bilen. Som byplanlegger er det mye fokus på miljøvennlig transport.

For noen år tilbake tok jeg en beslutning om at jeg ville vise med egen livsførsel at det er fullt mulig å komme seg rundt i Trondheim uten å bruke bil.

Vi har en Volvo stasjonsvogn som vi bruker når det ikke er mulig å bruke sykkel. Kona har ikke elsykkel, men hun tar buss til jobben, sier Lykke, og tar på yttertøyet på minstemann Adam.

Den danske elkassesykkelen står like utenfor inngangsdøra. Før barna kan sette seg i kassen foran, må snøen fjernes.

Ordet fritt: Miljøpakken og syklister

Ungene foran i kassen

– Tidligere hadde vi en tilhenger vi koblet bakpå sykkelen. Elkassesykkelen er en stor nyvinning. Med ungene i kassen foran meg, er det mye lettere å holde kontakt og prate litt underveis. Nå sitter jeg rett bak de og kan snakke med de mens vi sykler, sier Lykke, som også trekker fram mange andre fordeler med kassesykkelen.

– Denne modellen har tre i stedet for to hjul. Det gjør den ekstra stødig. Den velter ikke selv om jeg kjører rett inn i en snøfonn og jeg kommer like godt fram om det er slaps eller dypsnø, forteller Lykke, og åpner kalesjen foran så Adam og Endre kan krabbe inn.

Den heldekkende kalesjen beskytter mot nedbør, kulde og vind, men storebror Endre liker seg best når kalesjen foran er oppe. Er den nede, forsvinner det meste av utsikten. Da er det mye morsommere ellers i året når ungene kan se alt rundt seg når de farer bortover i opptil 25 kilometer i timen.

Selv om det fortsatt snør, gjør Lykke et unntak denne dagen til ære for fotografen og tar ikke ned kalesjen foran på sykkelen.

Deler av veien er ikke brøytet, men elsykkelen suser gjennom snøen uten vansker.

Bruker sykkelen til handling, skitur og julebord

– Kassen er så stor at det er mer enn god nok plass til to barn. I tillegg til å frakte barna til barne-hagen har jeg også syklet med Adam og ski opp til Skistua. Å bruke kassesykkelen til storhandel er ikke noe problem. Jeg får lett stappet inn seks-sju fulle bæreposer med varer, forteller sykkelentusiasten, som også har brukt kassesykkelen til både kino og julebord.

- Da det var julebord på Rockheim, syklet jeg med dress under yttertøyet til Brattøra.

Når det regner, er det enkelt å ta med et ekstra skift med klær og sko i kassen. Alt er mulig hvis man er innstilt på å klare det, sier Lykke.

Han innrømmer at det er gått litt sport i å se hvor mange bruksmuligheter kassesykkelen har, og at det er mulig å ta seg fram over hele byen på all slags føre.

– Jeg har syklet helt til Hegstadmoen på vinterføre uten vansker, og før jul fraktet jeg et juletre i kassen.

En Bluetooth-høytaler jeg har montert i koppholderen i sykkelkassen gjør ungene kan se på barne-TV på mobilen min på vei hjem fra litt lengre turer, sier sykkelentusiasten.

Hjemmetjenesten elsykler til brukerne

- Sykkelen pløyer gjennom snø og sørpe

– Hva slags utfordringer skaper vinterføret for elsykling?

–Egentlig nesten ingen. Sykkelen er så robust at den pløyer gjennom både snø og sørpe. Det eneste jeg må passe på, er at girene kan fryse dersom det blir ekstra kaldt, sier Lykke, som vanligvis sykler videre til jobben på Tempe når barna er avlevert i barnehagen.

Den danske elkassesykkelen koster 55 000 kroner. Med ekstrautstyr som barneseler kommer sluttregningen på 65 000 kroner.

– Det er jo en del penger, men jeg sparer i alle fall bensinutgifter og bompenger. Og jeg slipper å stange i køen i rushtiden. Det tar bare et kvarter fra jobben og hjem. Uansett er det viktigste å ta vare på miljøet, sier Lykke.

Økt interesse for helårsbruk

Interessen for elkassesykler er økende. Kraftigere motorer og lastevolum på rundt 100 kilo, gjør at både privatpersoner og næringsliv kjøper syklene.

– Vi merker helt klart en økt interesse for å bruke elsykler hele året. Senest denne uken fikk jeg to forespørsler på en dag om elkassesykler for helårsbruk. En kunde ville ta med seg en hund i kassen, mens en annen kunde, en musiker i Trondheim Symfoniorkester, ønsket å bruke kassen til å frakte celloen sin, sier innehaver Terje Lutdal ved Trondheim Elsykkel.

Han har inntrykk av at mange velger å kjøpe en elkassesykkel i stedet for en bil nummer to.

Syklene har en rekkevidde på 30 til 60 kilometer med fulladet batteri. Lutdal karakteriserer kassesykkelen som «en smart flerbrukssykkel i sentrum. » - Man kommer fort fram, unngår køer og leting etter parkeringsplass, sier innehaveren.

Bjarte Lykke tilhører andelen på seks prosent som sykler året rundt, også om vinteren. Men i motsetning til de fleste andre vintersyklister frakter han også barna med elsykkel. Foto: Vegard Eggen
Elkassesykkelen har tre i stedet for to hjul og er så stødig at den velter ikke selv om man kjører rett inn i en snøfonn. Foto: Vegard Eggen
- For noen år tilbake tok jeg en beslutning om at jeg ville vise med egen livsførsel at det er fullt mulig å komme seg rundt i Trondheim uten å bruke bil, sier Bjarte Lykke, her med sønnen Endre. Foto: Vegard Eggen
Bjarte Lykke forbereder morgenens sykkeltur til barnehagen med Adam (i forgrunnen) og Endre (skjult bak sekken). I kassen på elsykkelen er det god plass til både sønnene og sekkene deres. Foto: Vegard Eggen