Det blir vanskeligere å kjøre bil i Oslo de neste årene. Sykle, gå eller reis kollektivt, er rådet fra rådhuset. Skal du kjøpe bil, oppfordrer oslopolitikerne folk til å velge el- eller hydrogenbil.

Nå viser det seg at folk i hovedstaden girer om fra dieselbiler til hybrid- og elbiler.

Kundene vil ha klimavennlige biler

– Vi har sett en stor endring de siste to årene, sier selger Marius Krogseth hos Kia-forhandleren på Ensjø, til Aftenposten.

I butikkens «grønne hjørne» står el- og hybridbilene på rekke og rad.

Les også: Her blir det parkeringsforbud mandag morgen

– Elbilene blir solgt nesten før vi får dem inn, sier Krogseth.

Nesten alle bilene som ble solgt i butikken i januar i år er enten hybrid- eller elbiler.

– I januar i fjor solgte vi 31 biler. 15 av dem var enten elbil eller hybrid. I årets første måned var 28 av 31 salg slike biler.

Krogseth tror mange kunder er redde for at miljørestriksjoner skal gjøre at de ikke å kan bruke dieselbilen sin. Da folk i Oslo måtte parkere dieselbilen en dag i januar på grunn av elendig luftkvalitet, ble butikken ringt ned av kunder.

Del av en større trend

Samme tendens ses i resten av landet.

Les også: - Vi må nok be trondhjemmerne om å droppe bilen

– Det har vært dramatiske endringer fra 2016 til 2017 når det gjelder hva slags biler folk kjøper. Det er en sterk overgang til el-biler, hybridbiler og ladbare hybrider, sier administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken til Aftenposten.

I Oslo er tendensen enda tydeligere. Her har andelen nyregistrerte dieselbiler falt fra 32,6 til 19,1 prosent fra i fjor til i år, for perioden 1. januar til 5. februar. I samme periode har andelen ladbare hybridbiler økt med 125 prosent: fra 11,2 til 23,4 prosent.

Tallene viser sterkest overgang til ladbare hybrider - biler som kan kjøres i opptil 50 kilometer på strøm, før bensinmotoren overtar, skriver Aftenposten.

Tror folk tar politikernes signaler

– Det er ingen tvil om at all medieoppmerksomheten og de forslagene oslopolitikerne har kommet med har hatt stor betydning, sier Solberg Thorsen.

Les også: Fortsatt stor interesse for dieselbiler

Han tenker ikke bare på dieselforbud enkelte dager, men på varsel om lavutslippsoner og at miljødifferensierte bomtakster gjør at det blir vesentlig dyrere å kjøre dieselbil gjennom bomringen.

– Norske bilkjøpere er ikke dumme. De posisjonerer seg i forhold til de signalene de får. Dette er typisk for Oslo, men det skjer også i Bergen. Der er dieselandelen nede i 13,6 prosent, mens elbilene, som utgjør 30 prosent av bilparken, gjør Bergen til Norges el-bilhovedstad, forteller Solberg Thorsen.

– Vi vil ha en mindre bil som er bedre for miljøet

I Oslo er Atle Brække Eriksen og Anette Lilleaas Eriksen på biljakt. Men de er usikre på hva de skal velge som erstatning for bilen de kjører i dag, en Honda bensinbil.

Les også: Helgesen: - Viktig med tiltak mot dårlig luftkvalitet

Paret kjører bil til jobb, men får snart gangavstand til arbeidsplassen og mindre behov for bil i hverdagen.

– Vi ønsker oss en mindre bil. Det er bedre for miljøet, sier paret, som vil ha en bil med plass til barneseter til de to barna, skiutstyr og bagasje.

Elbil strekker ikke helt til, for vi reiser ofte til fjells, sier de. De velger å prøvekjøre den bensingjerrige hybriden, som går på en kombinasjon av bensin og elektrisitet, men er ikke sikre på om de skal kjøpe.

– Kanskje venter vi litt, ser an og leier eller leaser bil i mellomtiden, sier paret.

Brukte dieselbiler i hopetall

Hos Kia-forhandleren på Ensjø står kun én ny dieselbil, men mange bruktbiler. Kunder utenfor Oslo er fortsatt interessert i dieselbiler, men nybilsalget er nå nesten utelukkende hybrid- og elbiler hos forhandleren på Ensjø.

Les også: 30 prosent færre dieselbiler gjennom Oslo

– Den eneste grunnen til at vi har denne stående, er at den kommer som hybrid i juni, sier Krogseth om dieselbilen.

– Hvor miljøbevisste er kundene?

– Ikke i det hele tatt. Det er lommeboken som bestemmer. Biler med lav avgift er derfor populære hos bilkjøperne. Redsel for ikke å få brukt bilen på grunn av restriksjoner, snarere enn miljøgevinst, er ofte kundenes beveggrunn for å kvitte seg med dieselbilen og ønske seg en ladbar bil, sier selger Mats Kristoffersen.

Salg av dieselbiler på vei ned siden 2011

Forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt bekrefter at salget av dieselbiler har gått tilbake siden 2011. Han mener mye skyldes vinteren 2010 i Bergen, da luftforurensningen i sentrum var ekstremt høy, og man begynte å snakke om forbud mot å kjøre dieselbil i bysentra eller skyhøye bompenger.

– Siden har salget av dieselbiler gått jevnt og trutt nedover, forskeren.

Han tror den ene dagen i vinter med dieselforbud i Oslo, kommer til å føre til at veldig få osloborgere kjøper dieselbiler.

Fridstrøm har jobbet mye med å studere hvor lang tid det tar å skifte ut bilparken.

Selv om dieselbilsalget stuper, vil det likevel gå lang tid før bilene er ute av bilparken. Vi må i beste fall frem til 2036 før vi har 90 prosent utslippsfrie biler i Norge.

– Fra det tidspunkt der elbiler begynner å komme inn i markedet til de dominerer bilparken, tar det minst 25 år. De begynte i 2011 – med så mye som én prosent av markedet. Så kan selvfølgelig politikerne gjøre det ekstra utrivelig for dieselbiler og bensinbiler ved å etablere lavutslippssoner i byene og skyhøye priser i bomringen, sier Fridstrøm.

Elbiler får lengre rekkevidde om kort tid

– Det er fint at politikerne er så entydige og sikter mot nullutslipp for biler, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal.

Hun påpeker at hva slags bil du skal satse på, i stor grad avhenger av hvor du bor og hvor du kjører. Det er forskjell på å bo i grisgrendte strøk og i by.

 Dieselbil kan være god å ha for mange utover i landet, men bor du i Oslo, bør du tenke nullutslipp. Eventuelt vente med å kjøpe bil og heller bruke nabobil, leasingbil eller leiebil i en overgangsfase, sier Sagedal.

Vil bidra til målet om nullutslipp

– Vi har vært skeptiske til utspill fra oslopolitikerne om at dieselbilen er uaktuell. Det er viktig for oss å si at det er helt ulik situasjon i storbyene enn i andre strøk av landet, sier Inger Elisabeth Sagedal.

NAF ønsker likevel å bidra til målet om nullutslipp fra nybilsalget i 2025. Sagedal viser til at mange nullutslippsbiler kommer med lengre rekkevidde om kort tid. Elbil vil dermed være relevant for flere enn i dag.

– Vi er opptatt av å formidle kunnskap om den revolusjonen som kommer til å skje på norske veier. Et teknologiskifte vil endre vårt syn på bil. Det handler om at fossilbilen fases ut på lang sikt, sier hun.

Atle Brække Eriksen og Anette Lilleaas Eriksen vurderer å kjøpe hybrid- eller elbil og får hjelp av bilselger Mats Kristoffersen hos Kia Ensjø. Foto: Jan T. Espedal/Aftenposten
Marius Krogseth hos Kia-forhandleren på Ensjø bistår Ståle Eide og Marianne Olsen som vurderer å kjøpe en praktisk og miljøvennlig bil. Foto: Jan T. Espedal/Aftenposten