Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) og Kontaktutvalget på Lade (KUL) mener Trondheim kommune gjør altfor lite for å trygge skoleveien.

I Olav Engelbrektssons allé kjører busser, lastebiler og annen trafikk tett ved elever på vei til Lade skole, som inntil videre leier lokaler på Ringve. Utenfor skolen, i krysset ved Sjømannsveien, slippes unger av. Sjømannsveien mangler gangfelt ved skolen.

Trafikksituasjonen virker uoversiktlig. Den voldsomme boligbyggingen på Lade har ført til en betydelig trafikkøkning.

Foreldrene krever at skoleveien sikres med fysisk skille fra bilveien, enten med midtrabatt mellom veien og fortauet, eventuelt autovern eller gjerde. De ønsker også innføring av 30-sone med fartshindringer, ikke bare rett ved skolen.

Syklister og skolebarn

- Jeg er glad FAU og kontaktutvalget jobber aktivt for å bedre trafikksikkerheten for ungene våre. Det blir fort trangt på fortauet med unger og syklister blandet sammen, sier Andreas Westin og holder et godt tak i ungene. Han mener det burde vært en egen sykkeltrasé og fysisk skille mellom fortauet og bilveien.

- Vi har i flere år sendt bekymringsmeldinger til kommunen, der vi har bedt om at fotgjengerne må sikres bedre. Rektor ved Lade skole har gjort det samme. På en 150 meter lang strekning ved skolen er det innført midlertidig 30-sone og fartshumper, sier Marthe Juliussen, medlem av FAU og KUL.

2. mars inviterer kontaktutvalget til nok et folkemøte på Lade, der temaet er «Lade vokser». Denne gangen rettes oppmerksomheten mot biltrafikk og trafikksikkerhet for beboerne på Lade. – Hvordan kan en velge å nedprioritere trafikksikkerhet i en byplan som involverer så store utbygginger, er et av spørsmålene som stilles.

Et annet problemområde, ifølge Gurli Meyer i FAU og KUL, er Ladehammerveien og byggingen av nye Lade skole. Hun sier mange frykter det kan skje en ulykke på grunn av anleggstrafikken. Mange elever har Ladehammerveien som skolevei.

Bilene kjører fort

- Bussene kjører i minst 50 km/t og noen biler er nok oppe i 80 km/t, uten at vi har kunnet måle hastigheten. Det finnes ingen fysisk hindring mellom ungene og den nedslitte fortauskanten, påpeker Juliussen. Seksåringene går skulder ved skulder og kan finne på å trå ut i veien.

Kontaktutvalget har mobilisert når Adresseavisen møter dem i krysset Olav Engelbrektssons allé ved Smedstuveien tidlig torsdag morgen. Med i KUL er foruten FAU, også Sportsklubben Trygg/Lade, Lade menighetsråd, Lade seniorlag, borettslag og sameier, Ringve Museum og Ladesletta helse- og velferdssenter.

En av dem som har engasjert seg i arbeidet for en tryggere skolevei og trafikksikkerhet generelt på Lade, er sogneprest Jan Asbjørn Sagen. – Vi vil at ungene skal ha en trygg skolevei, og da må gangveien skilles fra bilveien med fysiske tiltak. Den omfattende boligbyggingen, kjøpesentrene og arbeidsplassene på Østmarka og ved NGU samt idrettsanleggene genererer veldig mye biltrafikk.

Sagen mener kommunen lager klattvise planer for Lade, han etterlyser en mer helhetlig tankegang.

Bygger i ekspressfart

Leder for KUL, Siri Ramberg Stav, sier de er opptatt av at alle som bor eller jobber på Lade skal kunne ferdes trygt og sikkert i trafikken. – Boliger bygges i ekspressfart, uten at kommunen ivaretar interessene for de myke trafikantene. Vi håper noen fra kommunen på folkemøtet vil gi oss innsikt i mulige planer, sier Stav.

FAU og skolen har skrevet brev til byplankontoret og bedt om redusert fartsgrense også på strekningen Olav Engelbrektssons allé fra Østmarkveien til Smedstuveien. I sitt svarbrev peker byplansjef Hilde Bøkestad på at «det største problemet med en redusert fartsgrense, er at bilister ikke respekterer fartsgrenser som ikke henger sammen med veistandarden». Veiens utforming er tilpasset et fartsnivå på 50 km/t eller høyere, og det vil bli vanskelig å etablere et fartsnivå på 30 km/t.

Byplankontoret frykter at ved å innføre 30-sone i hele Olav Engelbrektssons allé kan trafikk føres over til mindre veier som er mindre egnet, som Lade allé. Olav Engelbrektssons allé er hovedvei til ytre deler av Lade og dekker store boligområder, Østmarka sykehus og noen øvrige arbeidsplasser.

Viktig stamrute for buss

Olav Engelbrektssons allé er ifølge byplankontoret en av byens viktige stamruter for buss. Å skilte ned til 30-sone vil gi store forsinkelser for kollektivtrafikken og er ikke forenlig med Trondheim kommunes satsing på miljøvennlige transportmidler. Derfor vil ikke byplankontoret anbefale redusert fartsgrense. Når nye Lade skole står ferdig, vil den 150 meter lange strekningen med 30 km/t ved den midlertidige skolen fjernes, og da kan kommunen vurdere å skilte 40 km/t fra Jarleveien til avkjørselen til Østmarkveien.

Marthe Juliussen sier hun ble overrasket over svaret. Byplankontoret har utelatt den viktigste faktoren – at dette er en skolevei. Også utenom skoletid bruker mange barn veien til og fra fritidsaktiviteter.

Trafikkfarlig: 2. mars blir det folkemøte på Lade der trafikkforholdene blir et sentralt tema. Marthe Juliussen (t.v.) og Gurli Meyer fra FAU og Kontaktutvalget på Lade synes Trondheim kommune ikke tar trafikksituasjonen for elevene ved Lade skole (Ringve) alvorlig nok. I krysset Sjømannsveien ved Olav Engelbrektssons allé oppstår lett trafikkfarlige situasjoner. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Trangt: Syklister og skoleunger må dele på plassen i Olav Engelbrektssons allé. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
30-sone: FAU ved Lade skole krever 30 km/t i Olav Engelbrektssons allé, ikke bare rett forbi skolen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Skummelt: Bussene kjører i 50 km/t rett ved der elever på vei til Lade skole ferdes. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen