Hver dag ruller 90 lastebiler ut fra Volvo Lastvagnars fabrikk utenfor Göteborg i Sverige. Med opp mot 120.000 produserte lastebiler årlig er de blant verdens største lastebilprodusenter.

I dag lager de flere typer motorer parallelt, fordi de må forholde seg til stadig skiftende utslippskrav fra ulike myndigheter.

– Man må tenke gjennom hva som er politisk ønsketenkning og hva som er realistisk å få til. Det hadde vært enklere for oss om de strengeste kravene gjaldt overalt, sier Torstein Magelssen, informasjons- og PR-sjef hos Volvo Norge.

Sjekk selv! Her kan du se om bilen din tåler den nye bensinen

Eksperimenterte med lastebiler og drivstoff

I 2007 bygget Volvo syv prikk like lastebiler, som kunne gå på hvert sitt fornybare drivstoff.

Målet var å finne ut hva som virket og ikke virket, og å finne ut hva myndigheter verden rundt ville satse på.

– Vi reiste til Brüssel, Washington og Beijing, vi snakket til og med med Al Gore, og spurte om hva vi skulle satse på, sier produktsjef hos Volvo Lastvagnar Mats Franzén.

- Konklusjonen?

– Vi ble møtt med absolutt taushet. Ingen hadde svaret, sier Frantzén.

Lite begeistring for biodrivstoff

Før jul vedtok regjering og støttepartiene at 20 prosent av drivstoffet til norsk veitrafikk skal være biodrivstoff innen 2020.

På personbilsiden går man i retning av ladbare, utslippsfrie personbiler.

Derfor har mange vendt seg lastebilbransjen med forventninger om at tungbilene skulle sluke store mengder biodrivstoff.

Men i den bransjen er det lite eller ingen begeistring for biodrivstoff, viser våre undersøkelser.

Volvo er skeptiske til første generasjons biodrivstoff, og har i prinsippet lagt det bak seg, men de gjør et unntak for andregenerasjons HVO (hydrotreated vegetable oil).

Problemet med HVO er tredelt: Så godt som ingen bilprodusenter har godkjent HVO på sine biler. Prisene har føket i været. og i dag produseres det så lite bærekraftig HVO at det på ingen måte kan dekke behovet.

I januar i år stoppet Norges Lastebileier-forening en egen test med HVO. Det var ikke lenger økonomisk forsvarlig.

Les også kommentaren "Biodrivstoff en klimabløff"

Dieselmotoren kommer til å bli viktig i mange år fremover

Volvos produktsjef har en ting å si om fremtiden, og det sier han både til EU, Sverige og Norge: Det finnes ikke én løsning som er løsningen på alt rundt drivstoff.

– Det kommer så mange initiativ fra så mange ulike hold rundt om i verden. Også for fremtiden må vi kunne tilby ulike produkter. Dieselmotoren kommer til å bli viktig i mange, mange år fremover. Diesel er det mest effektive for å omgjøre det mest tilgjengelige drivstoff-råstoffet til energi for biler, sier han.

Men:

– Det finnes bare ett drivstoff som kan komme i nærheten av de mengder som skal til, og det er naturgass. Det er også et fossilt drivstoff, men i en bra motor kan du få redusert CO₂-utslipp med 20 prosent. Går du videre til biogass, da blir det riktig bra. Sverige har mye biogass. Jeg så nylig tall som viste at av det som gikk av gass til personbiler og lastebiler i 2015 var 72 prosent biogass og 28 prosent fossil gass. Det er fantastisk gode sifre.

Når kommer ladbare lastebiler?

Fremtidens lastebiler er kanskje elektriske. Volvo lager allerede ladbare hybrider og på fullelektriske busser, så veien til ladbare lastebiler er ikke lang.

– Når vi ser at kostnadsbildet er riktig og markedet er modent, kommer vi til å ha de rette lastebilene til markedet, sier Frantzén

Først kommer det lastebiler med kortere kjørestrekninger som renovasjonsbiler og for bydistribusjon.

– Men det er dyr teknologi. Skal vi innføre dette må det være butikk både for oss og kundene, sier Frantzén.

Volvo lager i dag lastebilmotorer på 750 hk. Ifølge Volvo er det motorstyrke og vekt som avgjør hva som er mest drivstoffeffektivt, per «tonnkilometer». Finland tillater lastebiler med 76 tonn, Sverige 63 og Norge 60 tonn. Her Katarina Andersson. Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten
Det meste er klart når førerhuset senkes på plass på chassiset. Hver enkelt bil har sine helt spesielle løsninger, etter kjøpers bestilling. Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten
Det jobber 1800 personer på Volvos anlegg på Tuve utenfor Göteborg sentrum. 200 i administrasjonen. I produksjonsanlegget brukes bare to roboter. Resten er mennesker. Dette fordi hver lastebil håndsys ut fra kundenes ønsker. Foto: Dan P. Neegaard, Aftenposten