• LO-forbundet Fagforbundet er ikke tvil. Bussjåførene hadde lov til å legge ned arbeidet mandag.

  • LO sentralt derimot mente den var ulovlig og ba på forhånd om at den ikke ble gjennomført.

  • Fylkesordfører Sandvik mener det er umulig å innfri streikekravet om at alle skal ha matpause sammen med andre.

I tre timer mandag sto mange av bussene stille i Trondheim. Bortimot 70 bussjåfører la ned arbeidet mellom klokka 10 og 13 i protest mot Sør-Trøndelag fylkeskommune og nye anbudskrav fra 2019. De krever rett til å ta matpausen sin sammen med andre og ikke alene i hvilebuene på endeholdeplassene.

LO advarte mot streiken

Busselskapene og arbeidsgiverorganisasjonen NHO mener streiken var ulovlig fordi sjåførene streiket for egne arbeidsforhold.

- Det hører hjemme i tariff-forhandlingene mellom partene, sa NHO-direktør Nina Melsom for tariff og medlemstjenester. NHO vurderer å gå til arbeidsretten.

De tre busselskapene Tide, Trønderbilene og Nettbuss trekker sjåførene i lønn for de tre timene de la ned arbeidet.

I et brev til Fagforbundet, datert onsdag 15.februar, skriver LOs Tor-Arne Solbakken:

«LO er gjort kjent med varsel om politisk streik i Tide Buss Trøndelag og Trønderbilene Trondheim. Den aktuelle demonstrasjonen vil innebære at arbeidet nedlegges bl.a. med det formål å ha spisepauser i sosiale fellesrom, som kantiner, med mulighet til felles prat, læring og erfaringsdeling. LOs syn er at aksjonen vil være tariffstridig da den retter seg mot egne lønns- og arbeidsforhold. Vi ber derfor om forbundets tilbakemelding på at aksjonen ikke vil bli gjennomført.»

LO vil ikke kommentere dette mer siden saken trolig ender i arbeidsretten.

- Må skyldes misforståelse

- Dette må skyldes en misforståelse, sier Stein Guldbrandsen som er medlem i arbeidsutvalget i Fagforbundet. Han mener fylkeskommunen i sine nye anbudskrav går til angrep på medbestemmelsesretten i arbeidslivet.

- Denne streiken har ingenting med nåværende lønns- og arbeidstidsforhold å gjøre, men er en protest mot at fylkeskommunen gjennom AtB blander seg inn i skiftplanene for bussjåførene. Det er en sak mellom partene, sier Guldbrandsen som mener at fylkeskommunen og AtB som oppdragsgiver ikke har noe med hvor sjåføravløsningen skal skje. Etter hans mening er det dette kravet som fører til at sjåførene ikke kommer seg til et felles samlingspunkt for å ha matpause sammen med andre sjåfører.

Stein Guldbrandsen er medlem i arbeidsutvalget i Fagforbundet. Foto: Fagforbundet

- Fylkeskommunen viser mistillit

- Fylkeskommunen viser med dette mistillit til at partene selv finner løsninger. Det protesterte sjåførene mot da de la ned arbeidet mandag, sier Stein Guldbrandsen. Han mener fylkeskommunen med dette bryter med den norske modellen som sikrer arbeidstakere rett til medbestemmelse.

- Streiken var en protest mot at fylkeskommunen lar sitt bestillerselskap AtB nulle ut deler av det ordinære partsarbeidet. AtB har fra sitt lukkede rom bestemt hvordan pauseavløsningen skal være på enkelte bussruter om to år. De streikende krever at fylkesordføreren i egenskap av generalforsamling sørger for at bussjåførene fortsatt sikres rett til medvirkning, sier Guldbrandsen fra Fagforbundet.

Bygger nye samlingspunkt

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) mener det er opplagt at fylkeskommunen som oppdragsgiver må mene noe om dette og slår fast at bussjåførene fortsatt må ta matpausene sine på endeholdeplassene.

- Sånn er det i dag, og sånn er det også andre steder, sier fylkesordføreren.

- Ellers blir det umulig å få det til å gå opp. Vi ønsker å legge til rette for at sjåførene skal få spisepause sammen med andre, og har i dag kantina på Sandmoen og planlegger et depot med kantine i øst og på knutepunktet på Strindheim. Samtidig bygger vi nye hvilebuer for 20 millioner kroner, sier fylkesordfører Sandvik.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap).

Han mener at dersom sjåførene skulle hatt et felles møtepunkt i sentrum, hadde det ført til at bussene hadde blitt stående der i pausen. Derfor må sjåførbyttene og pausene etter hans mening skje utenfor sentrum.