Gjennom den profilerte konsulenten Van Hipp jr. og hans kontakter har de fått innpass på høyt nivå både med forskningsmiljøer og myndigheter under et besøk i USA denne uken.

Der skal de selge inn forskningsparken Hell Arena – eller Hell Smart Mobility Center, som prosjektet nå også kalles.

- Vi har brukt konsulentselskapet ADI, (American Defence International, journ.anm.) til å hjelpe oss. Van Hipp, som har jobbet for oss, har gode kontakter, sier Hilberg Ove Johansen, som er en av prosjektlederne for Hell Smart Mobility Center.

Gode kontakter. Daværende presidentkandidat Donald Trump (til v.) omfavner Van Hipp Jr. i forbindelse med et valgkamparrangment i Sør-Carolina i fjor. Mens Trump nå er president jobber lobbyisten Van Hipp Jr. blant annet for trønderske interesser Foto: RANDALL HILL, Reuters

Tette bånd til Trump-regimet

Det er en sterk underdrivelse. Det er kjent at lobbyisten og juristen Van Hipp Jr. har tette bånd til Trump-leiren. Han er tidligere leder av det republikanske partiet i Sør- Carolina. Og med sin bakgrunn fra hæren var Van Hipp jr. ansvarlig for mobiliseringen av reservestyrkene i forbindelse med operasjonene Desert Shield, Desert Storm og dermed den første Gulfkrigen.

Gjennom sin tilknytning til den konservative Fox News har han deltatt i mer enn 500 tv-sendinger på kanalen. Han er også mye brukt som ekspertkommentator for CNN, CBS, Sky News og flere andre tv-stasjoner når det gjelder terrorisme og kampen mot terror.

Møter i Washington

Mandag, tirsdag og onsdag denne uken har de trønderske representantene et tett møteprogram flere steder i USA. Onsdag sto møter med representanter for Departement og Transportation, Departement og Energy og trolig også Departement of Defence, i Washington, på planen. Det er også booket møter med ledelsen for International Transportation and Innovation Center i Greenville South-Carolina, og Clemson University – International Center for Automotive Research og et besøk ved Seaside Institute i Panama City, Florida.

- Vi støtter prosjektet fullt ut. Dette har så stort potensial og er så viktig for Stjørda at om vi får det til at det bare er flyplassen som er viktigper, sier varaordfører Ole Hermod Sandvik (H), som selv er med på USA-besøket.

Levende laboratorium

Hell Smart Mobility Center er en testbane og laboratorium-anlegg for selvgående kjøretøy og elbil-teknologi, som etter planen skal bygges opp fra bunnen ved motorsportanlegget på Frigården i Lånke. Dersom prosjektet blir virkelighet kan det dreie seg om investeringer i størrelse opp mot én milliard kroner. I det ligger blant annet en flere kilometer lang testbane med muligheter for å prøve ut både autonome kjøretøy, fjernlading og kjøreforhold fra flere ulike årstider, på én runde.

Gigantinvestering. Dersom planen blir virklighet kan det være snakk om investeringer på mange hundre millioner kroner i og rundt Hell Arena, eller Hell Smart Mobility Center, som anlegget også kalles.

Det er blant annet Norges posisjon som et «levende laboratorium» for bilindustrien når det gjelder elektriske biler, som gjør at prosjektet vekker interesse. I tillegg er nærheten til de tunge forskningsmiljøene i Trondheim, med Sintef og NTNU i spissen, og ikke minst kort vei til flyplass, viktige salgsargument. Fra før er også Innovasjon Norge og flere offentlige aktører med på laget. Blant annet har Stjørdal kommune gått inn med midler til prosjektarbeidet.

Tett på forskningsmiljøene

En enstemmig transport-komité på Stortinget har gitt full støtte til Hell Arena. Komiteen vedtok en merknad til statsbudsjettet, som i praksis betyr at Stortinget gir et kraftig signal til regjeringen om at man ønsker å satse på prosjektet. Ifølge prosjektleder Johansen, som selv har møtt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, for å diskutere prosjektet, sitter trolig politikere med mye av nøkkelen til å få realisert prosjektet. Han forteller om møter med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som også stiller seg positiv til prosjektet. Johansen vil imidlertid ikke svare direkte på Adresseavisens spørsmål om planlagte møter med amerikansk industri, blant annet Tesla, i forbindelse med USA-besøket.

Jakter støtte i USA. Hilberg Ove Johansen har den siste tiden jobbet mer eller mindre på fulltid med planene om Hell Arena. Foto: Privat

- Men jeg kan jo vise til at samferdselsministeren har kommet med et frieri til Tesla om at de burde etablere sin neste batterifabrikk her i landet. De vet jo også hva som skjer her, sier Hilberg Ove Johansen, som selv har vært delvis fristilt fra jobben som General Manager i Amcar for å jobbe med prosjektet.