Den nye terminalen for Posten og Bring får blant annet solcellepaneler og en vindmølle, som vil sørge for energi til mellom 50 og 80 elkjøretøy.

I den forbindelse har Enova bidratt med 14,2 millioner kroner til å realisere nye miljøløsninger. Sammen med blant andre administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad og konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille, fikk Adresseavisen mandag en omvisning i den nye terminalen på Torgård. Den tas nå gradvis i bruk, ettersom de ulike avdelinger står ferdige. Hele terminalen skal være oppe og gå 5. april, men med offisiell snorklipping først i midten av september.

Den store postterminalen på Sluppen er solgt og skal være tømt til august. Prosjektsjef for byggingen av den nye terminalen, Ingar Norvik, forteller at Posten og Bring er i dag fordelt på fire terminaler i Trondheim. Ved samling sør i Trondheim på Torgård vil det bli langt mindre kjøring, slik at det årlige CO₂-utslippet kan reduseres med 250 tonn.

Sykle til jobben

Det kommer et eget drivstoffbygg og drivstoffanlegg for biodrivstoff. Ansatte oppfordres til å ta seg frem og tilbake fra jobb på en mest mulig miljøvennlig måte. Derfor blir det sykkelparkering under tak, med mulighet for å lade elsykler, rengjøre syklene og foreta enkle reparasjoner.

På den 60 mål store tomten reises en terminal på 26 000 m², inkludert administrasjon for post- og logistikkvirksomhet. Denne blir én av 18 terminaler i Norge. Her skal 480 ansatte jobbe. Bygget er utformet med tanke på fremtiden. Det er ventet at brevmengden fortsatt vil gå ned, mens antallet pakker bare vil øke.

- Pakkeanlegget vil få en kapasitet til å kunne sortere 9600 pakker i timen, forteller prosjektsjef for terminalen, Ingar Norvik.

Miljøet i førersetet

Konsernsjef i Posten Norge, Tone Wille, opplyser at miljøperspektivet har vært førende helt siden man begynte å planlegge post- og logistikksenteret på Torgård. – Samarbeidet med Enova har gitt oss muligheter til å satse på innovative løsninger, som gjør terminalen til Europas mest miljøvennlige terminal.

En entusiastisk Enova-direktør blir full av lovord om Posten Norge når han skal beskrive prosjektet. – Dette er et veldig ambisiøst prosjekt som det er en dyd å få være med på å realisere. I lavutslippssamfunnet må norske bygg både være mer energieffektive og belaste energisystemet mindre. Postens nye logistikksenter treffer på begge punkter. Her er det lagt vekt på redusert energibehov, samarbeid med naboer og selvforsyning, sier Nils Kristian Nakstad.

Han legger til at for Enova er Posten en ekstra spennende samarbeidspartner. Posten representerer totaliteten, ikke minst når det gjelder å ta i bruk miljøvennlig transport. – Posten er et velegnet laboratorium for eksperimentering, understreker Nakstad.

Støttet 7000 prosjekter

I løpet av de snart 15 årene Enova har eksistert, har de støttet rundt 7000 prosjekter. På Enova-konferansen denne uken vil den nye post- og logistikkterminalen bli viet ekstra oppmerksomhet.

Posten Norge har i mange år gått foran og vist vei når det gjelder å ta i bruk miljøvennlige transportløsninger. Med 1200 elbiler har den landets største flåte med elkjøretøy. I Trondheim distribueres det meste av posten folk får på bopel, av elkjøretøy. Ifølge Norvik

er målet at all transport i Trondheim skal skje med elkjøretøy, hydrogenbiler eller hybridkjøretøy.

I nyterminalen monteres 63 nye hurtigporter, som gjør at man kan spare 250 000 kWh i oppvarming hvert år. Solcellepaneler og en 18 meter høy vindmølle vil produsere til sammen 530 000 kWh i året, som lagres i en batteripakke og brukes til å lade 50–80 elkjøretøy.

Autonome lyktestolper

Varmen som dannes i kjølebygget, blir brukt i logistikksenteret til oppvarming. Sju autonome lyktestolper med egne solceller og vindturbiner skal produsere 6000 kWh årlig og kan lade elsyklene til ansatte, i tillegg til belysning. Sammen med nabobedrifter planlegger Posten å utnytte hverandres overskuddsenergi. Gjenvunnet kjølevarme skal lagres i leire nede i en energibrønn.

Terminalen skal kobles til fjernvarme med høyenergi. Det kommer eget avfallssystem med seks komprimatorer til ulikt avfall. Terminalen er bygget for å tilfredsstille de høyeste energikrav i vegger, tak, grunnmur og glassfasader.

Torgård: Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge og Ennova-sjef Nils Kristian Nakstad diskuterer ivrig miljøløsningene i den nye post- og logistikkterminalen som snart står ferdig. Foto: Richard Sagen