NTNU-studentene er generelt godt fornøyd med både å ha kommet inn på det studiet de helst ville, og med kvaliteten på studiet. Men ingen studenter i landet er mer misfornøyde enn sykepleierstudentene i Ålesund når det gjelder medvirkning.

NTNU har etter fusjonen tre sykepleierutdanninger fordelt på like mange byer og institutt. Men det er veldig store forskjeller på hvor fornøyde studentene er på de tre studiestedene. I Gjøvik og Trondheim er sykepleierstudentene godt fornøyd, mens i Ålesund er studentene svært lite tilfredse med studiet sitt.

Det viser Studiebarometeret 2016 som Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) la fram mandag. Det er en undersøkelse der norske studenter på 2. og 5. året svarer på spørsmål om studiekvalitet. Generelt er studentene med mye praksis mer tilfredse enn de uten praksis i studietiden. Norske studenter er generelt godt fornøyde med studiene sine. Men de er minst fornøyd med tilbakemelding og mulighet for medvirkning.

Sjokk i Ålesund

- Det kom som et sjokk av vi er dårligst i landet, sier instituttleder Elin Margrethe Aasen ved helsevitenskap i Ålesund. Nå skal hun snakke med studentene for å finne ut hva de kan gjøre bedre.

- Vi kan ikke leve med dette. Det var ikke hyggelig å lese Studiebarometeret, sier Aasen og forteller at hun var spent på forhånd fordi undersøkelsen ble tatt opp i en periode med mye støy.

Instituttleder Elin Margrethe Aasen forklarer noe av den manglende tilfredsheten med at studentene manglet undervisningslokaler og måtte ta i bruk en gymsal der de også har hatt problemer med det digitale anlegget. Det er nå ryddet opp i, sier Aasen. Hun regner også med at det er andre årsaker til at sykepleierstudentene i Ålesund er lite tilfredse.

Karina Hope og Solveig Hvidsten er begge midt i sykepleierstudiet i Trondheim. De liker godt at det er mye praksis i studiet og er fornøyd med kombinasjonen ferdighetstrening, forelesning og praksis. De kommer rett fra gruppearbeid om pediatri (barnesykdommer) der de jobber med et case, har laget film og skal ha framføring fredag.

Må gjøre noe med de store forskjellene

Ikke fornøyd: Dekan Björn Gustafsson ved fakultet for medisin og helsevitenskap syns det er vanskelig å svare på hvorfor ålesundstudentene er så misfornøyde med sykepleierstudiet sitt.

Dekan Björn Gustafsson er leder for det nye NTNU-fakultetet for medisin og helsevitenskap. På hans fakultet er medisinstudentene i Trondheim svært godt tilfredse med sine studier. I Gjøvik er både sykepleierstudentene og radiografstudentene blant de mest tilfredse i landet.

Det bekymrer ham at det er så store forskjeller mellom de tre studiestedene. Fredag denne uka skal han for første gang på allmøte med sine ansatte i Ålesund. Der blir den lave tilfredsheten blant sykepleierstudentene et tema.

- Det er vanskeligere å komme inn i Trondheim enn i Ålesund. Det sier nok også noe om hvor motiverte studentene er, sier Gustafsson.

- Vi må finne ut hva som fungerer godt og hva som ikke fungerer.

Gustafsson mener også fusjonen gir studiestedene noen muligheter. De kan lære av hverandre.

Lite miljø i Ålesund

- Én forskjell mellom Gjøvik, Ålesund og Trondheim er at Ålesund bare har sykepleierutdanning ved institutt for helsevitenskap. Gjøvik har også radiograf, ergoterapi og Senter for omsorgsforskning. Det er grunn til å tro at et større miljø også påvirker tilfredsheten. Men vi må ikke komme til Ålesund som storebror og fortelle at de skal gjøre det som i Trondheim.

Gustafsson viser til det helintegrerte universitetssykehuset som en suksess i Trondheim. Han mener det gjør at tilfredsheten både blant medisinstudenter og sykepleierstudenter er høy. Men også på studiene ved hans fakultet i Trondheim er studentene misfornøyde med tilbakemeldinger og medvirkning. Det skal de gjøre noe med, sier han.

- Vi underviser mindre i plenum og går mer over til gruppeundervisning. Vi prøver også å få til mer kontinuitet blant veilederne slik at studentene får oppfølging fra samme person over tid.

Praksis er bra

- Praksis, sier de fire medisinstudentene Veronica Velle-Forbord, Martine Åstebøl, Marie Hagenes og Anne Marte Næss når vi spør hva de liker med medisinstudiet i Trondheim. De starter med praksis tidlig i første året og fortsetter med kombinasjonen av teori og praksis gjennom hele studiet. De kjenner seg igjen i undersøkelsen og er generelt veldig godt fornøyde. Men de er misfornøyde med at de får lite tilbakemelding. De tror bedre og flere tilbakemeldinger ville økt læringsutbyttet.

Fornøyde studenter: Men medisinerstudentene Anne Marte Næss (t.v.), Marie Hagenes, Veronica Velle-Forbord og Martine Åstebøl er misfornøyde med tilbakemeldingene.

- Men jeg savner å være på Gløshaugen i et større studentmiljø, sier Martine Åstebøl.

- Her på Øya har vi bare hverandre. Vi blir litt isolert fra de andre NTNU-studentene, sier hun.

Marie Hagenes derimot, er uenig. Hun liker seg blant medisinstudentene.

- Det gir godt samhold i klassen, sier hun.

De er også uenige i synet på forelesninger. Martine Åstebøl mener det er varierende kvalitet på forelesningene, mens Marie Hagenes liker å høre en foreleser fortelle hva som er viktig og relevant.

- Dessuten er det hyggelig å treffe klassen, sier hun.