- Ny startdato for nytt ruteopplegg er satt til 3. august 2019, bekrefter Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Premieren for den nye rutestrukturen, den største omleggingen av kollektivtrafikken i byens historie, var opprinnelig fastsatt til 20. august 2019.

- Vi har skjøvet fram startdatoen for det nye ruteopplegget av hensyn til å få kjørt igjennom trafikkledelse, rutesystem, billetthåndtering og sanntidsinformasjon så tidlig som mulig, før trafikken øker etter sommeren. Vi gjør også dette av hensyn til kundene. Dermed kan vi få testet en rekke faktorer i den nye rutestrukturen mens det fortsatt er skoleferie og før immatrikulering av nye studenter, forteller Harald Storrønning, avdelingsdirektør for avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Debattmøte om trafikk: - Det er svært få biler i Midtbyen

Nytt ruteopplegg en helg gir «mykere start»

At premieren for den nye rutestrukturen skjer på en lørdag, i stedet for en tirsdag, som først fastsatt, betyr at AtB, operatørene og busspassasjerene får en «mykere» start av nye ruter og nye systemer.

- På lørdager og søndager kjører vi omtrent halv kapasitet av det vi gjør på hverdager. Det gjør de to første dagene mer oversiktlige slik at vi lettere kan luke bort «barnesykdommer» vi garantert vet vil komme. I løpet av en uke eller to, før skolene begynner igjen, regner vi med at alt det praktiske rundt det nye ruteopplegget vil fungere optimalt, sier Storrønning.

- Hvilke «barnesykdommer» kan det være snakk om?

- Det nye ruteopplegget er også en virksomhetsoverdragelse hvor Trondheim, bokstavelig talt over natten, fra 2. til 3. august, skifter fra gammelt til nytt rutesystem. Det vil innebære at en lang rekke sjåfører må forholde seg til både ny arbeidsgiver og nye ruter fra den ene dagen til den andre. Mange vil kjøre linjer de aldri har kjørt tidligere. Det vil garantert føre til episoder hvor sjåførene, som ikke har de nye rutene «i fingrene», kjører feil langs rutetraseen.

Les også: Mulig å bygge superbusstasjoner til en fjerdedel av prisen

Regner med påloggingsvansker

Andre feil som vi regner med vil oppstå, er påloggingsvansker med billettsystemet, og at sanntidssystemet, som viser når bussen er ventet til holdeplassen, ikke fungerer slik det skal, påpeker Storrønning, som lover oppdatert informasjon om ruteomleggingen i ukene og månedene før 3. august.

Det er ikke bare operatørene og AtB som må venne seg til den store omleggingen av rutesystemet. Det gjelder også passasjerene. Det akter AtB å gjøre noe med.

- Mange passasjerer må forholde seg til helt nye ruter og nye traseer. På superbussene blir det ikke betaling om bord, noe som forutsetter at alle passasjerer har betalt før bussen kommer. Vi ser for oss en grundig «kundeopplæring» med en solid informasjonskampanje i ukene og månedene før omleggingen, sier Storrønning.

Leddbuss mot superbuss - dette er forskjellene

Prøvekjøring før 3. august

AtB har drøftet om det er mulig med en enda tidligere startdato enn 3. august, men har kommet fram til at det vil være praktisk umulig, ikke minst av hensyn til sjåførene og deres ferieavvikling.

- Vi er avhengig av at sjåfører får tilstrekkelig opplæring på nytt rutetilbud, bussmateriell og tilhørende It-systemer før rutekjøringen starter. Vi vurderer derfor at tidligere start enn 3. august kan bli vanskelig da sjåfører skal ha ferie og avvikle timebank. Levering og klargjøring av superbussmateriell er jo også en kritisk faktor som også påvirker muligheten for opplæring og prøvekjøring av traseer, sier Storrønning.

Alle sjåfører kommer til å prøvekjøre de nye rutene før 3. august. Det betyr at prøvekjøringen av rutene må skje parallelt med det vanlige ruteopplegget.

Selv om premieren for det nye ruteopplegget skjer på en lørdag, vil premieredøgnet likevel bli svært hektisk. – Natten mellom 2. og 3. august skal samtlige holdeplasser få ny skilting og ny ruteinformasjon. Før bussene begynner å gå, skal sjåfører som bytter arbeidsgiver levere sin gamle uniform hos tidligere arbeidsgiver og få utlevert kjøreplaner og utstyr hos den nye operatøren, sier Storrønning.